Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 06:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Afstand fra centerhøjttaler til væg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

hej alle

jeg vil gerne have hængt min centerhøjttaler op, men den har to mindre basporte på bagsiden. Så hvor stor afstand skal jeg have fra centerhøjttaleren til væggen? Det er denne det drejer sig om, den har kun en 1"diskant og 2stk 4"mellemtone/bas.

Jeg har tænkt mig at den enten kommer op og stå på et par hyldeknægte og der så kommer en tyk silikone-fuge imllem eller så laver jeg et ophæng der kan vinkles dog er jeg nervøs for at skrue i højttaleren.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

NielsBN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Minimums afstand til væg er diametren på basreflekshullet, hvis der er to basrefleks porte, så er det diametren gange to. Osv.

Men noget helt andet er det totale lydbillede. Din center højtalers membraner skal helst ligge på samme linie som dine gulvhøjtaleres membraner.

Til top Vis NielsBN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsBN Besøg NielsBN's Websted

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Har lige målt og kan se at de har en diameter på 4cm, synes næsten at 8cm bliver for meget luft bagved. Men jeg har ikke gulvhøjtalere, kun nogle kompakthøjttalere hvor den ene står i en vindueskarm og den anden hænger på væggen. På grund af højden som min fladskærm har der hvor den står har jeg valget mellem at enten kan centeren står der hvor den står nu hvilket nærmest er i mavehøjde når jeg sidder ned eller så skal den hænge over skærmen hvor den vil hænge i cirka hovedhøjde. 

NielsBN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Min fejl mht. fordoblingen. Jeg havde lige hovedet begravet andetsteds :)

Meningen med afstanden fra væggen er jo at der skal være plads til at lydtrykket/lufttrykket når uforhindret om til forsiden af membranen. Fordi meningen med en basrefleksport er jo at neutralisere enhedens resonansfrekvens. Så med andre ord, hvis du kan leve med at den hænger 4cm fra væggen, vil det være den perfekte løsning.

Og efter min egen mening burde du hænge den under fjernsynet, for syns skyld, men det er også mere praktisk den vej, plus det virker ikke så voldsomt i øjnene når den er under fjernsynet.

Om der er nogen hørbar forskel om den hænger over eller under fjernsynet ved jeg ikke noget om.

Til top Vis NielsBN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsBN Besøg NielsBN's Websted

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

bare i orden, og kan godt leve med 4cm luft bagved. Lige pt står centeren ovenpå mit tv-møbel og dækker for noget af højttaleren på min fladskærm plus det ser ret klodset ud. Fladskærmen står i forvejen 25-30cm fra væggen så synes ikke det vil se dumt ud hvis centeren kommer op på væggen og hænge. Men tak for hjælpen Niels nu har jeg noget jeg kan gå og tænke lidt over og så kan jeg evt bruge det som et af mine eksamenprojekter på htx 

NielsBN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

No problem!

Og ja, hvis du forklarer hvorfor man bruger basrefleks i højtaler systemer, samt viser hvordan man udregner længden fra bagenden af membranen til forsiden.

Så bliver din lære helt sikker våd i trussen. (også hvis det er en mand)

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

HAHA! tvivler jeg godtnok på min lærer gør, det er i det elendige valgfag til design. inden jeg valgte det fik vi at vide at vi skulle lave nogle projekter og at vi kom til at arbejde i AutoCad, men næh nej, så fik vi en designlærer fra teknisk skole og så blev det til frihåndstegning osv istedet

Men tror bare det bliver til et par hyldeknægte og noget solikone som ophæng til højttaleren. Men tak for hjælpen, nu har jeg fået de oplysningen som jeg har ledt noget efter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes