Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 19:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB radio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JAMO80
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

Skal ud og investere i en ordentlig DAB radio til køkkenet. Ønsker en god lyd samt finish. Er der nogle herinde, som kan anbefale en model?

Mvh JAMO80

Til top Vis JAMO80's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JAMO80

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har hatt to og har nå min tredje DAB radio. Kjøp en radio med FM. Philips lage gode slike for ca 300 - 500 kroner. DAB er død.
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft DAB i 3 år, har en PURE Tempus 1 med træsider i køkkenet. Min er uden FM, men der er en række identiske udseende modeller med træsider, nogle med FM andre uden. Når du har haft DAB i et stykke tid bruger du alligevel ikke FM.

Fordelen ved Pures modeller er generelt god lyd, ulempen er at de ikke har phono bøsninger bagpå, men til gengæld en række andre tilslutninger. Jeg har Cambridge audio DAB 300, som tuner til anlæg, og begge har virket absolut perfekt i deres levetid.

En køkkenradio, som min koster ca. 1000 - 1400 kr, kan fåes i hifi klubben og andre steder, de billigste dab radioer (herunder også Pures) har plastic aktig og ringe lyd, derfor må du hellere give lidt mere og få en der dur i mange år.

Når du har haft DAB i køkkenet varer det ikke længe inden den stationære tuner står til udskiftning, da man bliver vant til de genre specifikke kanaler på DAB. Jeg hører DR rock, Nyhedskanalen og P1, og er således helt forskånet for kvalmefremkaldende pop, a. la Michael Bolton, Mariah Carey etc.

Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Problemet med DAB er først og fremst lyden. Dernest det at DAB som format er dødt. Andre land går nå mot moderne formater, bortsett fra
Danmark og England.
I Norge solgtes det i 2007 ca 70 tusen DAB radioer, men ca 1 million FM radioer. NRK har i en årrekke markedsført DAB uten hell. I England har de
hatt DAB i en årrekke, og der er det stadig debatt om dårlig lyd og mottak.

Men noen liker DAB også, kanskje er du en av dem.

JAMO80
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Tror nu ikke DAB er død(måske i Norge ) -  DR investerer da store summer + FM nettet lukker om 3-4 år.

Har kig på en Vita Audio R2, som er blevet kåret som årets produkt af What Hifi

http://www.vitaaudio.com

Men kan ikke finde den i hverken Fona el. Expert m.m. Nogle som ved hvilken butik den kan købes i? Ser fed ud og må da lyde godt.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hr Kvall må have spist noget han ikke kunne tåle siden han er så negativ og vrøvlende.

Det er muligt nordmænd ikke kan få DAB til at fungere, men derfor kan det jo godt virke fint her i DK. Jeg opfatter lydkvaliteten i DAB som et kæmpe fremskridt i forhold til FM. Jeg bor på spidsen af Djursland, og her kan DR kun modtages via Grenaa byantenne og kvaliteten på FM er ikke særlig god. Derfor bruger mange her DAB, da transistorradioer ikke kan modtage DR i acceptabel kvalitet, kun til lokal radioer. 

Selv har jeg skrottet både min transistor og min Denon tu 1500rd tuner og erstattet begge med rene DAB tunere, det har jeg ikke fortrudt. Det kan godt være at DAB har større markedsandel her end andre steder i DK, jeg vil vurdere at DAB er mere almindeligt end FM, men dette er nok kun i Grenaa og omegn, da kvaliteten i DAB modtagelsen her altid er perfekt.

Så til JAMO80: Du kan roligt købe en DAB radio, hvis der kommer noget bedre om 5 eller 10 år har du fået fornøjelse af investeringen i de år, og det er vel ikke så ringe. For at påstå at FM er bedre er det rene nonsens, så jeg tror ikke hr kvall ved hvad han snakker om.

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Nei, jeg har ikke spist noe jeg ikke kunne tåle...

I Norge har vi hatt en debatt om DAB, og det har kommet fram endel kritikk mot formatet som følge av det. Det er jo gammeldags mP2 kodeks
dette her, og denne teknologien er jo på stenaldernivå rent teknisk. I dag bruker vi mP4 kodeks TV. Nå er jo ikke alder i og for seg en vesentlig
negativ faktor i denne sammenhengen - vi husker jo (noen av oss) lyden fra de fortreffelige LP-plater. Men DAB har vist seg å være vanskelig til
innendørs bruk med små bærbare radioer. Hvorfor vet ikke jeg, men jeg har prøvd noen slike: Hitachi, Sangean. De ga en underlig lettvektig
gjengivelse med en lyd som oppleves fragmentert og ikke sammenhengende. Det er f.eks vanskelig å forstå hva som blir sagt i nyhetssendinger.
Det hele blir mumlende og grøtete.

