Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: dæmpevat i sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hvor meget dæmpevat skal jeg smide i min sub skal den fyldes helt op eller skal jeg bare lime noget på siderne og top/bund/bagplade??
Til top Vis Lygtemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lygtemanden

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Det er jo generelt svært at udtale sig om noget som man ved så lidt om som din sub!!! (lidt beskrivelse ville hjælpe )

Men det skal da ikke afholde mig for at komme med en kommentar: du har ikke behov for at dæmpe en sub - hvis det altså er en "rigtig" sub og den kun spiller i det dybe område (under 100 Hz) - der er bølgelængden så stor at der ikke kan komme stående bølger.

Det er derimod vigtigt at dit kabinet er solidt bygget; gerne med afstivninger mellem paralelle flader.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

det er en cerwinvega cls15s sub jeg havde den åbnet for noget tid siden og der var det meste af ullet løst så tænkte jeg ville prøve at forbedre den lidt.. jeg regner også med at afstive kabinnet yderligere da der ingen stivere er i kassen
Til top Vis Lygtemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lygtemanden

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:

Det er jo generelt svært at udtale sig om noget som man ved så lidt om som din sub!!! (lidt beskrivelse ville hjælpe )

Men det skal da ikke afholde mig for at komme med en kommentar: du har ikke behov for at dæmpe en sub - hvis det altså er en "rigtig" sub og den kun spiller i det dybe område (under 100 Hz) - der er bølgelængden så stor at der ikke kan komme stående bølger.

Det er derimod vigtigt at dit kabinet er solidt bygget; gerne med afstivninger mellem paralelle flader.

Det er jeg nu ikke enig i, jeg har eksperimenteret en del med dæmpemateriale i subs. Specielt i lukkede kabinetter har det en afgørende betydning for afstemningen og ikke mindst lyden. Men som du siger er det nødvendigt med noget mere information. Ellers er der massere af indlæg om samme emne: Brug søge funktionen.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Da det er en Cerwin Vega, går jeg ud fra, at det er en reflekskonstruktion. Der skal helst være 'hul' igennem mellem højtalermembranen og refleksåbningen - dæmpningen må ikke spærre.

Dæmpning i bokse kan tjene to formål; at hindre stående bølger og/eller kontrollere selve basgengivelsen - det sidste støder man mest på i lukkede bokse. Stående bølger dæmpes bedst med dæmpningen placeret 'i' boksen, ikke på siderne! At placere et tyndt lag dæmpevat el. lign på boksens indersider giver måske fabrikanter og selvbyggere bedre samvittighed - men er ellers ret nytteløst.

Benyttes dæmpemateriale til at kontrollere basgengivelsen, skal boksen som regel (næsten) fyldes med materiale af større eller mindre tæthed. I praksis afgøres dette som oftest ved eksperimenter med den givne boks.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes