|
Jeg har lidt planer om at opgradere fra et 5,1 til et 7,1 setup, men lige nogle spørgsmål først.
Mit setup pt. er som følgende.
- Store fronter, små bag og center. Alle i samme serie og spille stil.
1. spørgsmål: Jeg havde tænkt mig at købe en mellem størelse af de nye højtalere i samme serie, men vil det være en god ide eller skal jeg købe nogen magen til mine bag højtalere?
2. spørgsmål: Vist det nu bliver en mellem størelse som extra højtalere, hvor skal de så placeres. Som bag kanaler eller som "mellem kanaler"?
3. spørgsmål: Hvor langt skal man side foran de bagerste kanaler i et 7,1 setup og skal de mellemste kanaler placeres lige ud fra ens side pos. i siderne eller en smule foran?
4. spørgsmål: Hvor stor forskel er der egenligt i lydbillede fra 5,1 til 7,1 da der jo kun er et 5,1 lydspor på film?
5. spørgsmål: Drejer sig ikke så meget om højtalere, men de nye HD lydformater. Jeg vil investere i en ny Blu-Ray afspiller med indbygget decoder, men er lidt forviret? Nogle siger at ens forstærker skal have HDMI 1,3 for at kunne drage fordel af de nye lyformater andre siger at 1,1 er nok. (min surround forstærker kan ikke selv afspille de nye Hd formater) |