Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: forstærker på hver enhed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

hejsa .. jeg er blevet lidt usikker på at det er pengene hver at have en forstærker på hver enhed...  lige nu har jeg to .. en til top og en til bund ...

hvad er jeres meninger

det er jo en noget dyre løsning en på hver .. men er det alle de extra penge hver ..

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hejsa .. jeg er blevet lidt usikker på at det er pengene hver at have en forstærker på hver enhed...  lige nu har jeg to .. en til top og en til bund ...

hvad er jeres meninger

det er jo en noget dyre løsning en på hver .. men er det alle de extra penge hver ..

Det er ikke nødvendigvis en dyrere løsning.

Hvis du også anvender elektronisk deling, kræves der ikke så mange kræfter af forstærkeren da der ikke er tab i filtersektionen. Elektroniske filtre er desuden billigere at lave end passive, og det er muligt at lave en dybere deling til bas/subwoofer elektronisk.

Jeg leger selv med denne tanke

Ældre surround forforstærker for at få digitale input (eventuelt digital stereopre, men dem er der ikke så mange af til salg), og digitalt output.

En klasse D seks-kanals surroundforstærker/receiver eller analog 6 kanalsforstærker.

digital = panasonic SA-XR eller sony (de har en enkelt ældre model) og analog kan være Rotel og NAD.

Herimellem et digitalt delefilter/digital "speaker management processor".

Så er der alle muligheder for at lege.

Købes alt brugt kan dette gøres for ca. 2500 - 3000 kr.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

hejsa .. jeg har  fået et godt tilbud på forstærker moduler .. 4 stk  2800 ..  så det er intet problem at jeg samler det hele selv .. men det som jeg er ude efter .. det er om der er noget at hente på lyd siden ... 

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hejsa .. jeg har  fået et godt tilbud på forstærker moduler .. 4 stk  2800 ..  så det er intet problem at jeg samler det hele selv .. men det som jeg er ude efter .. det er om der er noget at hente på lyd siden ... 

Elektroniske filtre anvender langt mindre værdier, og det bør derfor være muligt at lave et godt filter med rigtigt gode komponenter uden at sprænge budgetterne. Man undgår helt spoler i elektroniske filtre, og niveauregulering foretages ikke med modstande.

diskant og mellemtone forstærker ser ikke basforstærkeren. I bas området er forvrængning ikke særligt hørbart, men det er det i diskant og mellemtone. Der er derfor god logik i at anvende separate forstærkere.

Når man ser på ovenstående, bør elektroniske filtre med separate forstærkere være at foretrække.

Jeg tror dog stadig det er ligeså svært at få den fuldstændigt sammenhængende lyd, da forskellige forstærkere også kan have forskellig klang. Måske derfor anbefaler mange også at anvende ens forstærkere hele vejen. 

Anvendes en decideret speaker management processor er der så mange muligheder for fasekorrektion, rumkorrektion, eq. mv. at sammenligning med passivt filter ikke giver mening. Med en normal dansk stue, mener jeg de forbedringer man kan opnå af denne vej, helt overskygger de ulemper der måtte være (en måske knap så audiofil analogdel) 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes