Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalerkabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sysmund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Kan nogen hjælpe mig...

Jeg har lige købt mig et par System Audio 705, til mit gamle DENON anlæg..

Jeg har også stadig de gamle Tara Labs Klara PS kabler, men overvejer at skifte dem ud med noget lidt bedre... Jeg har jo ikke verdens dyreste anlæg eller højtalere, men tænker alligvel at kablerne pt. er det svageste led.  Skal trække 8 meter til den ene og 3 meter til den anden, så de må helst ikke være sindsygt dyre..

PS:
Har kigget på:  Van Den Hul Clearwater, Single-wire Utermineret (70,- /m)
og:QED Silver Anniversary XT (79,- /m)

- nogen gode råd?

Til top Vis sysmund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sysmund

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Kan være en god ide at bruge to lige lange kabler, når nu vi alligevel er ude i noget kabelteori. Ellers skaber du jo forskel på signalvejen mellem højttalerne...

Men husk ikke at rulle kablerne sammen i en rulle/bunke, der kan opstå spole-effekt, og dermed forskel på signalet.

Har selv brugt/bruger store mængder af VDH Clearwater kabel, og kan sagtens anbefale det.
Har hørt om andre, der mener at have opnået ekstra store fordele med dette kabel, ved at bruge dobbelt kabel, men har ikke selv bekræftet dette.

Bruger man bare nogenlunde fornuftige kabler, mener jeg nu alligevel man skal op mod high-end anlæg, for at få gevinster ved andre/eksotiske kabler.

Undgå at rulle kablerne sammen og hold signalkabler (RCA kabler, højttalerkabler etc.) adskilt fra strømkabler (specielt hvis strømkablerne ikke er skærmet).
Så er du kommet et rigtigt langt stykke vej.

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Kan være en god ide at bruge to lige lange kabler, når nu vi alligevel er ude i noget kabelteori. Ellers skaber du jo forskel på signalvejen mellem højttalerne...

Men husk ikke at rulle kablerne sammen i en rulle/bunke, der kan opstå spole-effekt, og dermed forskel på signalet.

Har selv brugt/bruger store mængder af VDH Clearwater kabel, og kan sagtens anbefale det.
Har hørt om andre, der mener at have opnået ekstra store fordele med dette kabel, ved at bruge dobbelt kabel, men har ikke selv bekræftet dette.

Bruger man bare nogenlunde fornuftige kabler, mener jeg nu alligevel man skal op mod high-end anlæg, for at få gevinster ved andre/eksotiske kabler.

Undgå at rulle kablerne sammen og hold signalkabler (RCA kabler, højttalerkabler etc.) adskilt fra strømkabler (specielt hvis strømkablerne ikke er skærmet).

Er lyden da ellers forsinket i det lange stykke kabel?

De 2 forskellige længder betyder ikke det mindste, så længe kvadratet er i orden.

Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

ChristianK skrev:

daniels skrev:

De 2 forskellige længder betyder ikke det mindste, så længe kvadratet er i orden.

Hvad mener du med kvadratet?

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
ChristianK skrev:

daniels skrev:

Hvad mener du med kvadratet?

Arealet på kablet. Du kan ikke bruge 100m ringeklokke ledning uden betydeligt tab. Der skal du op i et meget tykkere kabel.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

@ChristianK
Det er ikke et udtryk for mine erfaringer, men fra hvad "kabeleksperter" tidligere har udtrykt i mange tråde herinde.

Kabler er ren religion, og jeg tror ALDRIG man kan blive enige om deres betydning, og hvad der er bedre/bedst.

Der er ideer om at nogle frekvenser ligger sig i det yderste lag af et kabel, og arealet er derfor vigtigt for hvordan lyden transporteres... Nogen er til flade kabler, andre til skærmede.

Tror der er lige så mange meninger, som brugere herinde.

Personligt tror jeg bare på kabler af en "fornuftig" tykkelse, og gerne rent kobber eller sølv. Måske en blanding.
Har prøvet hundedyre Nordost kabler mod VDH Clearwater, og kunne man overhovedet tale om forskelle, så er jeg ikke sikker på om det var til det bedre eller værrer.
Har indtryk af, at alt for mange kan høre forskelle, men ikke ved hvad der er mest korrekt. Egentlig også ligemeget, så længe man selv er tilfreds.

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kan heller ikke høre forskel på højttaler-kabler kan jeg lige så godt indrømme. Så hvis alt andet fejler kan I altid sige at det er MIN hørelse det er galt med ;)

Ja høje frekvenser ligger i det yderste lag af kablet, vel at mærke hvis det er meget højere frekvenser. Vi snakker Mhz/Ghz her... En CDs materiale er som regel skåret meget skarpt af ved 20khz, og på en vinylplade kan man måske finde noget oppe i de 30khz. Men det er jo ikke i nærheden af en decideret HØJ frekvens.

Vi har det med at fremstille øret som det allerfineste og mest upartiske måleindstrument, og man bliver da gang på gang imponeret af 40-50 årige mænd der har undsluppet naturens gang og stadig kan høre alle forskellene på det nye kabel og alle de fine nye overtoner der bliver fremhævet.

Men fysik bliver vist aldrig populært ved hifi-nørder ;)

Angillus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

jeg koeber altid kabler hos dansk audio teknik i klostergade aarhus.

jeg synes der er god "value" i at koebe MONITOR kabel, jeg fik noget fint kabel paa 2 x 2,5 kvadrat til 13 kr meteren.

kabel til 79 kr meteren er det sygeste scam ever.
Til top Vis Angillus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angillus

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Angillus skrev:

jeg synes der er god "value" i at koebe MONITOR kabel, jeg fik noget fint kabel paa 2 x 2,5 kvadrat til 13 kr meteren.

Ja og de højttaler producenter der bruger kabler i god kvalitet internt i deres højttalere er nogen forbandede amatører der ikke aner hvad de laver !

Nej det eneste der virker på mit udstyr det er el kabel fra harald-nyborg. DER er der "bang-for-the-buck".

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

Angillus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

kan du fortaelle mig hvorfor de dyre er bedre?

jeg ved jo godt at kablerne er der hvor jeres store avancer ligger, saa du vil jo til enhver tid forsvare det med naeb og kloer. Saa i bund og grund er du jo ikke kvalificeret til at vaere med i diskussionen da du af din stilling har svaert ved at vaere objektiv.

og nu er der forskel paa de kabler jeg linkede til og saa et 0,5 kvadrats kabel fra harald nyborg.

men ellers kan du jo tage ned og tage en snak med poul fra dansk audio, om kabelproducenter, og saakaldt "relabeling" efter import.

Til top Vis Angillus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angillus

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:

Angillus skrev:

Ja og de højttaler producenter der bruger kabler i god kvalitet internt i deres højttalere er nogen forbandede amatører der ikke aner hvad de laver !

Nej det eneste der virker på mit udstyr det er el kabel fra harald-nyborg. DER er der "bang-for-the-buck".

Kabel sælgeren har talt

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har lyttet på et taralabs air kabel til over 10.000 her den sidste uge og jeg er ikke sikker på om jeg kan høre forskel på det og det 30,- kr/meter kabel jeg bruger som std. Dog kunne min kammerat som jeg lånte det af, sagtens høre forskel!
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

ChristianK skrev:

Jeg kan heller ikke høre forskel på højttaler-kabler kan jeg lige så godt indrømme. Så hvis alt andet fejler kan I altid sige at det er MIN hørelse det er galt med ;)

Ja høje frekvenser ligger i det yderste lag af kablet, vel at mærke hvis det er meget højere frekvenser. Vi snakker Mhz/Ghz her... En CDs materiale er som regel skåret meget skarpt af ved 20khz, og på en vinylplade kan man måske finde noget oppe i de 30khz. Men det er jo ikke i nærheden af en decideret HØJ frekvens.

Vi har det med at fremstille øret som det allerfineste og mest upartiske måleindstrument, og man bliver da gang på gang imponeret af 40-50 årige mænd der har undsluppet naturens gang og stadig kan høre alle forskellene på det nye kabel og alle de fine nye overtoner der bliver fremhævet.

jeg kan kun sige dit anlæg eller opstilling af det... er bare ikke godt nok til at gengive det

sagt på en anden måde .......

hvis man har et super setup er det nemt at høre forskel

har man et ok setup kan det høres hvis man anstrenger sig

har man et dårligt setup kan man ikke høre forskel ...

det har selvfølgelig også noget at gøre med hvor godt man kender "sin lyd"

og koncentration selvfølgelig

det kan selvfølgelig og være hørelsen det er galt med

men du kan da have ret i det er små forskelle / nuancer vi snakker

det er jo ik' som at skifte HT ......

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ofte der overses en lille detalje i disse diskussioner...

Mange kan høre forskel på to kabler, men hvilken er så den mest korrekte?

Hvordan har man opbygget sin reference, hvis det er det mest korrekte man er ude efter?

Jeg er ret overbevist om at mange sætter anlæg sammen efter hvad man synes lyder bedst, men ikke hvad der er mest korrekt.

Man skal selvfølgelig også sætte de ting sammen man synes bedst om, men så ryger fidusen med at anbefale tingene til andre - for vi har langt fra samme lyd-ideal alle sammen.

Tror det er en af årsagerne til at de færreste kan blive enige om hvad der er godt og skidt, når vi blandt andet snakker kabler.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
ChristianK skrev:

jeg kan kun sige dit anlæg eller opstilling af det... er bare ikke godt nok til at gengive det

sagt på en anden måde .......

hvis man har et super setup er det nemt at høre forskel

har man et ok setup kan det høres hvis man anstrenger sig

har man et dårligt setup kan man ikke høre forskel ...

det har selvfølgelig også noget at gøre med hvor godt man kender "sin lyd"

og koncentration selvfølgelig

det kan selvfølgelig og være hørelsen det er galt med

men du kan da have ret i det er små forskelle / nuancer vi snakker

det er jo ik' som at skifte HT ......

Sådan lige for en sjov sammenligning med dine oplevelser af kabler og så et citat fra en kabel anmeldelse her på siden:

Og lyden… oh lyden. Hold da kæft, nu bliver jeg helt kåd igen. Der er simpelthen så meget hul igennem, at jeg slet ikke tror min egne ører. Jeg har hørt mange kabler i alle prisklasser, men det her slår alt.

Det første jeg bemærkede var perspektivet: 200 m. dybt, 40 m. bredt og 20 m. højt til det buede loft. Så præcist kan det beskrives. Du får det, som det er på indspilningen. Alt bliver fremstillet i ren 3D. Under testen lyttede jeg bl.a. til en super duper indspilning af tryllefløjten, fra Deutche Grammophone. Det var fuldstændig som at være til stede. Så meget rum og luft, at det slet ikke var nødvendigt at lukke øjnene, for at ”se” teatersalen.

Du sidder og ser på/lytter til en fuldstændig sort tavs baggrund. Alt er animeret i farver. Lydene popper frem, for så at forsvinde igen. Lyden er nærmest organisk i sin fremtræden. Detaljeringen er fuldstændig fantastisk. Det myldrer frem med ting som jeg aldrig før har hørt på mine plader. Alle disse detaljer prikker på en dejlig, men knivskarp, måde i ørerne. Jeg ville ha’ mere, og blev ved med at sætte ny musik på. Også plader som aldrig bruges i testøjemed. Jeg fik en hel ny pladesamling med dette kabel. Der er masser af luft omkring alle de udøvende musikere. Alt er placeret præcist, og bliver på sin plads hele tiden uden at rode rundt. Stemmer er super klare og detaljerede med alle de små lyde der følger, når man synger. Vejrtrækning, smask og klik fra tungen. Musikken blomstrer! Det er sprødhed, som når en frisk gren knækker fra et træ. Sprødt og saftigt. Selv dårlige indspilninger, præsenteres silkeblødt. Lyden er dog ikke farvet, som det måske lyder på det jeg skriver. Faktisk er lyden fra dette kabel meget neutral, men mangler dog lige det sidste for at nå hele vejen. Bassen er lidt løs, og diskanten en lille bitte smule skarp og afrundet. Men det er virkelig småting. Jeg savner intet. Det er analytisk/monitoragtigt på den gode måde uden hårdhed. Det er som at få en ny og meget bedre/MEGET dyrere CD-afspiller.

Dette kabel er ren narko. Har du først prøvet det, så hænger du på det. Du kan ikke give slip. Det her er high end. Basta!

Hvis nogle skulle være i tvivl, er det altså et kabel der er tale om et _kabel_, der er nok noget i er gået glip af hva?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

@kappen
Det kabel må jeg da eje!!
Kors en malende beskrivelse. Lyder som en meget aggressiv salgsannonce.

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Kasper, TC skrev:

Angillus skrev:

Kabel sælgeren har talt

Har du en reel kommentar? Kunne da godt tænke mig at høre din holdning til lige præcis det jeg skriver. Er kabling internt i en højttaler komplet ligegyldigt og er det fuldstændig hjernedødt at nogen producenter f.eks. vælger sølvkabler internt i en højttaler?

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Jeg har lyttet på et taralabs air kabel til over 10.000 her den sidste uge og jeg er ikke sikker på om jeg kan høre forskel på det og det 30,- kr/meter kabel jeg bruger som std. Dog kunne min kammerat som jeg lånte det af, sagtens høre forskel!

Hvilket setup har du hørt det på? Vil mene at setuppet har en stor betydning for, hvor meget der er at hente i et kabel...
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

sysmund skrev:
Kan nogen hjælpe mig...

Jeg har lige købt mig et par System Audio 705, til mit gamle DENON anlæg..

Jeg har også stadig de gamle Tara Labs Klara PS kabler, men overvejer at skifte dem ud med noget lidt bedre... Jeg har jo ikke verdens dyreste anlæg eller højtalere, men tænker alligvel at kablerne pt. er det svageste led.  Skal trække 8 meter til den ene og 3 meter til den anden, så de må helst ikke være sindsygt dyre..

PS:
Har kigget på:  Van Den Hul Clearwater, Single-wire Utermineret (70,- /m)
og:QED Silver Anniversary XT (79,- /m)

- nogen gode råd?

Clearwater er rigtig fine kabler til pengene ... ingen dikkedarer bare ren lyd

folk har kørt med dem dobbelt(ej biwire) for at for lidt mere "spark" på

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
kappen skrev:

Hvilket setup har du hørt det på? Vil mene at setuppet har en stor betydning for, hvor meget der er at hente i et kabel...

Det er vel ligemeget hvad jeg skriver nu, så er din konklusion jo alligevel determineret af din holdning/religion. Men jeg vil da selvfølgelig spille med åbne kort, ellers kommer vi jo aldrig nogle vejne i denne diskussion.

cayin 252b
Harman Kardon HD970
højtalere har jeg prøvet med:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=59543&P N=1&TPN=1
se målinger side 7.

samt
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57025&K W=kappen

Det skal nævnes at min kammerat med kablerne som hævder at kunne høre forskel både hos mig og hos ham selv, har noget gammel nad samt dali concept højtalere.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes