Emne: Fra skrot til hifi ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 20 Marts 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der
En bekendt har givet mig en opgave, som går ud på at gøre et par "bubu-brune" Sound Dynamics skrothøjttalere til et par vellydende højttalere. Jeg har adskilt højttalerne og fundet ud af at diskanterne er stået af, de sidder i et par waveguides som "kun måske" skal i brug igen, bas/mellemtonerne er 10" ( kinesere ), de har ikke siddet der fra oprindelsen, det ses tydeligt ....de lød ganske forfærdeligt da jeg satte dem til, så derfor har jeg nu fjernet papdomen på dem og coated dem, hvilket har gjort at enhederne faktisk nu spiller rigtigt godt.
Nu går det så ud på at få afstivet kabinettet, montere nye terminaler, bitumen indvendigt, nyt dæmpemateriale og nye diskanter. Har nogen her i forumet forslag til nogle ok diskanter som kan nå en 10", det er en ret speciel opgave, da højttalerne før har været "festtypen" uden egentlig vellyd, men kun tjent formålet AT SPILLE HØJT.
Jeg forestiller mig en delefrekvens omkring 1500 - 2000 Hz, hvilket kræver et stejlt diskant delefilter. Diskantenhederne behøver ikke strække sig yderligere end 18 - 20 KHz. Basenheden bliver gætværk mht. delefilter da enhedens data ikke kendes ( hjælp søges ).
Opgaven er ikke lige min kop te, men manden der har givet mig opgaven står fast på det, så derfor har jeg lovet at give det en chance. Mener at Bernd Timmermann - Klang & Ton, engang lavede noget lignende, med et 2 vejs system 10" + 1½" diskant.
- Data
- Basrefleks 50 L
- 10" Shengle YD10-2504, aluchassis, papmembran, 39 mm svingspole, gummiophæng ( ukendt for mig )
- Waveguide, alutragt 25 mm start, længde 30 mm, udmunding 137 mm
- Sound Dynamics model S10 ( hvilket ikke kan bruges til en skid ...nu )
- Made in Canada
Kom gerne med forslag, det er spændende om der kan komme noget godt ud af det. 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 20 Marts 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva' med Vifa/Peerless 25 mm domen med bredt ophæng? Den kan klare en lav delefrekvens (ca. 1.8 kHz) og er rimeligt følsom, over 90 dB - faktisk ~94 dB, men impedansen er ret lav, så den reelle effektfølsomhed er nok snarere ~91-92 dB. De har den hos Frequence, sikkert osse andre steder, koster vist godt 300,- pr. stk.
Ellers kan du kaste et blik på Troels Graversens hjemmeside, han har et par løsninger med diskanter med waveguides - men de er mere komplekse og nok osse lidt dyrere.
Jeg kan meget godt lide denne type projekter, genbrug + lidt kreativitet! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Marts 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
Hva' med Vifa/Peerless 25 mm domen med bredt ophæng? Den kan klare en lav delefrekvens (ca. 1.8 kHz) og er rimeligt følsom, over 90 dB - faktisk ~94 dB, men impedansen er ret lav, så den reelle effektfølsomhed er nok snarere ~91-92 dB. De har den hos Frequence, sikkert osse andre steder, koster vist godt 300,- pr. stk.
Ellers kan du kaste et blik på Troels Graversens hjemmeside, han har et par løsninger med diskanter med waveguides - men de er mere komplekse og nok osse lidt dyrere.
|
|
|
Hej molle
Jeg begynder selv at kunne lide ideen, selv nu hvor han oveni hatten har givet mig et max. loft på 1000.- for begge højttalere, hvilket nok lige kan lade sig gøre. 
Har ledt efter den enhed du foreslår ...er det mon den i nedenstående link ?
http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=64&p roducts_id=444
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
mollecon skrev:
|
|
|
|
Hej molle
Jeg begynder selv at kunne lide ideen, selv nu hvor han oveni hatten har givet mig et max. loft på 1000.- for begge højttalere, hvilket nok lige kan lade sig gøre. 
Har ledt efter den enhed du foreslår ...er det mon den i nedenstående link ?
http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=64&p roducts_id=444
|
|
|
Hvis du kan finde et sæt Vifa H25TG-31-06 (1" imp. transformer) var det en mulighed (følsomhed 96dB) Det er en hornladet dome (D25) med bagkammer, men ellers har Monacor en del PA diskanter at vælge imellem.
Punkt 1 er dog at få lavet en måling på 10" enheden. Da enheden er udluftet gennem svingspoleformen så skal der en støvhætte/dome på, gerne en der har direkte fat i svingspoleformen og så skal du forstærke overgangen mellem svingspoleform og membranhals
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tråden stopper her, mht. ombygning !
.....ham som jeg skulle ombygge højttalerne for er kommet i tanke om at han har en aktiv Yamaha subwoofer til at stå og derfor vil han nu hellere bruge de 1000.- på et par sateliter, fra DHK http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/
Jeg har derfor fået stumperne, hvoraf jeg kun beholder waveguiderne ( dem skal jeg nok få noget ud af ) og basenhederne får jeg sikkert også brugt til et eller andet. Resten ryger på lossepladsen !
Bjørn: du har ret i at der skal dome på basenhederne, da svingspolerne er en ventileret type, det med Vifa H25TG-31-06 noterer jeg mig !
Tak til bjørn og mollecon for input ! 
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 208
|
| Sendt: 22 Marts 2008 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Opgaven er ikke lige min kop te, men manden der har givet mig opgaven står fast på det, så derfor har jeg lovet
at give det en chance. Mener at Bernd Timmermann - Klang & Ton, engang lavede noget lignende, med et 2 vejs system 10" + 1½"
diskant. |
|
|
Er det ikke Hobby Hifi bladet hedder? Det er ihvertfald den gode Hr. Timmermans der er redaktør på dette blad
Ved godt at du har nedlagt projektet, men kunne man ikke have brugt en fuldtone enhed til formålet? __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
tued skrev:
Er det ikke Hobby Hifi bladet hedder? Det er ihvertfald den gode Hr. Timmermans der er redaktør på dette blad
Ved godt at du har nedlagt projektet, men kunne man ikke have brugt en fuldtone enhed til formålet? |
|
|
Kender ham kun fra Klang & Ton, men det kan da sagtens være at du har ret.
Nu er alle stumperne jo mine, så projektet kan oprettes lige så hurtig som det blev nedlagt. 
Sjovt at du har tænkt det samme som jeg ( to sjæle en tanke ) , huludskæringen er 107 mm og max. mål for enheden ( undersænkning ) 135 mm. Jeg leder efter noget som passer i hullet. Skal nok over i noget 4" ( alternativt må der saves ). Hvad med en banan som den herunder, den er rimelig frekvenslineær !
http://www.spectrumaudio.de/breit/fostex/fostexFE127E.html eller
http://www.spectrumaudio.de/breit/seas/seas11FLGWD.html
Jeg forestiller mig at man kan tilpasse et paprør, som så udgør fuldtonekabinet, samtidig med at det fungerer som afstivning imellem for/bagside af kabinet. ( tiltrængt i et 19 mm spånkabinet ).
Deling ved ca. 300 Hz ....hmmm. 
Tued, du må gerne smide dine ideer her, kunne være sjovt med lidt inspiration.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|