Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 09:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround-receiver med lødige effekttrin (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pinkfloydhomer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Kort sagt, så overvejer jeg at udskifte min gode gamle Marantz SR5300 med f.eks. en Onkyo TX-SR605, men jeg er da alvorligt bange for at jeg vil gå ned i lydkvaliteten i de analoge forstærkerkredsløb.

Jeg ser meget "hype" omkring Onkyo TX-SR605 som har en masse features, men som, når der måles på den, har meget svage forstærkere. Den er specificeret til 90W i 8 ohm per kanal, men den yder reelt omkring 30W per kanal, når f.eks. homecinemachoice og andre måler på den. Ydermere yder den kun 45W i 4 ohm i hver kanal, hvilket tyder på en virkelig svag trafo og forstærker. Til sammenligning så yder min Marantz SR5300 90W i hver kanal i 8 ohm, præcist som specificeret. Og det kan høres.

For som vi alle ved så handler muskler i forstærkeren ikke kun om at kunne spille højt, men også om at forstærkeren har kontrol over højttaleren i det hele taget. Det er ikke 100% sikkert at en forstærker som min Marantz der yder 90W i hver kanal lyder bedre end en der yder 30W. Men der er som regel en god sammenhæng.

Kan det lade sig gøre at få en surround-receiver med de væsentligeste nye features og samtidigt med et ordentligt effekttrin?

/David
Til top Vis pinkfloydhomer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pinkfloydhomer

pinkfloydhomer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2008 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Anyone?
Til top Vis pinkfloydhomer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pinkfloydhomer

Jan v j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Det kan det da......  Men kommer jo an på hvor mange penge du vil smide efter en ny surroundforstærker.

Billede - PX80 42".
Blu ray - BD30.
Lyd - Dali Ikon serie + sub.
Formidler - Denon 2807.
Samsung HD selector.
Til top Vis Jan v j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan v j

pinkfloydhomer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Jan v j skrev:
Det kan det da...... Men kommer jo an på hvor mange penge du vil smide efter en ny surroundforstærker.

Så meget som der kræves for at få mindst lige så god lydkvalitet som jeg har i min Marantz SR5300. Jeg vil ikke gå ned i kvalitet når jeg opgraderer.

Måske er Marantz SR5002 bare svaret. Men hvis jeg skal op i Marantz SR8002 for at få noget der også er nogenlunde sikret i forhold til alle de nye teknologier og formater, så må det være sådan. Eller hvis jeg skal til et helt andet mærke. Jeg prøver bare at finde ud af om man ikke kan få alle de nye features _og_ en god forstærker på en gang. I første omgang er prisen ikke det vigtigste, så hvis du har nogle konkrete bud så kom med dem! :)

/David

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Problemet er jo at det er vidt forskelligt hvad man synes er acceptabelt fra en surround receicer i stereo. Før tiden syntes at min Marantz SR-14 lød rigtigt godt i stereo, men efter at opgraderet seriøst på stereo siden synes jeg den lyder gumpetung og ikke er i stand til at få musikken ud på samme måde som et rent stereosetup.

pinkfloydhomer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Problemet er jo at det er vidt forskelligt hvad man synes er acceptabelt fra en surround receicer i stereo. Før tiden syntes at min Marantz SR-14 lød rigtigt godt i stereo, men efter at opgraderet seriøst på stereo siden synes jeg den lyder gumpetung og ikke er i stand til at få musikken ud på samme måde som et rent stereosetup.

Jeg taler ikke kun om stereo. Jeg vil have at kvaliteten er mindst lige så godt som min SR5300 i både stereo og surround. Det ved jeg ikke om f.eks. en Onkyo 605 er, men jeg kan ikke forestille mig det.

/David

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

pinkfloydhomer skrev:
Jesper Juul skrev:

Jeg taler ikke kun om stereo. Jeg vil have at kvaliteten er mindst lige så godt som min SR5300 i både stereo og surround. Det ved jeg ikke om f.eks. en Onkyo 605 er, men jeg kan ikke forestille mig det.

/David

på processordelen tror jeg ikke du skal være nervøs, da chippene hele tiden bliver bedre og hurtigere, så det er nok primært på stereodelen du skal fokusere (ikke dermed sagt at hvis du alligevel skal ud og lytte, at det ikke være nogen god idé at lytte på surround også). Hvis du kommer op over 10k klassen, så er de forskellige ganske komptente på alle områder, men der naturligvis forskelle. Du skal nok være forbedredt på en anden lyd end den du har nu

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes