Forfatter |
|
martinpagh Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjae, hvad kan man sige ?
Døve lyttere ?
Dårligt anlæg der ikke kan afsløre forskelle ?
Elendige højttalere ?
Test eller ej, så er det en smal sag selv at prøve 2 vidt forskellige kabler, og kan anlæg/højttalere være med, ja så ER der forskel............ Til tider dramatisk.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Videnskabelig test..???
Hvad synes du selv?
N.
|
Til top |
|
|
martinpagh Forum Bruger

|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - streg videnskabelig, for det ved jeg godt, det ikke er. Fandt den oprindelige post på audioholics: http://forums.audioholics.com/forums/showpost.php?s=97d4a3c3 9d247bf955a57b3953326a34&p=15412&postcount=28 Hvis du ikke gider læse det hele, så kan jeg afsløre, at det er trænede lyttere, at højtalerne er Martin Logan SL-3 (kender ikke den, men kender Martin Logan), og at det ikke fremgår, hvilken forstærker el. cd-afspiller, der er brugt, samt hvilke strøm- og signal-kabler, der er i brug. Så videnskabeligt er det ikke - men stadig, det er da sørgeligt - under alle omstændigheder er jeg efterhånden overbevist om, at jeg er færdig med at bruge flere tusind kroner på kabler ... mine personlige erfaringer med mit eget udmærkede anlæg siger mig også, at jeg hellere skulle have brugt pengene på sprut og letlevende damer ...
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Døve lyttere ?
Elendige højttalere ?
Test eller ej, så er det en smal sag selv at prøve 2 vidt forskellige kabler, og kan anlæg/højttalere være med, ja så ER der forskel............ Til tider dramatisk. |
|
|
Ja det kan ihvertfald umuligt være en valid test.
Når folk tester og ender med IKKE at kunne høre forskel er der typisk en eller flere faktorer på spil som kunne være:
Døve lyttere:
.....(de findes som regel i flok når der ikke kan høres forskel)
Dårligt anlæg der ikke kan afsløre forskelle:
....(dem findes der efterhånden en del af ude i den store vide verden..sørgeligt nok)
Elendige højttalere:
....(ak ja....god smag og kvalitetssans er åbenlyst IKKE en forudsætning for at købe højttalere for mange)
Forkert kabel til lige præcis det testede anlæg:
....(surt at være uheldig men sådan er der jo så mange der er efterhånden)
For godt anlæg til at høre en forskel:
....(surt for de få men ellers glædeligt for de mange)
Dårlige akustikforhold:
....(den forskel der måtte være drukner i rummets mangler...øv øv men prøv med tæpper til højre og venstre)
For "gode" akustikforhold:
....( samme som ovenstående bare modsat....dog knap så meget øv øv da man i det mindste har ramt noget rigtigt)
Sikringerne i huset er for dårlige og ødelægger en oplevet forskel:
....(heldigvis en billig "reparation"...endnu...da prisen på "HIFI-sikringer" synes stærkt stigende)
Kom gerne selv på flere faktorer da "listen" absolut ikke er fyldestgørende...langtfra!
__________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 396
|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
heltny skrev:
Døve lyttere ?
Elendige højttalere ?
Test eller ej, så er det en smal sag selv at prøve 2 vidt forskellige kabler, og kan anlæg/højttalere være med, ja så ER der forskel............ Til tider dramatisk. |
|
|
Når folk tester og ender med IKKE at kunne høre forskel er der typisk en eller flere faktorer på spil som kunne være:
Døve lyttere:
.....(de findes som regel i flok når der ikke kan høres forskel)
Dårligt anlæg der ikke kan afsløre forskelle:
....(dem findes der efterhånden en del af ude i den store vide verden..sørgeligt nok)
Elendige højttalere:
....(ak ja....god smag og kvalitetssans er åbenlyst IKKE en forudsætning for at købe højttalere for mange)
Forkert kabel til lige præcis det testede anlæg:
....(surt at være uheldig men sådan er der jo så mange der er efterhånden)
For godt anlæg til at høre en forskel:
....(surt for de få men ellers glædeligt for de mange)
Dårlige akustikforhold:
....(den forskel der måtte være drukner i rummets mangler...øv øv men prøv med tæpper til højre og venstre)
For "gode" akustikforhold:
....( samme som ovenstående bare modsat....dog knap så meget øv øv da man i det mindste har ramt noget rigtigt)
Sikringerne i huset er for dårlige og ødelægger en oplevet forskel:
....(heldigvis en billig "reparation"...endnu...da prisen på "HIFI-sikringer" synes stærkt stigende)
Kom gerne selv på flere faktorer da "listen" absolut ikke er fyldestgørende...langtfra!
|
|
|
Er det her en vittighed?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeeeeej da __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
Bettebas Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 144
|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
heltny skrev:
Tjae, hvad kan man sige ? Døve lyttere ? Dårligt anlæg der ikke kan afsløre forskelle ? Elendige højttalere ? Test eller ej, så er det en smal sag selv at prøve 2 vidt forskellige kabler, og kan anlæg/højttalere være med, ja så ER der forskel............ Til tider dramatisk. |
|
|
Døve lyttere: .....(de findes som regel i flok når der ikke kan høres forskel)
Dårligt anlæg der ikke kan afsløre forskelle: ....(dem findes der efterhånden en del af ude i den store vide verden..sørgeligt nok)
Elendige højttalere: ....(ak ja....god smag og kvalitetssans er åbenlyst IKKE en forudsætning for at købe højttalere for mange)
Forkert kabel til lige præcis det testede anlæg: ....(surt at være uheldig men sådan er der jo så mange der er efterhånden)
For godt anlæg til at høre en forskel: ....(surt for de få men ellers glædeligt for de mange)
Dårlige akustikforhold: ....(den forskel der måtte være drukner i rummets mangler...øv øv men prøv med tæpper til højre og venstre)
For "gode" akustikforhold: ....( samme som ovenstående bare modsat....dog knap så meget øv øv da man i det mindste har ramt noget rigtigt)
Sikringerne i huset er for dårlige og ødelægger en oplevet forskel: ....(heldigvis en billig "reparation"...endnu...da prisen på "HIFI-sikringer" synes stærkt stigende)
|
|
|
God værkstedshumor
MVH
|
Til top |
|
|
Red King Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 552
|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo ellers ikke så skide svært at bevise, at kabler gør en forskel.
Tag for eksempel signal kabler.
1. Tag et styk billigt l**te lakrids kabel, hør musik, dan indtryk!
2. Tag et styk kvalitets kabel, hør musik, dan indtryk!
Så bør man opdage en ændring til det positive, det kan de fleste vel være enige i?
|
Til top |
|
|
Nik Nak Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 35
|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
heltny skrev:
Tjae, hvad kan man sige ? Døve lyttere ? Dårligt anlæg der ikke kan afsløre forskelle ? Elendige højttalere ? Test eller ej, så er det en smal sag selv at prøve 2 vidt forskellige kabler, og kan anlæg/højttalere være med, ja så ER der forskel............ Til tider dramatisk. |
|
|
Døve lyttere: .....(de findes som regel i flok når der ikke kan høres forskel)
Dårligt anlæg der ikke kan afsløre forskelle: ....(dem findes der efterhånden en del af ude i den store vide verden..sørgeligt nok)
Elendige højttalere: ....(ak ja....god smag og kvalitetssans er åbenlyst IKKE en forudsætning for at købe højttalere for mange)
Forkert kabel til lige præcis det testede anlæg: ....(surt at være uheldig men sådan er der jo så mange der er efterhånden)
For godt anlæg til at høre en forskel: ....(surt for de få men ellers glædeligt for de mange)
Dårlige akustikforhold: ....(den forskel der måtte være drukner i rummets mangler...øv øv men prøv med tæpper til højre og venstre)
For "gode" akustikforhold: ....( samme som ovenstående bare modsat....dog knap så meget øv øv da man i det mindste har ramt noget rigtigt)
Sikringerne i huset er for dårlige og ødelægger en oplevet forskel: ....(heldigvis en billig "reparation"...endnu...da prisen på "HIFI-sikringer" synes stærkt stigende)
|
|
|
Listen er uendeligt lang. Den eneste forklaring der ALDRIG kan tænkes at være den rigtige er, at ingen i virkeligheden kan høre forskel på kabler, når de ikke kan se dem.
Det er fuldstændig som at høre "argumenterne" fra alternative behandlere.
|
Til top |
|
|
Kasper, TC Branchemedlem

Tapeconnection
Bruger siden: 27 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 264
|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal vi nu til det her igen.....
I der altid poster disse ting, Har I nogensinde selv lyttet til kabler i stedet for blot at læse om at andre har gjort det?
Det er ikke så pokkers svært. Tag et billigt kabel og et lidt dyrere kabel og lyt!
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm. prøv at se lidt omkring på nettet. Mit indtryk er at der ikke er særlig mange der har noget godt at sige om lige præcis monster. Hvis i eksempelvis kigger i kabelsektionen på audioreview, vil i se at rigtig mange skifter fra monster til andre kabler..
|
Til top |
|
|
martinpagh Forum Bruger

|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper, TC skrev:
I der altid poster disse ting, Har I nogensinde selv lyttet til kabler i stedet for blot at læse om at andre har gjort det?
Det er ikke så pokkers svært. Tag et billigt kabel og et lidt dyrere kabel og lyt! |
|
|
Det gjorde jeg her forleden, men faktisk ved et uheld; jeg var ved at samle mit nye HIFI-setup, og skulle lige hurtigt teste, om der var hul igennem - så jeg satte et 15 kr/meteren kabel, som jeg alligevel havde liggende, mellem forstærker og højtalere - der var hul igennem, og jeg skulle til at slukke igen. Men så slog det mig, at det her lød præcis lige så godt, som det plejer. Så jeg satte mine ikke hundedyre, men dog pebrede TMC-kabler ind i stedet, og resultatet var præcis det samme - efter et par skift frem og tilbage, samt et par tests på 3 par andre enige ører måtte jeg konstatere, at jeg ikke kunne høre forskel - hvilket jeg ellers tidligere har været overbevist om, jeg kunne. Hvad kan jeg sige til det? Er mine ører blevet dårligere? Måske, jeg er trods alt blevet næsten 30 ... Er mine TMC-kabler blevet dårligere? Måske, men de lyder sgu' stadig meget godt, og de ser ud til at have det fint. Spiller skæbnen mig et puds? Måske ... Det skal dog siges, at jeg i det færdige setup selvfølgelig har brugt TMC-kablerne - efter lidt hurtig selv-hypnose kan jeg vel gendanne placebo-effekten; for jeg vil jo nødig ligne en idiot, der har smidt mine penge ud af vinduet. Desuden ser kablerne stadig herre-blærede ud, og det er jo noget, der imponerer både HIFI-nørder, min kæreste og andet godtfolk.
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper, TC skrev:
Det er ikke så pokkers svært. Tag et billigt kabel og et lidt dyrere kabel og lyt!
|
|
|
Kabel sælgeren har talt!  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Kasper, TC skrev:
|
|
|
Kabel sælgeren har talt!  |
|
|
Hehe.. havde han været en klam sælger, så havde der stået: "Køb et billigt kabel - og køb et mega dyrt kabel!..... hos TC"
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper, TC skrev:
|
|
|
Ligeså længe du (og andre) sælger kabler til helt vanvittige priser, må du nok leve med den debat.
Kasper, TC skrev:
|
|
|
Nej, jeg lytter kun til musik. Kablet er bare et nødvendigt middel til øverførsel af signalet.
Kasper, TC skrev:
|
|
|
Det er skam prøvet.
|
Til top |
|
|
Red King Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 552
|
Sendt: 05 Marts 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Kasper, TC skrev:
|
|
|
Ligeså længe du (og andre) sælger kabler til helt vanvittige priser, må du nok leve med den debat.
Kasper, TC skrev:
|
|
|
Nej, jeg lytter kun til musik. Kablet er bare et nødvendigt middel til øverførsel af signalet.
Kasper, TC skrev:
|
|
|
Det er skam prøvet.
|
|
|
Hvor herre bevares Stanley og i andre, der mener det ikke er forskel på kabler!
Jeg har forsøgt at holde denne kommentar tilbage flere gange, fordi jeg mener at man ikke unødigt behøver at provokere andre, men alligevel.
I må have vat i ørene, for jeg er ikke et sekund i tvivl om, at alle kabler IKKE lyder ens!!!!
Edit: JEG LEVER IKKE AF AT SÆLGE KABLER!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Marts 2008 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Red King skrev:
I må have vat i ørene, for jeg er ikke et sekund i tvivl om, at alle kabler IKKE lyder ens!!!!
Edit: JEG LEVER IKKE AF AT SÆLGE KABLER! |
|
|
Som fremført tidligere var "listen" slet ikke færdig og man kunne da kort overveje om "Vat i ørene" er et område for sig, men det må nu nok høre ind under det tidligere nævnte "Døve lyttere":
.... (løsningen her må dog med rimelighed anses for at være en hel del mere overskuelig end at skulle have decideret døvhed kureret...ps...en pincet kan kun anbefales frem for en papegøjetang) __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
Sendt: 05 Marts 2008 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er den samme snak om og om og om og..... Der er nogle fysiske kreterier, så som modstand, "rodet" rækkefølge af elektronerne, overflade(hører delvist med til modstand). osv. Det er hvad jeg kan komme i tanke om, set fra et videnskabeligt synspunkt. Jeg mener at det er lederens omstændigheder, der bestemmer elektronernes gang. JA! lyden er jo bare elektroner der "flyver" gennem kablet. Et eksempel, ville være: Hvis man tag et meget dyrt kabel i fx prisklasse 20.000kr, og satte det op mod et styk billigt sollidcore kabel fra harrald nyborg. Hvem ville så vinde? Måske ville det dyre kabel, men hvad nu hvis man gjorde solidcore kablet til en superleder, dvs kølede det ned til det absolutte nulpunkt (0) kelvi? Så er de jo teoretisk set et af de bedste ledere mån kan få!. Hvem vinder så? Det gør billige soildcore kabel formengentligt. Det ovenstående, er lidt oftopic, men det er bare for at understrege at et kabel både kan være en vinder og en taber, afhængigt af omstændighederne. Det eneste jeg kan se der kan forklare forskelle i kabler med, må være hvor god kontakt til forstærker/højttalere, modstanden og hvor rodet elektronernes rækkefølge bliver pga multiledere fx. Og lige et spørgsmål til. Hvordan kan et kabel lyden bedre? Jeg mener, det teoretiske bedste kabel har fuld gennemgang, men det betydder jo ikke at det gør lyden bedre hvad angår fx stereo billede mm.? Den overføre jo bare signalet som det var fra forstærkeren. I må selvfølgelig ikke hænge mig op på det, da det kun er spekulationer.  Jeg er bestemt ikke ekspert, men jeg kan godt lide at være lidt skeptisk over for dyre kabler.
__________________ Dan R. Hansen
|
Til top |
|
|
BasHunter Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 96
|
Sendt: 05 Marts 2008 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musik har det også bedst med at blive hængt op og vist frem....
Ej, men der er da foreskel på kabler men det er på grund af opbygningen og materiale. Der findes andre materialer som leder strøm langt bedre end kobber. Kobber er billigst at fremstille og nok en af grundende til alle bruger det.
Men gad vide hvad man ellers kan få end bøjler og andre eksotiske varer som lyder fremragende. __________________ Ingen Diskant, tak
|
Til top |
|
|