Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 06:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilket subwoofer til 2.1? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jalle2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg så lige hifi klubbens "nyhed" me dat ens pc bærbar kan smadre ens hifi  Nogle der ved noget om det?

Anyway hvis ikke det passer, så skal jeg have noget hjælp til en subwoofer som skal bruges i et 2.1 system til computeren (har stadig ikke bestemt mig), hvor det primære forhold er lydtryk og at smadret gulvet på de 9kvm 1 etage jeg har at gøre godt med.

Bugdettet er små 4-6000,- til den.

Har tænkt på følgende subwoofer:

SVS PB10-NSD

Vil den være for voldsom til dette tænkte setup: Nad 325BEE - B&W M-1 - Audigy 2 Notebook?

Hvad ville i anbefale af subwoofer til 9 kvm 1 etage med ønskerne som opfyldt?

Mvh

Til top Vis Jalle2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jalle2

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Pkt 1: jeg mener ikke at man kan få en ordentlig "færdig" sub til hjemmebrug, jeg har dog ikke hørt Earthquakes varianter. Endnu har jeg kun hørt diy konstruktioner baseret på enheder der i sig selv koster ca 5k og så med seperat forstærker, der bare tilnærmelsesvist lød ok. jeg har selv i tidernes morgen kørt med sub til et lille 2.1 system, men det er pokkers svært at integrere, især på så lidt plads. jeg ville nok spare pengene i stedet til jeg havde mere plads. sorry, men du får ikke en ordentligt sub for de penge. du får bas og brum, men en "musik sub" kan ikke fåes til de penge, det har jeg selv måtte sande på den hårde måde.

pkt2: den artikel er det værste vås jeg længe har læst. selv før jeg fik et rigtigt lydkort med seperat I/O boks har jeg aldrig haft de problemer der nævnes, og jeg har vel og mærke kørt med lyden fra pc til anlæg siden jeg vidste hvad et jack stik var. jeg kan ikke helt gennemskue om de føler sig truet af de mange muligheder htpc kan levere, eller om det bare er en artikle de har publiceret uden at læse den igennem, kender nogle baggrunden for denne artikel eller dens ophavsmand, så vil jeg meget gerne hører hvad påstandende er baseret på. især afsnittet omkring EQ fik mit urin kraftigt opvarmet, at lege med eq og plugins via pc'en er netop noget af det der hjælper med at være en bedre lytter, og kunne høre kompression, og hvornår rum mv er en falsk del af apperattet osv. det er et super stykke legetøj, og kan endda ændre halvskidte højttalere til det bedre.

Jalle2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Okay godt nok. så er jeg mere sikker i at investere i hifi til computeren.

Men somsagt er det lydtryk jeg går efter i subben og ike en musikals sub da jeg er en kææmpe bass freak/techno narkoman og hører stortset kun det, og der skal bassen bare være på plads med et fedt lydtryk der kan mærkes.

Hvad ville du foreslå

Jalle2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Og så lige et andet spørgsmål:

Nu har SVS PB10-NSD jo kun en Input ingang  så der siges at en forstærker skal have en subwoofer output for at de virker.

Kan man ikke bruge et Y splitter kabel til Pre out på forstærker og så RCA i sub så det hedder 2 x RCA i pre-out på forstærker og 1 x rca i subwoofer?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hvis du er techno fan, så vil du påskønne bas langt mere når det er stramt og kontant, der er intet mere ødelæggende for en god gang infected mushroom end slatten bas.

men jo, pre out, splitter, pre in, subwoofer line in. den nævnte SVS sub har dog ikke line ind, så du er tvunget til en seperat sub udgang.

jeg vil som sagt stadig tilråde at spare pengene, glæden over bas/lydtryk vil falde jo mere af din musik du hører igennem og kan konstatere at det ikke lever op til dine forventninger.

jeg har selv kørt med 2.1 til min pc, men gik hurtigt væk fra det igen, det duer ikke til musik pga størrelse/pris kan ikke levere den ønskede kvalitet.

Du kunne også gå en anden vej og anskaffe et af de store logitech sæt. enten det eller holde sig til 2.0 i mine øjne.

Jalle2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hmmm Men der er ikke rigtig nogle forstærkere med subwooer ouput.  Har ikke kunne finde nogle. Kender du nogle steder hvor jeg kan få dem?`Jo pioneer meeen?...

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

jeg tror at en SVS sub vil opfylde alle de krav og ønsker du måtte have, da SVS er MÆRKET inde for subs, selv velodyne har de jo nu slået i test.

Jeg vil ikke kommentere på hvad kim olsen skriver, selvom jeg ikke er enig med ham, på det grundlag at jeg jo ikke kan bestemme hvad hans øre skal kunne lytte sig frem til, men JEG mener personligt at subs sagtens kan integreres i lydbilledet. Subben er jo også nødvendig hvis man som tramper vil have død og ødelæggelse, da ingen højtalere trods alt kan formå det samme som en sub (dybde+lydstyrke), uden at have en form for forstærker på deres bas, som skal være bygget i et lige så stort kabinet som en sub for at kunne spille lige så dybt (og en bas der går så dybt med en forstærker spændt bag, må vel så også være en subwoofer? - sjovt at folk aldrig snakker om at integrere en højtalere med indbygget sub, med resten af højtaleren )

Dette indlæg tog vidst overhånd, det undskylder jeg. men lige for at konkludere lidt på mig selv, så mener jeg godt at du kan bruge den SVS sub

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Til et 2.1 opsæt på 9m2 er ikke PB10 det første jeg tænker på  Jeg regner med at der er musik der her står i fokus? Til det vil SB12 være langt mere egnet på alle måder da den nok først har en tand bedre lydkvalitet, så flere justeringsmuligheder, og sist så kan den i de typiske "musik-frekvenserne" levere højere lydtryk

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

den-studerende

jeg forstår ikke hvad du mener med dit indlæg?

har du selv prøvet omtalte svs-sub?

har du prøvet alt på markedet siden at du hævder at svs er MÆRKET?

hvad mener du med sætningen:

"ikke kan bestemme hvad hans øre skal kunne lytte sig frem til, men JEG mener personligt at subs sagtens kan integreres i lydbilledet. Subben er jo også nødvendig hvis man som tramper vil have død og ødelæggelse, da ingen højtalere trods alt kan formå det samme som en sub (dybde+lydstyrke), uden at have en form for forstærker på deres bas, som skal være bygget i et lige så stort kabinet som en sub for at kunne spille lige så dybt (og en bas der går så dybt med en forstærker spændt bag, må vel så også være en subwoofer? - sjovt at folk aldrig snakker om at integrere en højtalere med indbygget sub, med resten af højtaleren )"

(jeg forstår den simpelthen ikke. undskyld mit manglende fatteevne)

Jalle2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Ja præcis manicminer, men tænker bare lidt det er overkill, til B&W m-1? Men Hvad med Velodyne minivee 10?

Ville den passe bedre til de små højtallere?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jalle2 skrev:

Ja præcis manicminer, men tænker bare lidt det er overkill, til B&W m-1? Men Hvad med Velodyne minivee 10?

Ville den passe bedre til de små højtallere?

SB12 har måske mere potensiale for lydtryk end hvad du behøver, men mere er ikke det samme som værre og derfor er heller ikke mindre det samme som bedre  Jo mindre subben er desto tidligere vil den også typisk (men ikke altid)rulle af, og lidt afhængigt af hvilken type musik du lytter til vil det være et større eller mindre tab.

Et alternativ kunne dog være to mindre subs, men jeg kan ikke komme på to stks af en rimelig kvalitet der kan fåes for under 6000kr samlet.

Noget at tænke på når der er tale om små højtalere og sub er at det kan være en fordel om subben er linær også langt opover i frekvensområdet. For øjeblikket deler jeg mine to SB12 ind ved 150hz, noget som de ikke har det mindste i mod da den ikke en gang ved 200hz er -6db. Det er desværre ikke alle subs der er linære også i det øvre frekvensområdet

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

den-studerende

jeg forstår ikke hvad du mener med dit indlæg?

har du selv prøvet omtalte svs-sub?

har du prøvet alt på markedet siden at du hævder at svs er MÆRKET?

hvad mener du med sætningen:

"ikke kan bestemme hvad hans øre skal kunne lytte sig frem til, men JEG mener personligt at subs sagtens kan integreres i lydbilledet. Subben er jo også nødvendig hvis man som tramper vil have død og ødelæggelse, da ingen højtalere trods alt kan formå det samme som en sub (dybde+lydstyrke), uden at have en form for forstærker på deres bas, som skal være bygget i et lige så stort kabinet som en sub for at kunne spille lige så dybt (og en bas der går så dybt med en forstærker spændt bag, må vel så også være en subwoofer? - sjovt at folk aldrig snakker om at integrere en højtalere med indbygget sub, med resten af højtaleren )"

(jeg forstår den simpelthen ikke. undskyld mit manglende fatteevne)

Hehe, nej jeg har ikke hørt alle subs, men man plejer/plejede jo at sige at velodyne var mærket inde for subs, og nu når svs jo har tværet dem i en test må det vel være det nye?

Øhm, jeg kan prøve at forklare anden del igen, men om det bliver bedre ved jeg ikke.

Subwoofer: kasse, med basenhed. stor kasse da bassen skal gå dybt. forstærker i røven for at kunne give ordentlige lydtryk fra sig

Højtaler med aktiv bas (som går lige så dybt som en sub): Kasse (integreret med resten af højtaleren), med basenhed. stor kasse da bassen skal gå dybt. forstærker i røven for at kunne give et ordenligt lydtryk.

* begge eksempler er selvfølgelig kun generelt set.

Det jeg siger er så, at jeg ikke forstår hvorfor alle snakker om at det er svært at integrere en subwoofer i lydbilledet, når man aldrig høre om, at det er svært at integrere en aktiv bas (subwoofer) som er integreret i en højtaler, når nu en aktiv bas, og en subwoofer næsten er det samme.

Håber at det hjalp på forståelsen

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

hvem plejer at sige det? jeg har hørt de fleste modeller og de fleste varianter indenfor velodyne, under både kontrollerede forhold såvel som herhjemme og jeg kunne ikke være mere uenig. Plejer er død, han fik tunge sko på og blev smidt i hadsund for mange år siden.

mht test, så prøv at læs 10 tests, tag produkterne hjem og lyt, chancen for at du og anmelderen er enige i mere end et enkelt tilfælde er relativt lille.

Jeg kan også sige at at jeg har lavet en test, og resultatet er at Audi slår BMW, det bliver det ikke rigtigt af.

Undskyld det går ud over dig, men "heresay", 3 hånds erfaringer er ikke gyldige når man skal give kvalificeret råd, især ikke når det er andres penge der er på spil.

Det der er svært ved at integrere subben er at subben skal kunne fungere hurtigt nok til at følge med højttaleren, og højttaleren skal kunne nå langt nok ned uden at det går ud over dens performance. en aktiv sub i højttaleren (kender kun en enkelt jbl model der har det) er heller ikke nødvendigvis en god ting.

eneste acceptable integration jeg har hørt har været JBL's GTI enheder og Boxters Shark samt SPh-550 (sidstnævnte dog kun til det dybeste). Jeg har endnu ikke hørt en sub der performede tilfredsstillende og samtdig kunne integreres udover disse.

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

hvem der siger det? jeg sys sgu at det er ligemeget hvor man kigger hen hvor folk spørg om såkaldte "musikalske subs", så råber folk op om velodyne..

Men det er rigtigt at man ikke kan stole på tests. Men man kan vel heller ikke stole på at dit ord er lov bare fordi du ikke kan lide dem?

Hvilket vel må betyde at man istedet burde råde kære Jalle2 til at gå ud og høre noget tramp på nogle forskellige subs, istedet for at høre på et par orginokker diskutere i denne fredens påsketid ikk?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

spørgsmålet er:

stoler du på "folk" hvis det var dine egne penge?

enhver kan råbe i flok, men kun døde fisk svømmer med strømmen

jeg gør ikke, det er tilladt at være kritisk, eller bliver man hurtigt rippet for sine penge og står tilbage med bras.

hvis din pointe er at jalla selv må vælge via a/b tests i sit eget hjem, så er vi enige. det er den eneste vej frem. egen erfaring

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

spørgsmålet er:

stoler du på "folk" hvis det var dine egne penge?

enhver kan råbe i flok, men kun døde fisk svømmer med strømmen

jeg gør ikke, det er tilladt at være kritisk, eller bliver man hurtigt rippet for sine penge og står tilbage med bras.

hvis din pointe er at jalla selv må vælge via a/b tests i sit eget hjem, så er vi enige. det er den eneste vej frem. egen erfaring

Du skrev selv i slutningen hva jeg ville skrive her, for ja, han skal selv ud og lytte, og hvis noget er interessant skal han tage det med hjem.

Jalle2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

den-studerende & kim olsen:

Så det i mener er at jeg skal ud og lytte til begge subs før jeg kan bestemme mig, da jeg ikke helt kan gennemskue hvad det er af SVS eller velodyne i anbefaler. Mener man kan få en velodyne til 6000,- men om den er bedre til musikalsk brug?

Og det er da ikke rigtig muligt at få en velodyne nogle steder overhovdet (Ikke engang i udlandet) da de fleste ikke sender til dk?  Nogle der ved mere om dette?

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Hej jeg tror ikke du kan købe en sub som er overkill, at den spiller i et "bedre niveau" end de højttalere du har forringer jo ikke lydkvaliteten, tværtimod.
Så hvis du har penge til det synes jeg du skal tage det ManicMiner foreslår.

Jeg har ikke selv hørt den omtalte sub, men ManicMiner har tidligere rådgivet mig i køb af sub og er meget glad for resultatet.

(kører selv 2.1 til musik og er meget glad for det)

Mht. tilslutning af sub, så kan man på mange køre fra forstærkerens prein/preout til subbens preout/prein så man kører i gennem subbens delefilter.
På den måde skal højttalerne også kun koncentrere sig om de frekvenser som ligger over hvad man har indstillet delefilteret til (hvis jeg har forstået det rigtigt:))

Har selv en Audio Pro Ace-Bass 2 som er  en del billigere sub end dem du kigger på (fik den for 2.5k) men synes den gør det godt, meget præcist.. så for 4-6k kan du sikkert få noget som spiller rigtigt godt ;)
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hej. du kan prøve velodyne hos www.csn-teknik.dk

jeg har selv en spl-800i på prøve i øjeblikket. var skeptisk omkring hvorvidt jeg skulle have en sub. det er jeg ikke længere. nu er spørgsmålet så blot om jeg skal nøjes med en 8 tommer eller en 10 tommer. spiller i en ca 24m2 stue. og det fungere super. hørte lidt jazz, og ligepludselig var der sku en dyb kontrabas på nummeret. så der er helt sikkert kommet en ekstra dimmension på musikken. planen var at det kun var til film den skulle bruges, men tror den kommer til at køre med til det hele nu.

vedr højttalere med indbygget aktiv sub, kan også nævnes martin logan, snell og audio pro.

Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

Jalle2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Men det er nu bare at den er lidt dyrer end pb 10  Nok nærmere det der afholder mig fra det hehe. Men vil prøve CSN teknik pg hører om de kan skaffe hjem, ellers bliver det en svs.

så tilslutningerne på sub & forstærker er bare fra preout forstærker - rca input på subwoofer.

Men der er jo ikke rca i preout på forstærker?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes