| Sendt: 15 Marts 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kort sagt, så overvejer jeg at udskifte min gode gamle Marantz SR5300 med f.eks. en Onkyo TX-SR605, men jeg er da alvorligt bange for at jeg vil gå ned i lydkvaliteten i de analoge forstærkerkredsløb.
Jeg ser meget "hype" omkring Onkyo TX-SR605 som har en masse features, men som, når der måles på den, har meget svage forstærkere. Den er specificeret til 90W i 8 ohm per kanal, men den yder reelt omkring 30W per kanal, når f.eks. homecinemachoice og andre måler på den. Ydermere yder den kun 45W i 4 ohm i hver kanal, hvilket tyder på en virkelig svag trafo og forstærker. Til sammenligning så yder min Marantz SR5300 90W i hver kanal i 8 ohm, præcist som specificeret. Og det kan høres.
For som vi alle ved så handler muskler i forstærkeren ikke kun om at kunne spille højt, men også om at forstærkeren har kontrol over højttaleren i det hele taget. Det er ikke 100% sikkert at en forstærker som min Marantz der yder 90W i hver kanal lyder bedre end en der yder 30W. Men der er som regel en god sammenhæng.
Kan det lade sig gøre at få en surround-receiver med de væsentligeste nye features og samtidigt med et ordentligt effekttrin?
/David
|