| Sendt: 06 April 2008 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror lige jeg misforstod dig. Din receiver fortæller at den får et pcm signal. Det vil sige at du skal lede i din lydkortsoftware for at finde fejlen. Hvilket codec bruger du? Hvis du henter og installerer AC3codec - det er gratis, så kan du direkte i indstillingerne for det ændre dit digitale outputsignal fra PCM til DD. Jeg kiggede lige på dit bundkort og konstaterede at det var samme realtek HD, som der sidder på mit. Jeg bruger det ikke, men installerede lige software. Der er en ikke særlig tydelig indstilling under punktet "audio i/o" hvor du kan ændre antallet af højttalere. jeg kunne ikke forsøge hvorvidt det havde betydning for signalet, da jeg anvender et coax kabel fra mit rigtige lydkort - og mit realtek HD kun har 1,3 mm jack - men det vil jeg kraftigt antage medmindre dit codec automatisk laver passthrough af signalet til spdif. prøv at ændre det til 6 eller 8 hvis det ikke allerede gør det. Du kan jo checke via Realteks driver panel, der er funktion til test af surround, hvor du kan få et signal af en formentlig temmelig irriterende summende bi til at løbe mellem dine højttalere.
Ellers kan problemet ligge i enten indstillingerne for dit codec eller din afspiller. Nogle som eksempelvis VLC Player lader dig nemlig vælge om du vil have stereo eller 5.1 ud af din film. Den laver simpelthen 5.1 om til stereo hvis indstillingen er aktiveret.
|