Jeg har også lest at mange liker DAB når de har tuner med antenne på taket. Det ville jeg vurdere hvis DAB er et must.

Vi er jo ellers vant til Tandberg-kvalitet på mottagerene her. I dette landet av fjell stilles det svært store krav til mottakerene. Da blir man også
kritisk til hva som kommer fra østen.

Uoffisielt er DAB død i Norge.

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

DAB kan ikke engang følge med kvaliteten af internetbaseret radio.

Hvad er så formålet med DAB?

Det er blevet sagt engang i DAB'ens barndom at FM båndet skal lukkes ned. Men det er blevet dementeret mange gange siden.

Kun UK og DK satser stadig på DAB men producenterne af hardware til DAB modtagelse har i høj grad fået kolde fødder for der produceres ikke mange DAB radioer mere.

FM modtagelse er, hvis man sikrer sig ordentlige anteneeforhold, DAB teknologien langt overlegen lydmæssigt.

Desuden forholder det sig sådan at hver gang man hælder en ny station på DAB nettet så forringes den samlede lydkvalitet af samtlige stationer.
Tendensen er at DR fylder mere og mere skrammel på DAB nettet og at stationerne derfor lyder frygteligt komprimeret.

DAB er muligvis en god løsning til bilradioer i lande hvor der ingen bakkekamme er.

DAB er dødt men der er ingen tvivl om at digital udsendelse af radio med videre udvikling som sikrer en brugbar kvalitet er bæredygtigt p.g.a. brugervenlighed og alsidighed.

Desværre, må jeg sige, for de gamle analoge liveudsendelser huskes stadig som værende uovertrufne.

FM båndet skal man dog ikke forvente forsvinder de første mange år.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Det er ikke kun DAB som burde skrottes, men alt bitreduceret musik burde fjernes fra nettet. Vi lever faktisk i år 2008, så selvfølgelig skal vi ikke finde os i ringere lydkvalitet end man havde i 50'erne.

Nutidig musik = overkomprimere, overlimiteret og over-bitreduceret (kan det blive meget værre?)

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Nu er DAB nok heller ikke primært til audiofile udsendelser. Det er et praktisk apparat der gør det muligt at høre ensartet musik, eller nyheder. Hvis man skal nærlytte finder jeg en CD eller en LP.

Når det hævdes at DAB er ved at dø, må det være en overdrivelse. Jeg så forleden at DR vil sætte yderligere 2 sendere op, den ene på det nordlige Djursland, jeg kan ikke huske hvor den anden sættes op, men der investeres stadig i systemet.

Så alt i alt kan jeg kun erklære mig tilfreds med DAB, det opfylder mine behov i en kvalitet der er fuldt ud acceptabel. Hvis der så kommer bedre systemer om 5 elller 10 år overvejer vi til den tid hver især hvad vi vil.

Så lad være med at skælde ud på et system I åbenbart ikke bruger, for så ville der ikke komme så meget vrøvl.

Det er idag muligt at købe mange forskellige DAB radioer, så alle kan få en der passer dem. For min skyld kunne man godt droppe FM, men det er næppe aktuelt, da mange nok modtager DAB i ringe kvalitet fordi de ligger langt fra senderen. 

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Så lad være med at skælde ud på et system I åbenbart ikke bruger, for så ville der ikke komme så meget vrøvl.

Det er idag muligt at købe mange forskellige DAB radioer, så alle kan få en der passer dem. For min skyld kunne man godt droppe FM, men det er næppe aktuelt, da mange nok modtager DAB i ringe kvalitet fordi de ligger langt fra senderen. 

Det er ikke om vrøvl!
DAB er og bliver skidt, og når mediet bliver sendt ud i 128/192 K/bit er det bestemt ikke garant for god kvalitet.
FM vil altid være DAB overlegent- En højere kvalitet på DAB nettet- Det tror jeg næppe er en realitet når de gængse forbrugere blot ønsker  "hul i gennem"

Hvis der er noget der er vrøvl så er det da at sige at kvaliteten er dårlig af DAB fordi man ligger langt væk fra senderen- Mig bekendt er der enten hul i gennem eller ikke

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

At DAB er smart i og med at der enten er signal eller ikke kan vi godt blive enige om. Men det er da som flpdk skriver vanvittigt at vi skal finde os i en kvalitet der er dårligere end i 50'erne.
Det er sygt at tænke på

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Det er ikke korrekt det sidste. De to DAB radioer jeg har kan angive hvor stor fejlrate der er i signalet og på min radio svinger det mellem 0 og 1. Dvs perfekt signal. Jeg har set  steder hvor fejlraten er meget højere 20 - 40 og så er kvaliteten meget dårligere, der er extrem stor forskel. Da det fornylig stormede voldsomt, havde jeg en fejl på 60 % og så kunne musikken slet ikke høres.

Derfor er DAB fuldstændig ligesom FM et system hvor det er en fordel at ligge tæt på senderen.

Problemet er bare at DR dækker 98,5 % med FM, jeg bor i de sidste 1,5 %, jeg kan kun modtage via fællesantenne, og det er ikke HIFI, så er DAB væsentlig bedre. Derudover bliver man hurtigt glad for de genre bestemte kanaler.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hej JAMO80

Jeg har lige købt en Digiality Accoustic DAB/ FM tuner, fra det Danske firma Kjaerulff 1 A/S.

Her henter man en Dansk brugermanual til Digiality, på pdf fil.

Den er tilsluttet med digital S/pdif coaxial kabel, og lyden er perfekt når stationen sender musik af nyere dato.
Der er dog et problem med digital S/pdif coaxial, nemlig kortvarige udfald i DAB signalet, Dette er ikke tilældet
med analog overførsel. Hvad pokker kan være årsag til det. ??

Her er billeder:          

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg vil klart anbefale ARGON fra HIFI-Klubben. Har selv 2 og de virker super godt. Lyd og finish er bare iorden.

JAMO80
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange indlæg - tror nu DAB er kommet for at blive uanset lydkvalitet. Sålænge der bliver investeret i nye sendere samt stationer lukker de ikke lige DAB.

Argon modellen ser fin ud, men synes nu Vita Audio'en ser federe ud og desuden er det en stereo model

Er en What Hifi Award ikke en rimelig sikker indikation på at lyden er ok? - kan også se de laver en mindre model: http://www.vitaaudio.com/products/vitaaudio-r1.html

Kan bare ikke finde dem i nogen butik - måske er de ikke kommet til DK endnu...

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Ok på min håndholdte DAB (bruger den aldrig) er der stort set enten hul i gennem eller ikke. Hvis signalet ikke er godt bliver lyden "boblende" eller hvordan man nu skal forklare det

Med en Antenne på taget (ved ikke om du bor i lejlighed eller ikke) burde det være muligt at få et godt signal....Men i stormvejr er der ikke noget at sige til der er dårligt signal

Surt at du ikke kan modtage FM ordentligt

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

De ser rimeligt ok ud. De er i hvert fald ikke helt billige:

Google er din ven

mere

Ved ikke om det er over budgettet?

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

JAMO80:

Har du prøvd med FM-antenne på taket? Da vil du få bedre lyd med en rimelig tuner enn med DAB.

Den Argon modellen var testvinner i Norge for en tid tilbake. Den var like god som de største fra Sangean og som Tivoli DAB. Dessuten har den FM.

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 08 Marts 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Hr Kvall må have spist noget han ikke kunne tåle siden han er så negativ og vrøvlende.

Det er muligt nordmænd ikke kan få DAB til at fungere, men derfor kan det jo godt virke fint her i DK. Jeg opfatter lydkvaliteten i DAB som et kæmpe fremskridt i forhold til FM. Jeg bor på spidsen af Djursland, og her kan DR kun modtages via Grenaa byantenne og kvaliteten på FM er ikke særlig god. Derfor bruger mange her DAB, da transistorradioer ikke kan modtage DR i acceptabel kvalitet, kun til lokal radioer. 

Selv har jeg skrottet både min transistor og min Denon tu 1500rd tuner og erstattet begge med rene DAB tunere, det har jeg ikke fortrudt. Det kan godt være at DAB har større markedsandel her end andre steder i DK, jeg vil vurdere at DAB er mere almindeligt end FM, men dette er nok kun i Grenaa og omegn, da kvaliteten i DAB modtagelsen her altid er perfekt.

Så til JAMO80: Du kan roligt købe en DAB radio, hvis der kommer noget bedre om 5 eller 10 år har du fået fornøjelse af investeringen i de år, og det er vel ikke så ringe. For at påstå at FM er bedre er det rene nonsens, så jeg tror ikke hr kvall ved hvad han snakker om.

Ja, det har du så inderligt ret i.

Jeg bor også i Grenaa, og FM signalet er ved gud ringe. Jeg har selv en lille, bærbar Pure PocketDAB1000 siddende i bæltet mens jeg er på arbejde, og signalet går krystalklart igennem. Der er kun problemer med signalet når senderen er nede. Det sker heldigvis sjældent. Jeg kan også modtage DAB på Yamaha receiveren, men jeg har ikke fået sat det til endnu.

Desuden er der den fordel, at der kan oprettes specialkanaler ved bestemte lejligheder. Jeg nød meget de amerikanske nyhedsudsendelser og debatprogrammer der blev sendt, sidst der var valg i USA. Det var spændende at høre de demokratiske og republikanske radiostations udlægning af valget, og det var tydeligt at høre hvor republikanerner har deres "Saddam Hussein var manden bag 9/11) holdning fra.

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes