Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 22:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladestrammer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 April 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Efter lidt problemer med at remmen ville hoppe af, har jeg finjusteret min pladespiller, og siden jeg for nylig har fundet min pladestrammer, er spillen i første omgang sat op til at køre med den.

Men: Hvilke erfaringer har I med pladestrammere? Kan den øgede vægt være et problem for rem og fjedre? Og hvad med lyden?

Jeg vender lige tilbage med lytteindtryk lidt senere, men grunden til strammeren var gemt væk, var simpelthen fordi jeg ingen forskel kunne høre på den gamle pladespiller, en NAD 533.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 April 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hey

Det der er fordelen ved et pladestrammer er at ikk alle vinyl plader er lige plane, derfor er det fordel med den øgede vægt der presser pladen på måtten eller hvad man nu bruger på sin tallerken...

Ved faktisk ikk hvor meget en motor kan klare af ekstra vægt, men min plov er med ekstern motor med meget tynd nylon tråd til at drive tallerkenen med, og den siger intet til de 300G pladepuck jeg bruger..

Min plov er også fast, så lodret sammenligning kan man ikke lave..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2008 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Ja, 300 g ville jeg også have smidt på uden betænkeligheder, men min vejer lidt over 1 kg, så jeg øger reelt vægten med omkring 30%.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 April 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:

Ja, 300 g ville jeg også have smidt på uden betænkeligheder, men min vejer lidt over 1 kg, så jeg øger reelt vægten med omkring 30%.

Jeg har lige vejet min, den vejer 425G præsis og skød bare lige på vægten..

Men det kan jo god være at det er problemet, men prøv og spørg en forhandler om de kan hjælpe med en ny rem der er en smule kortere evt..

Kan du ikk tweake motorens drivskive så den ikke hopper af, min motor har en rille i skiven så tråden ikk kan ryge af, samt min motor er ekstern så jeg kan justere stramheden ved at rykke den læggere fra plinten..?

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2008 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Jamen min rem fejler ingenting. Vi misforstår vist hinanden.

Ingen der har erfaringer med pladestrammere på affjedrede pladespillere?

doxa300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 April 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Jeg går med samme spørgsmål. og da du ikke har fået et svar endnu, må vi jo prøve at finde det selv. Jeg har ikke en pladestrammer men vil gerne have en.

Jeg prøvede i går at lægge 500 gram på min Thoren 160 super, for at simulere hvad der sker mht. affjedringen og fri bevægelse.  Og konkulusionen er at man er nød til at stamme de 3 fjerne op, ellers vil der være risiko for at ramme den sikringstap (der er sådan en på min super, jeg ved ikke om der er en på din) som rager på over motor og drivhjulet.

Der findes vist et altenativ som måske er værd at overvejse, og det er en let stammer som "låses" på spindlen.

Til top Vis doxa300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doxa300

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 April 2008 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden

Der findes pladestrammer, der ikke vejer noget af beýdning i stabil plast, som ved nogle snedige riller i materialet giver lidt fleksninger, så det klemmer om spindlen og derved presser pladen ned. Jeg har selv brugt den samme gennem et lille årstid og den er stadig god.

Mvh. Troels

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 April 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Michell laver en der ikke vejer særlgt meget, hvor den klemmer sig til centertappen lidt ligesom en gammeldags stiftblyant - man skruer på den for at den låses fungerer fint.

Jeg vil nu også sige at pladestrammer er fint hvis plande er meget tynd og eller meget ujævn, men er pladen fin og i nogenlunde godstykkelse er den ligegyldig.

Jeg har selv en Thorens 160 Super mod. V og den havde ikke noget i mod min tunge pladestrammer- kan ikke  huske om Thorens 160 S.V: har 3 eller 4 fjedre - jeg er dog gået bort fra flydende ophæng -

doxa300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 April 2008 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Hej r-l-b,

"gået bort fra" flydende ophæng, er det på 160'eren? Har du så bare fjernet fjederne eller starmmet dem så meget at de ligger an uden fjedring?

I øvrigt hvorfpor er du gået bort fra det flydende?

Til top Vis doxa300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doxa300

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 April 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

doxa300 skrev:

Hej r-l-b,

"gået bort fra" flydende ophæng, er det på 160'eren? Har du så bare fjernet fjederne eller starmmet dem så meget at de ligger an uden fjedring?

I øvrigt hvorfpor er du gået bort fra det flydende?

Nej jeg har ednu ikke lavet 160 eren om - jeg tænke på at sælge den og vil helst den står original.

Grunden til at jeg er gået bort fra flydende ophæng er at jeg kører med mellemhjul, garrard, lenco, td 124 og derfor gerne vil have masser af masse og ingen blævren
40 kg. birkex-finer er bedre end tre små fjedre i min optik

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 April 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Revolution Soft Clamp kan anbefales til flydende ophængte pladespillere.
Den vejer ikke meget og strammer ikke for meget så hverken ophæng eller leje lider overlast.

Dermed kan man bevare muligheden for den lidt bedre lyd man kan hive ud af flydende ophæng end man kan hive ud af stift ophæng.

Pladestrammere til midter montering bruges ikke egentlig til at udligne skævheder i pladen men til at skabe kobling mellem materialet i LP'en og materialet i tallerkenen.
Eventuelt, hvis man har en konkav tallerken, at skabe samme konkave form på LP'en hver gang man afspiller.

Skal man udligne skævheder i LP'en så anbefaler jeg at finde en pladestrammer som ligner denne:

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes