Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 06:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brokobling Nakamici PA5E mkII (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 April 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Hej derude

Er der nogen der ved om man kan anvende disse forstærkere som montrin evt ved brokobling ???????????

Til top Vis Gonz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonz

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 April 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Ikke lige umiddelbart, men man kan lave et lille "trick" med en faseinvertering på det ene signal.

Det "kræver" en lille bitte kasse der skal ligge bagved effekten, men så kan man godt

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 April 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Det kan man nemli. Men jeg tror nu det vil lyde bedre at bi-ampe to PA5 fremfor at brokoble.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Ikke lige umiddelbart, men man kan lave et lille "trick" med en faseinvertering på det ene signal.

Det "kræver" en lille bitte kasse der skal ligge bagved effekten, men så kan man godt

Ok !

Har du nogen ide om hvad de så yder i watt ?? 

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 02 April 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Gonz skrev:
heltny skrev:

Ok !

I teorien 4 gange så meget, men husk at 4 ohm højttalere ikke er smart med en brokoblet forstærker.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Gonz skrev:
heltny skrev:

Ok !

I teorien 4 gange så meget, men husk at 4 ohm højttalere ikke er smart med en brokoblet forstærker.

100 kroners spørgsmålet

Hvordan gøres dette i praksis ???

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 April 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også bi-ampe.

Mht effekten, vil det være det dobbelte af 4 ohm effekten - i 8 ohm.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 April 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Selv en tilfreds ejer af PA-5E MKII

Ved brokobling vil en PA-5E MKII kunne levere 3 gange dens norminelle 8 Ohms effekt..., den vil ikke kunne levere mere end ca. den dobbelte effekt i 4 Ohm, såvel PA-5E II som PA-7E II har den "morsomhed" at transformeren alene er den faktor som begrænser den maximale vedvarende effekt i 8 & 4 Ohm, transformerene er opgivet til at være på 470VA/700VA, der kan reelt trækkes en del mere end de for PA-5E II opgivet 470VA  

Se teori for brokobling og hvordan det gøres:

http://sound.westhost.com/project14.htm

En interessant ting som jeg har overvejet er at benytte 2 stk PA-5E MKII monoblokke ved at parr. koble kanalerne, ved den form for drift så vil forstærkeren levere 1x250W/8Ohm og næsten dobbelt op i 4 Ohm, den vedvarende RMS strøm (i 2 Ohm) vil være 36A den max. peakstrøm vil være 140A ..., det er noget mine ML'er kan tag fordel af

Jeg skal advare mod at do. metode kræver, at kanalerne er justeret nøjagtigt!!! ens såvel mht. DC offset som tomgangsstrøm

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2008 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Hej

Selv en tilfreds ejer af PA-5E MKII

Ved brokobling vil en PA-5E MKII kunne levere 3 gange dens norminelle 8 Ohms effekt..., den vil ikke kunne levere mere end ca. den dobbelte effekt i 4 Ohm, såvel PA-5E II som PA-7E II har den "morsomhed" at transformeren alene er den faktor som begrænser den maximale vedvarende effekt i 8 & 4 Ohm, transformerene er opgivet til at være på 470VA/700VA, der kan reelt trækkes en del mere end de for PA-5E II opgivet 470VA  

Se teori for brokobling og hvordan det gøres:

http://sound.westhost.com/project14.htm

En interessant ting som jeg har overvejet er at benytte 2 stk PA-5E MKII monoblokke ved at parr. koble kanalerne, ved den form for drift så vil forstærkeren levere 1x250W/8Ohm og næsten dobbelt op i 4 Ohm, den vedvarende RMS strøm (i 2 Ohm) vil være 36A den max. peakstrøm vil være 140A ..., det er noget mine ML'er kan tag fordel af

Jeg skal advare mod at do. metode kræver, at kanalerne er justeret nøjagtigt!!! ens såvel mht. DC offset som tomgangsstrøm

Takker mange gange for de fine og hurtige input

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 02 April 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

------------------------------------------------------------ ---------------------------------------------------------

Parallel kobling af lavimpedante AC generatorer som forstærkere jo er.  Jeg har ikke modet til at prøve, men erkender det teoretisk kan lade sig gøre. En kendt dansk mammut forstærker anvender dette pricip, men det går ikke ret godt. Jeg ved der er mange problemer med den.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes