| Forfatter |
|
Jan v j Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvis man køber en effektblok eller flere og sætter til sin surround reciver, hvad sker der så men lyden ?? her tænker jeg på at der er jo nogle forstærkere som "ændre" lydens glød enten til det lysere eller varmere område. Kan man så ende med at med at få 2 slags lyd hvis man kun bi amper nogle af højtalerene ( Eks. jeg har mulighed for at gøre det ved center og front højtalerne )
__________________ Mvh jan
Billede - PX80 42".
Blu ray - BD30.
Lyd - Dali Ikon serie + sub.
Formidler - Denon 2807.
Samsung HD selector.
|
| Til top |
|
| |
MartinLynge Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Der er flere aspekter end blot "lys" og "mørk" lyd. Vigtigere er hvilken gain som de enkelte forstærkere pålægger signalet. Du vil således kunne komme ud for, at de forskellige forstærkere så at sige forstærker signalet forskelligt, hvilket ikke er ønskeligt. VIl du være sikker, kan det oftest være en god ide at finde et trin af samme mærke, som din reciever.
Får du først fundet et passende trin, og trænger dine højtalere til mere effekt, vil du opleve større detaljeringsgrad, mere "styr" over tingene, mere stramhed - ganske enkelt bedre lyd.
Mvh Martin
|
| Til top |
|
| |
Jan v j Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en denon 2807 men vil gerne have mere effekt, men mener ikke at denon laver en desideret effekt forstærker. Jeg kører kun 5.1 lyd Og har allerede "bi-amp" på mine fronter men vil gerne have på min center også.
Nogen med anbefalinger ? __________________ Mvh jan
Billede - PX80 42".
Blu ray - BD30.
Formidler - Denon 2807.
Samsung HD selector.
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Du kan vel ikke bi-amp'e dit 5.1 set-up med din Denon...???.....eller ?
Mvh __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 893
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
|
Mvh
|
|
|
Jo mener at hvis du ikke bruger din surround back så kan de bruges til bi-amp til fronterne. __________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemligja skrev:
Jesper Andersen skrev:
|
Mvh
|
|
|
Jo mener at hvis du ikke bruger din surround back så kan de bruges til bi-amp til fronterne.
|
|
|
OH, javel ja....det vidste jeg ikke... __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
Jan v j Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon´en er 7 kanals.
__________________ Mvh jan
Billede - PX80 42".
Blu ray - BD30.
Formidler - Denon 2807.
Samsung HD selector.
|
| Til top |
|
| |
Furious jt Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følger lige med her da jeg også har en denon 2807 og ønsker lidt mere effekt på mine fronter og center.
Har kigget på nad og lyngdorf, men er meget i tvivl om det vil ændre lyden som I skriver.
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 28 Marts 2008 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville være bedre at købe en receiver der bare har masser af effekt så tilslutning af seperat effektforstærker bliver unødvendig. Der er en del kraftige receivere på markedet. Få en hjem og test det af med jeres højtalere, det kan være I bliver overrasket
__________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Thrawn Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 28 Marts 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan godt sætte en effektforstærker på din 2807...
Hvis du har Bi-wire mulighed på dine højttaler, " Som jeg tror du har ". Så vil JEG bruge en evt. effektforstærker til at kun drive basserne i dine front højtaler ( altså køre front pre-out fra 2807 ). Og så bruge 2807 til at drive diskant / mellem tone i dine højttaler..
På den måde andre du ikke så meget i lydbilledet, så du stadig har den samme klang fra diskanterne..
Håber du kunne bruge det..
Køb en lyngdorf SDA 2175.....
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 384
|
| Sendt: 28 Marts 2008 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
CSN Teknik skrev:
Det ville være bedre at købe en receiver der bare har masser af effekt så tilslutning af seperat effektforstærker bliver unødvendig. Der er en del kraftige receivere på markedet. Få en hjem og test det af med jeres højtalere, det kan være I bliver overrasket
|
|
|
100% enighed herfra, sælg hvad du har og køb ny reciver med mere effekt bliver sikkert også billigere.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 28 Marts 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
CSN Teknik skrev:
Det ville være bedre at købe en receiver der bare har masser af effekt så tilslutning af seperat effektforstærker bliver unødvendig.
|
|
|
Undskyld....... men det er noget helt og aldeles, total sludder ! Når der kun sidder en trafo og et sæt lytter (som der gør i 99% af alle dekoder) til at trække 7 kanaler, så kan det aldrig blive så godt som at bruge seperate effektforstærker.
Start med effektforstærker til L og R, og senere til Center køb gerne brugt, og lad dekoderen trække de 4 (2) bagkanaler. Med hensyn til klangbalancen så behøver det ikke være noget problem, de nye dekoder har måle mic. til at justere klangbalancen med.
P.s. har selv rørforstærker til de tre front højtaler, og transistorforstærker til bag, det funger fint.
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2008 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
CSN Teknik skrev:
Det ville være bedre at købe en receiver der bare har masser af effekt så tilslutning af seperat effektforstærker bliver unødvendig.
|
|
|
Undskyld....... men det er noget helt og aldeles, total sludder ! Når der kun sidder en trafo og et sæt lytter (som der gør i 99% af alle dekoder) til at trække 7 kanaler, så kan det aldrig blive så godt som at bruge seperate effektforstærker.
Start med effektforstærker til L og R, og senere til Center køb gerne brugt, og lad dekoderen trække de 4 (2) bagkanaler. Med hensyn til klangbalancen så behøver det ikke være noget problem, de nye dekoder har måle mic. til at justere klangbalancen med.
P.s. har selv rørforstærker til de tre front højtaler, og transistorforstærker til bag, det funger fint.
|
|
|
Okay, ja hvis det er effekt man ønsker er der flere muligheder bl.a opgradering af reciveren i sig selv, eller at påkoble effekt forstærkere og ja det ville da gi' en super løsning at købe effekt forstærkere til front og center, og hvis der er som du skriver klangbalance kalibrering i dennon er det jo uden problemer at gøre det.
Det der dog ofte følger med ved at vælge en topmodel reciver, er ikke kun at de oftest har mere effekt men også tit bedere dsp chip og flere tilkoblings muligheder, som jo i sagens natur vil være svært at opnå ved at tilkoble effekt forstærkere.
Kan nævne at jeg sidst gik fra en yamaha med 5*100w rms-8ohm(14 kg) til harman kardon 7*110w rms-8ohm(25 kg) og vil på ingen måde mene jeg mangler watt eller pondus på nogen måde med harman på trods af den kun er 10w mere effektfuld end yamahaen
Men når der nu er snak om effekt forstærkere som jeg på ingen måde er i mod! så kunne det jo også være en løsning at købe evt. en brugt harman signature 2.1 (5 kanals effekt forstærker) eller til front og center harman signature 1.3 (3 kanals, mener den hedder 1.3). De vil måske ikke på papiret have så mange watt som denon reciveren du har men tror helt sikkert de kan levere den effekt du søger.
vh. LN
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 28 Marts 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
LilleNørd skrev:
|
Det der dog ofte følger med ved at vælge en topmodel reciver, er ikke kun at de oftest har mere effekt men også tit bedere dsp chip og flere tilkoblings muligheder, som jo i sagens natur vil være svært at opnå ved at tilkoble effekt forstærkere.
|
|
|
Det er klart at med en større dekoder kan du måske også få en bedre forforstærker, men er en anden snak.
LilleNørd skrev:
|
Kan nævne at jeg sidst gik fra en yamaha med 5*100w rms-8ohm(14 kg) til harman kardon 7*110w rms-8ohm(25 kg) og vil på ingen måde mene jeg mangler watt eller pondus på nogen måde med harman på trods af den kun er 10w mere effektfuld end yamahaen
|
|
|
Nu må du ikke falde i den med at kigge på watt-opgivelsen, for det siger ikke en pind om hvor kraftig forstærkeren er. Med HK'ens 25kg er den klart stærker end Ymaha'ens 14kg, HK'en vejer jo 11kg mere, og stor del af de ekstra kg er sikkert strømforsyning.
|
| Til top |
|
| |
Jan v j Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har dali´s ikon serie dvs. ikon 7 osv her kan ikon 7 + center bi-ampes. Det er ikke så meget bare at købe en større reciver  , jeg vil bare gerne have mere effekt plus det jo ser lidt "godt" ud mere lidt tilbehør  Jeg er meget tilfreds med selve reviciverens egenskaber og ønsker ikke at skifte den ud, men er bange før man kan riskikere at få forskellig klang f.eks. hvis man driver fronter + center med effektforstærkere og reciveren driver baghøjtalere. __________________ Mvh jan
Billede - PX80 42".
Blu ray - BD30.
Formidler - Denon 2807.
Samsung HD selector.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
CSN Teknik skrev:
|
|
|
Så du er leveringsdygtig i en receiver med mere end 250w pr kanal?
Den vil jeg gerne prøve, så kan jeg måske skære ned på antallet af kasser  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
CSN Teknik skrev:
|
|
|
Så du er leveringsdygtig i en receiver med mere end 250w pr kanal?
Den vil jeg gerne prøve, så kan jeg måske skære ned på antallet af kasser  |
|
|
Jeg tror nu godt den største af mine receivere kan være med "uden at nævne navne på grund af reklame"  Hvis det er til de gulvhøjtalere du har på forsiden af din tråd  __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
CSN Teknik skrev:
Jeg tror nu godt den største af mine receivere kan være med
|
|
|
Det vis sige der er 7 transformatore og 7 sæt lytter i den  
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aahh hør nu her, som jeg har forstået det så ønsker Jan V J lidt mere effekt, bl.a på hans center da han køre med bi amp på sine fornter, en funktion denon har når han ikke bruger mere end 5 kanaler på sin 7 kanals reciver.
Kan da sagtens være at Jan V J ville få den ønskede effekt til sine højttalere ved f.eks at skifte til onkyo (ja for det er vel et eller andet sted det mærke der tales om her ?) da denon som mange typiske japanske produkter ikke er super strømstærke og deres effekt ikke super prangende?, dermed ikke sagt de ikke kan lave ss udstyr, da jeg mener de er super gode til ss lydbehandling!
Men kan kun sammenligne med mit eget udstyr, og sige at mit gamle yamaha med en denon poa 2200 (2*200w) effekt forstærker på fronterne ikke har den samme pondus og dybe bund som min harman kardon avr 7300, så der er altså for og modsigninger for at smække effektforstærkere på systemet.
Jan V J, ja køb en effektforstærker hvis du lige skal ha det sidste til din center og som du skriver i øvrigt er ganske tilfreds med dens lyd og performence. Køb/prøv f.eks en onkyo marantz harman i større udgave hvis du ønsker mere effekt og vil lege med nogle af de nye formater dd hd og dts hd (mest set i onkyo).
Og her dfms er den ok til dig ?
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1634&zoneid=5
7 x 150 watt, Advanced AL24 Multichannel og audiofil lyd
AVC-A1HD er en ægte 7-kanals forstærker med 7 identiske effektforstærkere. Hver af disse yder 150 watt i 8 ohm, og med 6 separate transformatorer og hele 15 separate strømforsyninger
Man har jo snart fyret 35.000 af på effektforstærkere og en forforstærker (ML, Krell, Gryphon osv.)
|
| Til top |
|
| |
CosworthDriver Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan v j skrev:
Jeg har dali´s ikon serie dvs. ikon 7 osv her kan ikon 7 + center bi-ampes. Det er ikke så meget bare at købe en større reciver , jeg vil bare gerne have mere effekt plus det jo ser lidt "godt" ud mere lidt tilbehør Jeg er meget tilfreds med selve reviciverens egenskaber og ønsker ikke at skifte den ud, men er bange før man kan riskikere at få forskellig klang f.eks. hvis man driver fronter + center med effektforstærkere og reciveren driver baghøjtalere. |
|
|
Hvis du gerne vil have mere effekt og "mere grej" på hylden, så kan du f.eks. købe en brugt Denon effektforstærker (eks.vis en POA 2800), og så bruge den til at trække basserne i dine Ikon 7'ere. Så får du med garanti mere dybde i 7'erne og da receiveren ikke længere skal bruge effekt på dette område, så burde den få bedre styr på din center og baghøjttalere. Og med dette setup får du helt sikkert ikke nogen forskel i lyden, da receiveren stadig trækker diskant/mellemtone i fronterne og centeren (min bror kører et lignende setup med en Cambridge Audio 540R V.2 og en Sign Audio effektforstærker koblet op til QLN 612 og det virker sgu meget godt).
Alternativt kan du købe nogle af de gamle Denon monoblokke (ek.vis 2 stk POA 6600 til fronterne og en 4400 til centeren) og så lade dem trække fuldt signal til fronterne og center (eller blot lade dem trække basserne som i eksemplet ovenfor!). Om der så kan blive en lille nuanceforskel i lyden ift. baghøjttalerne skal jeg ikke kunne sige, men i og med baghøjttalere jo kun er "effekthøjttalere" i et surroundsetup og dermed ikke er de højttalere du primært lytter til (som center og fronter), så tvivler jeg stærkt på, at du kan høre nogen nuanceforskel med dette setup.
__________________ Mvh
CosworthDriver
- "If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
|
| Til top |
|
| |