| Forfatter |
|
onkel jern Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der nogle her der har nogle erfaringer med hvor mange gange man kan "splitte" et signal...?
Jeg skal til at bi-ampe og bliver derfor nødt til at splitte signalet ml for- og effektforst. jeg bi-amper horisontalt og har tænkt mig at splitte lige før effekten (færrest kabler)
anything...? __________________ Jern
Don't mess with a gys hifi
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke helt hvorfor du stiller det første spørgsmål. Du vil bi-ampe og derfor splitte signalet fra forforstærkeren ud til to effektforstærkere. Det er helt normalt og skulle ikke medføre problemer.
|
| Til top |
|
| |
onkel jern Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænker på hvis jeg vil sætte en (ell 2) aktive subber ind, -går det så an at blive ved at splittte signalet...
__________________ Jern
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
onkel jern skrev:
|
er der nogle her der har nogle erfaringer med hvor mange gange man kan "splitte" et signal...?
Jeg skal til at bi-ampe og bliver derfor nødt til at splitte signalet ml for- og effektforst. jeg bi-amper horisontalt og har tænkt mig at splitte lige før effekten (færrest kabler)
anything...?
|
|
|
Det kan du sagtens gøre... ingen problemer i det
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onkel jern: Det kan du roligt gøre.
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 25 Februar 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
det afhænger helt af de anvendte forstærkere. har du feks en gammel rørforforstærker og et par moderne transistor effektforstærkere kan det gå ret galt, fordi Zout er for lav i forhold til Zin. en tommelfinger regel siger 1:10 og du bør ikke gå under 1:5 altså, hvis din forforstærker har en udgangs impedans på under 1k og dine effektforstærkere har en indgangs impedans på over 10k, så er alt ok. hvilket gear har du? og hvordan biamper man horizontalt?
|
| Til top |
|
| |
onkel jern Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan her:Signal fra CD-spille til pre-amp. Signal fra denne til hver sin power-amp der så forstærker en ht hver.
Sagt på en anden måde: Fra forforstærkerens venstre output trækkes signalkabel der splittes med Y-split lige foran indgangen på effektforstærkeren. effektforstærkeren forstærker således det samme signal i både højre og venstre kanal. Denne effektforstærker sender således det samme (nu forstærkede) signal til hhv bas og diskant i en (1) højttaler
Fra forforstærkerens højre output trækker du så mod højre og gør ellers det samme...
Således horisontalt
Vertikalt: en effektblok forstærker diskant til begge ht'ere. En anden effektblok forstærker bas til begge ht'ere...
Lang forklaring. Håber du fatter noget af det..
Jeg kører Cd:harman kardon HD7725 - Forforst.: harman kardon Citation 25 Effekt 2xnakamichi PA-5E - ht: B&W matrix805
__________________ Jern
|
| Til top |
|
| |
NeoFly Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 26 Maj 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens.
Nu står jeg selv og skal handle subwoofer kabel. Og igen spørgesmål om Y-Split eller ikke, jeg læste længere oppe at det kom and på hvilken sub man har. I mit tilfælde en SVS PB12-Plus og en Yamaha RX-V459
Er der nogen der ved om det vil gøre en forskel med denne kombination ?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 26 Maj 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
NeoFly skrev:
|
Nu står jeg selv og skal handle subwoofer kabel. Og igen spørgesmål om Y-Split eller ikke, jeg læste længere oppe at det kom and på hvilken sub man har. I mit tilfælde en SVS PB12-Plus og en Yamaha RX-V459
Er der nogen der ved om det vil gøre en forskel med denne kombination ?
|
|
|
Din opsætning er ikke den samme som der tales om i denne tråd. På din surroundreceiver har du en udgang der hedder subwoofer out, så du skal ikke bruge pre-out. Du skal altså bare bruge et almindeligt subwooferkabel (mono) som du forbinder fra subwoofer-out til en af low level indgangene på subwooferen. Hvis du tænker på om det er nødvendigt at forbinde begge indgange på subwooferen via en y-splitter, er det ikke nødvendigt.
User manual skrev:
|
Usually, a simple mono, shielded 75 Ohm A/V RCA type
cable (a.) is used to take the subwoofer output of your DD/DTS
surround sound receiver (b.) and feed the low-level input of the sub.s
amp. There is no need to .split. the signal going to the sub (c.). You
can feed either one of the two amp inputs, it doesn.t matter, right or left.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tejs Dragheim Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 27 Maj 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går selv og roder lidt med tanken om Bi amping, jeg har dog ikke tænkt så meget på om, men HVOR man kan få nogle rimelig Y splits?("til rimelige penge" ) jeg bruger nogle Vincent signal kabler og jeg ville være ked af at skulle sætte noget "billigt" skrammel-ledning i forlængelse af dem?
Nogle links? __________________ KontraJazz
|
| Til top |
|
| |
onkel jern Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tejs
Vist nok mig der startede denne tråd for noget tid siden.
Jeg fandt mine Y-splittere hos Monster Cable i USA: http://www.monstercable.com/productdisplay.asp?pin=654
For 2(to)stk - altså et sæt gav jeg ca.29 $ incl forsendelse. Rimeligt billigt. Og jeg havde dem faktisk 5 dg efter ordreafgivelse. Imponerende.
Jeg bruger for tiden Tara Labs spec 3A - splitterne sidder lige "foran" effekterne - og de er ikke til at høre...
Held & lykke og god fornøjelse
Harman Kardon HD 7725
Harman Kardon Citation 25
2xNakamichi PA-5E
B&W 805 __________________ Jern
|
| Til top |
|
| |
onkel jern Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Tejs
Glemte lige i farten at fortælle at de er ca 15cm lange og udført i en ret lækker kvalitet.
Et godt køb, hvis du spørger mig...
Mvh
Jern __________________ Jern
|
| Til top |
|
| |