| Forfatter |
|
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 28 Marts 2008 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man har en bas eller bas/mellemtone der naturligt ruller af omkring 1 til 4 Khz, hvordan tvinger man den så til at gå højere op i frekvens, ved kun at bruge en forstærker ?
Er en forstærker NORMALT ikke rimelig frekvenslineær ? Ihvertfald indenfor 20 til 20.000 Hz ?
Hvordan tvinger man i det hele taget en enhed til at gå højere i frekvens, ved blot at bruge den rigtige forstærker ?
Dette er mig en gåde.......... Virkelig en gåde.
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 28 Marts 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen der kan løse denne gåde for mig ?
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 Marts 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er til PA-brug, har man vel et rack af eqalizere, sammen med forstærkerne?
Det lyder som en slags nødløsning, hvis man skal presse enheden udenfor dens naturlige område. Der vil afsættes meget varme i enheden, med stor risiko for afbrænding.
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 28 Marts 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her snakker vi hifi/high-end........... Og åbentbart kun ved brug af forstærker.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Marts 2008 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder lidt mystisk. Måske noget med at finde en forstærker, med en 'fejl', der passer til enhedens afrulning. Det lyder som hokus pokus, i hifisammenhænge.  Hvis nogen har dokumenterede målinger, er det værd at se på.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 28 Marts 2008 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
| Ingen der kan løse denne gåde for mig ? |
|
|
Der er ingen løsning, hvis vi udelukker mekanisk modifikation af enheden. Elektrisk frekvenskorrektion kan jo kun påvirke enheden i det område hvor den har et målbart output
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 28 Marts 2008 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis en enhed ruller af i bassen ved feks 40hz, og man med delefilteret dæmper niveauet fra 40hz og op, opnår man da at den endelige frekvensgang er "udvidet" - på heftig bekostning af følsomheden naturligvis.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
| Hvis en enhed ruller af i bassen ved feks 40hz, og man med delefilteret dæmper niveauet fra 40hz og op, opnår man da at den endelige frekvensgang er "udvidet" - på heftig bekostning af følsomheden naturligvis. |
|
|
Dali Skyline er lavet på den måde, samt Rogers LS3/5A. På Skyline er det snedige samtidig, at man kan sammensætte enheder, der normalt ikke kan bruges sammen, grundet store forskelle i følsomhed. Skyline var mit første møde med en dipol.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Boogieman Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Er løsningen på det problem ikke en aktiv delfilter? Den skal selvfølgelig være justerbart i frekvensene, så kan du "fine-tune" det op eller ned. Jeg kan ikke tænke på en anden måde at gøre det? Din forstærker sender fuld frekvens ud til HT'erne, og at begynd at pille ved det, tja, det kan jeg ikke se noget ved...
Mvh
G __________________ Marantz CD17,
Fors. - Sherwood R-963R,
Front HT - B&W Nautilus 803S
Center HT - B&W Nautilus HTM4s
Bag HT - 805S
Sub B&W ASW3000
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
det gør man ikke man kan ikke få noget godt udaf 'tvinge' en enhed til at spille højere frekvenser.
|
| Til top |
|
| |
Boogieman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Hvis man har en bas eller bas/mellemtone der naturligt ruller af omkring 1 til 4 Khz, hvordan tvinger man den så til at gå højere op i frekvens.
|
|
|
Enhederne er lavet til de frekvenser de skal håndtere.... du vil da ikke spille bas igennem en diskant og omvendt.... uanset hvad du gøre med forstærkeren.
emne for mig at se....
Venhils G __________________ Marantz CD17,
Fors. - Sherwood R-963R,
Bag HT - 805S
Sub B&W ASW3000
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boogieman skrev:
heltny skrev:
|
Hvis man har en bas eller bas/mellemtone der naturligt ruller af omkring 1 til 4 Khz, hvordan tvinger man den så til at gå højere op i frekvens.
|
|
|
Enhederne er lavet til de frekvenser de skal håndtere.... du vil da ikke spille bas igennem en diskant og omvendt.... uanset hvad du gøre med forstærkeren.
emne for mig at se....
Venhils G
|
|
|
Hvorfor ?
|
| Til top |
|
| |
Boogieman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor?
Det handler om at tilpasse frekvensområden til enheden. Det bruger man delefiltret til, og det afhjælper problemerne af følsomhed og impedans, timing osv,osv,osv. En diskant f.eks vil simpelthen brande sammen hvis den skulle håndter de mægnder strøm man bruger til en bas....
Det er lidt som en Ferrari og en lastbil, de har begge motorer og 400hk, men de er bare sat sammen til hver deres formål. Medmindre de er pillet med i STORE stil, vil en Ferrari brænde sammen hvis den skulle træk 28 tons.... Og du vil ikke kunne få lastbilen op på 300km/t.
Det er mere kompliceret end at bare koble det sammen.
Forstår du det nu?
Jeg vil foreslår du kigger ind til nogle af de hjemmebyg projekter herinde, og spørge de gutter til råds, tror dog de vil sige det ikke kan lad sig gøre..
Fors. - Sherwood R-963R,
Bag HT - 805S
Sub B&W ASW3000
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boogieman skrev:
|
Hvorfor?
Det handler om at tilpasse frekvensområden til enheden. Det bruger man delefiltret til, og det afhjælper problemerne af følsomhed og impedans, timing osv,osv,osv. En diskant f.eks vil simpelthen brande sammen hvis den skulle håndter de mægnder strøm man bruger til en bas....
Det er lidt som en Ferrari og en lastbil, de har begge motorer og 400hk, men de er bare sat sammen til hver deres formål. Medmindre de er pillet med i STORE stil, vil en Ferrari brænde sammen hvis den skulle træk 28 tons.... Og du vil ikke kunne få lastbilen op på 300km/t.
Forstår du det nu?
Jeg vil foreslår du kigger ind til nogle af de hjemmebyg projekter herinde, og spørge de gutter til råds, tror dog de vil sige det ikke kan lad sig gøre..
Venhils G
|
|
|
Hehe
Ja, men nu er jeg godt klar over disse ting........... Har skam skruet op til flere højttalere sammen og ved godt hvordan det fungerer.
Tråden er såment startet fordi der andetsteds bliver skrevet om en enhed der godt kan gå højere i frekvens, hvis bare man har den rigtige forstærker til det.
Se DET er nyt for mig, det er nyt for mig at man med en forstærker kan PRESSE en enhed til at gå højere i frekvens og DERFOR ville jeg lige høre andre.
Det er ganske simpelthen en gang snak jeg slet ikke forstår er kommet igang, for det må virkelig være folk der intet ved om det, der ævler løs om sådan noget.
Kan sende dig et link pr PB, hvis du er interesseret.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da ret nemt at lave en forstærker der presser en enhed til at gå højere i frekvens.. de findes da også.. ala lyngdorf med rumkorrektion. Alt med måde selvfølgelig, der er vel ingen med fornuft indbygget der lade en enhed spille flere oktaver over dens normale båndbredde.
|
| Til top |
|
| |
Boogieman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe,
Ups! der kan man bare se, hvordan en mand kan gå af på en tangent, som er lysår fra det man taler om.... Sorry dude
Fors. - Sherwood R-963R,
Bag HT - 805S
Sub B&W ASW3000
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boogieman skrev:
|
Hehe,
Ups! der kan man bare se, hvordan en mand kan gå af på en tangent, som er lysår fra det man taler om.... Sorry dude
Venhils G
|
|
|
Mig ? No hard feelings - 
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 30 Marts 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Boogieman skrev:
|
Hvorfor?
Forstår du det nu?
Venhils G
|
|
|
Hehe
Ja, men nu er jeg godt klar over disse ting........... Har skam skruet op til flere højttalere sammen og ved godt hvordan det fungerer.
Tråden er såment startet fordi der andetsteds bliver skrevet om en enhed der godt kan gå højere i frekvens, hvis bare man har den rigtige forstærker til det.
Se DET er nyt for mig, det er nyt for mig at man med en forstærker kan PRESSE en enhed til at gå højere i frekvens og DERFOR ville jeg lige høre andre.
Det er ganske simpelthen en gang snak jeg slet ikke forstår er kommet igang, for det må virkelig være folk der intet ved om det, der ævler løs om sådan noget.
Kan sende dig et link pr PB, hvis du er interesseret.
|
|
|
jeg er interesseret i linket
det kunne tænkes du har læst om strømforstærkere, i en strømforstærker holdes udgangstrømmen konstant i forhold til indgansspændingen, så ved stigende impedans stiger effekten der afsættes i enheden, så forstærkeren prøver faktisk at tvinge enheden til at spille højere frekvenser, men det betyder ikke at enheden kan bruges ved højere frekvenser. dette er dog langt udover alm. hifi/highend da det kun er brugbar i aktive HT med eq
der er et par gode artikler i JAES fra 1989 om current drive
/Brian
|
| Til top |
|
| |