Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Michell GyroDec hastighed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Alpha Akustik

Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er den lykkelige ejer af et GyroDec, men har i længere tid døjet med at den kørte for langsomt de første 10 minutters tid. Jeg har siden jeg købte den brugt for 7-8 år siden, altid skulle hjælpe motoren med at sætte pladen igang.

Jeg har prøvet at skille Papstmotoren ad, rense smørre samle... -ingen forskel.

Rense drivremme med isopropylalkohol... -same same

Efter en længere google søgningssession fandt jeg ud af at det muligvis var strømforsyningens skyld. I modeller fra før 1999, som kan kendes på de billige sorte plastikkasse-strømforsyninger, sidder der en elektrolyt i strømforsyningen. Denne lyt på 22uF er fra fabrikkens side af meget dårlig kvalitet... og efter "liden tue kan vælte stort læs" princippet er det denne lille billige krabat, der er skyld i slowmotionlyden.   Den originale elektrolyt er på 22uF 63v, og bruges til at synkronisere de forskellige poler i den vekselsstrømsdrevne papstmotor (går jeg ud fra) og hvis den mister værdi, taber motoren trækket på nogle af "cylinderne". Da trafoen i strømforsyningen bliver varm selvom pladespilleren ikke kører, varmes lytten konstant og den tørrer op og mister værdi. (For miljø og brandfare burde man hive stikket når den ikke bruges)

En ny dipolar elektrolyt med bedre værdi (500v 105celsius)stod mig i 30 kr. og efter udskiftningen springer motoren igang som en Ferrari på nitro, trækker selv pladen igang og holder den ved de elskede 33 1/3 omdrejninger pr. minut og ikke 27 som før. Vibrationerne i motorhuset er næsten væk og lyden er meget meget meget bedre...

Håber at dette kan hjælpe andre... og nu tilbage til vinylen...

Til top Vis elovelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elovelo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes