Hej med jer, jeg er ny her på forummet,men har interesseret mig for hjemme bio i mange år, og har læst forummet her længe, men nu er tiden kommet til et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med..
Jeg har læst en del om blu-ray og HD lyd,men er lidt i tvivl om nogle ting..
Jeg har en gammel Denon AVCA1D forstærker og vil høre om denne kan afspille HD lydformater i ihvertfald 5.1.. Som jeg har forsået det, kan man med en blu-ray afspiller med onboard native dekodning af for eksempel DD trueHD eller DTS HD Master audio trække lyden fra disse kredse ud i seperate kanaler og føde dem til de analoge indgange på min forstærker og den vej igennem få HD lyd,er dette korrekt?
I så fald at ovenstående er sandt, vil lyd kvaliteten være dårligere end hvis man lader en ny forstærker klare dekodningen,eller afhænger det af de lyd processorer i selve blu-ray afspilleren?
Hvad er Bitstream ud på blu-ray afspillere? Er det hvis selve afspiller IKKE har native lyd processorer til DTS HD MA osv så trækker man ukomprimeret lyd ud til en forstærker der har dekodning af dette lydformat?
Håber nogen kan hjælpe med disse spørgsmål,da jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal skifte min gamle denon ud med DENON AVC-A11XV.
Derudover vil jeg gerne vide om jeg stadig kan bruge min gamle Stewart 120" motor lærred med Studiotek dug til de nye HD billeder,eller om man skal skifte til nogle duge der er optimeret for HD billeder?
Uanset vil jeg ihvertfald vente et års tid endnu til der er kommet 3 generation blu-ray afspillere med profile 1.1 final. samt større udvalg nu da HD-DVD er en ting fra fortiden,desuden passer timingen fint,da jeg om et års tid alligevel skal skifte CRT rør i min gamle Seleco SVD 500+ projektor, så der skifter jeg nok projektor istedet til en tidssvarende SIM2..
Grunden til disse spørgsmål om lyden er, at jeg er modstander af og skifte ting ud der virker perfekt bare for og få noget nyt, selvom det er det bedste i verden og pakke nyt elektronik ud af kassen :-)..