| Forfatter |
|
Wvack Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 25 Januar 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg pønser jo på at bygge nogle subber som mit første projekt. jeg fandt en "opskrift" fra peerless med en 10"xls og en slave med liter og det hele...MEN...
Jeg synes alligevel det er lidt for kedeligt jeg vil gerne ha noget "andet" noget som jeg selv har fundet på...noget sjovt/spændende.
nu sidder jeg så og kigger på enheder i et eltek-katalog og der står også en masse forslag til liter på kabinet men hvad skal man kigge efter ved valg af enheder?
der står f.eks. -3db ved et antal hz men forskelligt ved lukket/basreflex, hvad betyder det?
så er der følsomhed,qts,fs men hvad er det? og hvad er godt høje eller lave værdier?
jeg pønser på at lave en sub med flere små enheder frem for en stor? men hvordan regner man sig frem til hvilken størrelse kabinettet skal være?
Det var ellers lidt af et indlæg hva?!
hjælp en nybegynder!
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
| Sendt: 25 Januar 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu du har kataloget fra eltek, hvorfor går du så ikke ind på deres hjemmeside og kigger på deres subber.
Der er bygetegninger og hele moletjavsen
http://www.mamut.com/dynabel/subdet89.htm __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
| Sendt: 25 Januar 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 25 Januar 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kigge på www.loudspeaker101.com for en forklaring på hvad
Vas, Fs, Qt og alle de andre smarte udtryk betyder og lidt om
hvordan man rent praktisk beregner sig til kabinetstørrelser osv. Når
du så når til at skulle simulere noget, så er der mange gratis
programmer som kan bruges. UniBox er efter min mening rigtig
godt, men det kan godt være lidt uoverskueligt til at starte med. Prøv
evt. selv at kigge på www.danbbs.dk/~ko/ubmodel.htm
/U.
|
| Til top |
|
| |
Therac Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 25 Januar 2004 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale at du henter winisd (http://www.linearteam.dk/) og finder ud af hvor stort dit kabinet skal være! Det er et ret simpelt program, så det skulle gerne være nemt at gå til! Hvis du alligevel har nogle spørgsmål, så bare fyr løs...
For det andet, er det nok det smarteste at begynde med et kit, eller noget som andre har prøvet at bygge, så du har en anelse om det endelige resultat bliver godt...
-Therac
|
| Til top |
|
| |
Wvack Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2004 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm...tak for tips og ideer.
mit største problem er nok at jeg ikke vil starte i det små som nybegynder, men bare kunne det pis fra starten!
og det kan jeg jo altså ikke
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 26 Januar 2004 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det jo bare at få købt nogen enheder og noget plade og komme igang. Erfaringer er aldrig billige...
/U.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 26 Januar 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har været inde & se på nogle af de beregningsprogrammer som de andre har givet dig links til, har du jo nok selv opdaget det, men alligevel:
Vas, eller ækvivalent volumen, Fs, eller resonansfrekvensen i fri luft, og Q-værdien - er de tre værdier de forskellige programmer skal bruge for at beregne højtalerenhedens opførsel i forskellige kabinetter. Jeg vil foreslå dig at begynde med at lege lidt med et af dem med anvendelse af data fra forskellige højtalerenheder - det skulle ret hurtigt kunne give dig en vis idé om de forskellige datas (parametres) indflydelse.
Mht. fordele og ulemper ved forskellige kabinettyper - lukkede, basrefleks, båndpas mv... Tjah, det har været diskuteret siden hifi-tidernes morgen. I virkeligheden kan der ikke gives noget simpelt svar, det afhænger helt af behov/prioriteringer og ikke mindst personlig smag .
|
| Til top |
|
| |
Wvack Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak ska' i ha'.
det er rart med nogle experter der kan hjælpe os andre dødelige
jeg har kigget lidt men kun løst endnu og jeg må sige at "the wicked one" er fed men nok en tand for avanceret.
jeg kigger lidt mere og prøver at lege lidt med beregninger
Tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |