Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 09:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Flad, bred center af B&W - dele (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
slayr78512
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg er ny herinde specielt ny i diy projekter. Jeg har dog et ønske om at bygge/ombygge en centerhøjt. til mit system.

Mit nuværende system består af : denon 1507 surroundrec., Front = 2xB&W 601s1, Center = B&W CC6 (eller endnu en 601, jeg har 3 ialt), et par dipol baghøjtalere og for at have lidt bund har jeg en Harbosub 10.

Mit første problem består i at jeg snart køber en fladskærm, og så synes jeg ikke centeren passer ind længere. Mit og konens ønske er at få en center som er flad eller ikke så dyb om man vil. Får at bibeholde volumen i kabinettet kan den dog godt være bred. Et slag på tasken kunne være 90 cm bred, 15 cm dyb og ca. 18 cm høj

Mit næste problem er, at jeg ikke ovenud lykkelig for CC6'eren. Stemme i film træder ikke så meget frem, som jeg kunne ønske. Det virker som om de drukner lidt lyden fra fronthøjt.

Spørgsmålet er så, om jeg kan skrue en fornuftig centerhøjtaler sammen af delene fra en CC6 og evt. en 601'er. Evt. ændre lidt på dele filtre eller lign. Eller om jeg er bedre tjent med at købe nogle andre dele.??

Er der nogen der har nogen erfaringer med CC6 eller forslag og ideér til kabinettet, specielt med henblik på hvilke konsekvenser det får for lyden, at ændre kabinettes udformning.

Venlig hilsen
Tobias

Til top Vis slayr78512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slayr78512

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Problemet i dit projekt er at filteret typisk er optimeret til en bestemt kabinetstørrelse og at sådan noget som forpladens bredde har en indvirkning
på lyden (indsæt lang teknisk forklaring her), så et nyt kabinet med væsentligt ændrede dimension vil altså normalt betyde at du ikke kan genbruge
delefilteret og så står du lige pludselig med nogen B&W-enheder som du ikke kan finde data på. Mit råd vil altså være at du kun prøver
ombygningen hvis du har tid/lyst/mod til at betragte det som et eksperiment og ellers starte fra bunden af med andre enheder.

/U.

slayr78512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Hmm - det var jo ikke så godt.

Hvis man nu forestiller sig, at jeg bibeholder kabinettets volumen, men bare i anden udformning vil det gøre det store ?

Mht. udformningen har jeg gået og leget lidt med tanken om at bygge kabinette lidt buet. På denne måde kunne jeg måske beholde kabinettets flade forplade, og når den oprindelige forplader ophører så forlænge kabinettet med en buet front. Vil den længere længde så have så stor indvirkning på lyden??

/tobias

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke, hvor højt (bredt - den mindste dimension på forpladen) dit originale kabinet er. Men, du burde kunne bygge en boks med samme dimesion på den smalle led, blot bredere - så kunne det gøres mindre dybt. Det er osse, hvad du selv foreslår. Men, hvis du oveni vil have ændret lydkarakteren på boksen, bliver det svært. Den slags filterændringer er for viderekomne. Har du overvejet at skrue lidt op for centeren på receiveren, så side-fronterne ikke dominerer så meget? 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

slayr78512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Tak for bekræftelsen.

Jeg tror også jeg er nået dertil hvor jeg vil forsøge at ombygge centeren. Jeg forsøge at bibeholde volumen og så ellers ændrer på formen...

Jeg tror ikke jeg giver mig til at ændre/pille ved delefilter og lign... Vist lidt for svært for mig.

Alternativt faldt jeg over en center for frequence.

http://www.frequence.dk/sites/vp5-cr.htm

Den har nogenlunde de mål og den form jeg gerne vil have.. Er der nogen der kender til den, og evt. har en mening om den klangmæssigt vil kunne spille sammen med mine B&W 'er.

/tobias

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 06:13 | IP-adresse registreret  

Det er umuligt at svare på, såfremt man ikke kender både B&W'erne og Frequence højtalerne. Men måske findes der nogen hér, der gør.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes