Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 05:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Projekt XLS103 med Hypex 2.0 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ocmaster.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Mit surround setup er efterhånden ved at være fuldendt, men hvad er film som U-571, King Kong m.fl. uden en ordentlig "mande sub" ?

Skal der være bas, så lad der være BASSS...

Her er nogle af mine tidligere projekter

HD10-XT
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51696&K W=ocmaster%2Edk

HD5-XT og HD10C-XT
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=63138&P N=1&TPN=1


Projekt log

230308 - Projektstart
230308 - Foreløbig fastsat start for byggeriet


230308 - 3D model i rigtig målestok udført..
230308 - Projekt start, og nået et godt stykke af arbejdet, billeder tilføjet..!
240308 - Front og bagside monteret, samt indre kabinet til Hypex'en..
300308 - Kabinettet færdigt, med undtagelse af soklen, da pladen slap op..

Lidt info..

Subben kommer til at bestå af Peerless XLS 10" enheder, én aktiv, samt 2 slaver med hver 200g extra MMS tilføjet..! Hjertet i subben bliver en Hypen 2.0, som leverer en RMS @ 4ohm's effekt på 175 digitale watt..! Det samme som XLS enheden trækker RMS @ 4ohm..




Designet skal selvfølgelig ikke brydes, selvom der skal bygges sub, så jeg kiggede lidt på mine mål og vinkler på mine andre to projekter, og gik igang med tegnebrædtet i Google's SketchUp program.. Her er hvad jeg kom hjem til hvis net. vol minus enheder og rum til forstærker skulle overholdes..

 

Det blev altså til en lidt højere konstruktion, da den skal fylde mindst muligt på gulvarealet..!

Slaverne bliver så monteret i front, med samme afstand til kant, som på resten af højtaler serien, dybden på kabinettet er ligeledes 29,7cm som på de andre højtalere. Subben har også fået den 45 graders skå kant i bund og top som de andre højtalere, så designet er nogenlunde på sin plads..

Den aktive enhed bliver så monteret bagpå kabinettet, ligeud for den øverste forreste passive enhed..

Hypex forstærkeren bliver så bygger ind i bunden af kabinettet i sit eget lille aflukkede kammer, som bliver lavet i 19mm mdf, selve kabinettet er udført i 28mm mdf, som frontene på de andre højtalere.. Havde lige nok fra den hele plade 28mm jeg købte tilbage i april sidste år, så jeg var en heldig mand..

Lidt billeder fra dagens arbejde, som gik som vinden blæste, ret så hurtigt fremaf, da alt grejet var sat i stilling, så det tog ikke lang tid at komme til det punkt, hvor vi kun kunne vente til næste dag, da siderne skulle tøre inden front og bagside kunne monteres...

Her er 4 timers præcisions arbejde i farver..


Her ligger siderne til tørre..



Her er fronten blevet skåret og venter på at blive fræst..


Et billede af fronten sub subben ved siden af én af mine HD5 kabinetter..



Så er front og bagside undersænket



Min hårdt brugte fræser, eller rettere, min far var så venlig at låne mig hans, da jeg ikke ejer den slags værktøj, og det de havde til rådighed på værkstedet jeg arbjeder på, er lige voldsomt nok til hobby arbejde som det vi laver her..


Et billede under fræsningen, tro mig, jeg lignede den afskyelige snemand efter at ha fræst 9 gange..!!


Savsmuld for EN HALV CIRKEL..!!  Det blev til et helt snelandskab hvor jeg arbejdede..!


Her er fronten så fræst og pudset, nydelig nydeligt



Og rundet på bagsiden af hullet, men ikke hele vejen, da der skal være jo skal være plads til en 28mm side også...



Hullet til Hypex'en.. Når jeg får modulet, bliver det også undersænket, men havde kun udstærringsmål indtil videre...

 

Det var så 4 timers arbejde med lidt forklarringer.. I er som altid mere end velkomne til at komme med kritik, positivt, som negativt..!!

Nye billeder følger i morgen af projektet, Tak for nu..

 



__________________
       OCMaster
Til top Vis ocmaster.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ocmaster.dk
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Det ser sq godt ud!
Jeg har selv haft en ligende ide.


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
ocmaster.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
Det ser sq godt ud!
Jeg har selv haft en ligende ide.

Hehe oki, det er bare at gå i krig, det tager ikke mange timer at lave sådan én i hvertfald..

Hvis man da har alt stillet frem hehe..

Har ikke selv regnet på den, men fået ejeren fra Ghystro til at beregne kabinettet til sagerne.. Stoler på ham, så lavede mål og fik i krig..  Han leverer også lidt enheder til mig når jeg lige mangler..



__________________
       OCMaster
Til top Vis ocmaster.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ocmaster.dk
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Fin sub, intet erstatter membran areal, har selv 8stk 12" basser liggende til biografen, den er dog ikke bygget endnu for vi er ikke gået igang med huset det skal være i, har 50m2 tomt hus på vores grund der skal være hi-fi/biograf rum. Fortsæt det gode arbejde.

__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 
ocmaster.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Så er dag 2 afsluttet med et stort skridt nærmere enden..!

Front og bagside, samt det indre kabinet som skal huse Hypex modulet, er samlet, så nu ligger det til tøre i press..

Så næste skridt er at få det slebet til på alle kanter og sider, og så er det klar til montering af enheder og forstærker..!

Men lidt billeder får i lige her...


Fronten klar til montering


Siderne er blevet slebet til, utroligt fysisk hårdt arbejde, når alt foregår med en klods mdf med noget sandpapir hæftet på, men skal det være præcist, så er det vejen frem, maskiner tager for hårdt ved, og før man ser sig om, så har man slebet noget man ikk liiiige skulle ha slebet væk  Man lærer desværre af sine fejl, men det er nu flere år siden..


Lækkert med en, for fingrene, usynlig overgang



OG KLISTER..!!


Lim får man aldrig for meget af..!


Så er front og bagside, samt det indre kabinet monteret og sat i press.. De fiiine hvide spande vejer godt til ned mod det indre kabinet, som kommer til at huse Hypex'en..




Lim, lim, lim..! Hmm, tidsfordriv at sniffe vandbaseret lim, eller noget


Det var så alt for idag.. Det blev også kun til 4 timer idag, og meget slibe arbejde, men det er nu i forarbejdet, man kan se resultatet til en lakkering..

 



__________________
       OCMaster
Til top Vis ocmaster.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ocmaster.dk
 
gx55
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 523
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

fedt at du holder det i samme stil . gad godt og se film der når du er færdig

__________________
Rigtige mænd kører A-klasse
Til top Vis gx55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gx55
 
ocmaster.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

gx55 skrev:
fedt at du holder det i samme stil . gad godt og se film der når du er færdig

Heeh ja, synes det var lidt fedt at køre samme design, i stedet for at lave noget som skiller sig ud...  Du skal da være velkommen til at komme forbi til en lytter..



__________________
       OCMaster
Til top Vis ocmaster.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ocmaster.dk
 
ocmaster.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 01 April 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Så har der været weekend, og kabinettet er faktisk færdigt, mangler lige at montere lidt dæmpemateriale og selvfølgelig at finde "tiden" til enhederne, samt forstærkeren..

Men første prioriteten bliver også mine HD5 og HD10C, som ligger i deres egen tråd..

Men indtil da, så kan i da beundre billederne imens..

 

 

Det var så alt for denne gang... Spørg endelig hvis i er i tvivl om noget..



__________________
       OCMaster
Til top Vis ocmaster.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ocmaster.dk
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 01 April 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Det skal nok blive godt.

__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
Ø.P.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Oktober 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 01 April 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Ser rigtig godt ud. Hvor mange liter har du lavet kabinettet til de enheder?
Til top Vis Ø.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ø.P.
 
ocmaster.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 01 April 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Ø.P. skrev:
Ser rigtig godt ud. Hvor mange liter har du lavet kabinettet til de enheder?

mener det kom ned på 26 liter når kammer til amp, samt enhederne's volume var trukket fra..



__________________
       OCMaster
Til top Vis ocmaster.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ocmaster.dk
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 02 April 2008 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Rigtig flot arbejde

__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 12 April 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Den er jo super fed :) Kan trigtig godt lide at se at du LIMER tingene sammen i stedet for at bruge men masse skruer. Det holder rigeligt og så kan træet også nemmere arbejde.

Jeg har selv bygget en lille sub baseret på en 10" SLS og en Hypex DS 2.0'er, den kan godt spille bas. Tør slet ikke tænke på hvor meget larm der så vil kunne komm ud af en 10" XLS og 2 slaver

Hvad har du tænkt dig de skal have mht. finish? Husk nu at klare det inden de "gror" fast i stuen hehe... (Har lidt dårlig samvittighed over min subwoofer der stadig er i rå mdf )



__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
ocmaster.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 12 April 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

Den er jo super fed :) Kan trigtig godt lide at se at du LIMER tingene sammen i stedet for at bruge men masse skruer. Det holder rigeligt og så kan træet også nemmere arbejde.

Jeg har selv bygget en lille sub baseret på en 10" SLS og en Hypex DS 2.0'er, den kan godt spille bas. Tør slet ikke tænke på hvor meget larm der så vil kunne komm ud af en 10" XLS og 2 slaver

Hvad har du tænkt dig de skal have mht. finish? Husk nu at klare det inden de "gror" fast i stuen hehe... (Har lidt dårlig samvittighed over min subwoofer der stadig er i rå mdf )

Hehe de gror nok ikk fast, men træet arbejder godtnok meget, så er meget i tvivl med finishen til dem.. er bange for at autolakke dem, hvis træet så giver sig, så er det ligesom ødelagt.. Er heller ikk så vild efter at gå i krig med finner... ?? Tror ikk det er så let.. ? Og vel også ret bekosteligt..!



__________________
       OCMaster
Til top Vis ocmaster.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ocmaster.dk
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 12 April 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

ocmaster.dk skrev:
HenrikW skrev:

Den er jo super fed :) Kan trigtig godt lide at se at du LIMER tingene sammen i stedet for at bruge men masse skruer. Det holder rigeligt og så kan træet også nemmere arbejde.

Jeg har selv bygget en lille sub baseret på en 10" SLS og en Hypex DS 2.0'er, den kan godt spille bas. Tør slet ikke tænke på hvor meget larm der så vil kunne komm ud af en 10" XLS og 2 slaver

Hvad har du tænkt dig de skal have mht. finish? Husk nu at klare det inden de "gror" fast i stuen hehe... (Har lidt dårlig samvittighed over min subwoofer der stadig er i rå mdf )

Hehe de gror nok ikk fast, men træet arbejder godtnok meget, så er meget i tvivl med finishen til dem.. er bange for at autolakke dem, hvis træet så giver sig, så er det ligesom ødelagt.. Er heller ikk så vild efter at gå i krig med finner... ?? Tror ikk det er så let.. ? Og vel også ret bekosteligt..!

Umiddelbart så tror jeg det er OK at lakke dem, men skarpe hjørner skulle efter sigende have det med at blive knampt så pæne. Jeg havde en ide om at min skulle være sort, "piano" style så jeg har rundet alle kanter af med overfræser, men jeg tror bare den skal være mat sort når jeg en gang tager mig samme til at spartle de sidste samlinger og ender :)

Jeg tror at finer kunne blive virkelig flot, men det kræver både tid og tålmodighed. Jeg ved dog at der findes 2 typer af træfiner. Den ene er ren finer og den anden er en tyndere finer der er limet på papir og derfor skulle være nemmere at arbejde med. Jeg mener at www.jumon-audio.dk på et tidspunkt førte begge typer.

Mvh. Henrik



__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 12 April 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hey,

Super fedt projekt.

Normalt mener jeg at man skærer alt i smig, så MDF'n ikke arbejder så meget. Så kan man godt autolarkerer dem. Skal du ikke have en afstiver i kabinettet?

Spændende projekt at følge med i.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
ocmaster.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 12 April 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Tjaah, nu må vi se mht. finneren eller om det bliver lakken..

Er lidt i tvivl med stivere i kabinettet, det er ikke ret store sider, og kabinettet er jo bygget i 28mm, så tror ikke at afstivning er nødvendigt hvis jeg skal være ærlig..



__________________
       OCMaster
Til top Vis ocmaster.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ocmaster.dk
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 12 April 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

En 30mmx30mm stok på tværs mellem side og side og måske også mellem front og bag vil helt sikkert ikke skade, det vil selvfølgelig tage en smule af volumen i kabinettet. Må man være så fræk at spørge hvordan du har beregnet kabinettet?

__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
ocmaster.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 12 April 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:
En 30mmx30mm stok på tværs mellem side og side og måske også mellem front og bag vil helt sikkert ikke skade, det vil selvfølgelig tage en smule af volumen i kabinettet. Må man være så fræk at spørge hvordan du har beregnet kabinettet?

Kæmper lidt med min net. vol..

Det ville da helt sikkert ikke skade, men tror ikk det betyder så meget i den konstruktion jeg har lavet..

Ghystro.com har beregnet det med krav fra mig.. Har faktisk slet ikke selv simuleret det.. Han har arbejdet med xls'ere før med noget Thommesen digital amp også, og det han lavede dengang virkede ret så udemærket.. Oceanman herinde..



__________________
       OCMaster
Til top Vis ocmaster.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ocmaster.dk
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 12 April 2008 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

I mine mange år med selvbyg, har der altid været væsentlig forskel på om man har afstivninger i sine kabinetter, også selv om man bygger det op med stykke sider, mit nuværende projekt (stor højttaler til lillebror) som ellers er voldsomt afstivet, skette der en forbedring da de 41mm sider blev skruet uden på, og jeg har endda brugt sandwich med 12+19mm og 19mm matrix i kabinetterne.

Men flot projekt.



__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes