| Forfatter |
|
jsc99dk Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 05 April 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
jeg skal igang med at bygge nogle gulvhøjttalere, som skal bygges i 19mm mdf, så vil jeg høre hvad i har af erfaringer med enten at skrue/lime eller kun lime det det sammen. Jeg vil helst skrue + lime det hele sammen, da jeg ikke lige er i besidelse eller har adgang til så store skruetvinger, MEN som jeg kan læse diverse steder på nettet, så er mdf ikke så fandens nemt at skrue i, ved godt man skal bore for først, men når det er så tæt på kanten kan mdf'en jo nemt flække. Så hvad siger i der har prøvet at skrue et kabinet sammen i 19mm mdf? Skal jeg holde mig fra det?? Og hvis i har gode erfaringer hvilke skruer har i brugt, altså størrelse og type.
Ser frem til at modtage nogle svar fra jer.
Mvh Jesper
|
| Til top |
|
| |
Storbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 304
|
| Sendt: 05 April 2008 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du bore først så er der ingen problem i at skrue. bare du er rimelig sikker på at du bore/skruer lige. jeg har limet og skruet mine diy højttalere sammen, også i 19mm MDF plade, uden problemer. Jeg kan dog ikke huske hvilke skruer jeg brugte. kan bare huske at jeg undersænkede ddem og sparklede bagefter.. håber du kan brude det til noget __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke anbefale at skrue. Man kan selvfølgelig gøre det for at sikre sig pladerne er presset godt sammen, men jeg opnår mindst lige så gode resultater med lidt vægt på. Behøver ikke skruetvinger.
Jeg har prøvet (og set) flere højttalere, hvor uanset hvor meget jeg mente jeg gjorde mig umage med at spartle, så kunne det ses gennem den efterfølgende lak. Træet sugede simpelthen anderledes, og gjorde de spartlede huller synlige.
Beslutter du dig for at spartle alligevel, vil jeg anbefale af være meget omhyggelig, og grunde rigtigt godt før lakering. Så skulle det gå alligevel.
Putter du finér på, er der nul problemer.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter limen er tør, kan du fjerne skruerne igen, og bore hullerne op, og så banke dyvler i. Det vil jeg mene er bedre end at spartle.
Ps. lad være med at undersænke skruerne.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Storbjerg Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg vil ikke anbefale at skrue. Man kan selvfølgelig gøre det for at sikre sig pladerne er presset godt sammen, men jeg opnår mindst lige så gode resultater med lidt vægt på. Behøver ikke skruetvinger.
Jeg har prøvet (og set) flere højttalere, hvor uanset hvor meget jeg mente jeg gjorde mig umage med at spartle, så kunne det ses gennem den efterfølgende lak. Træet sugede simpelthen anderledes, og gjorde de spartlede huller synlige.
Beslutter du dig for at spartle alligevel, vil jeg anbefale af være meget omhyggelig, og grunde rigtigt godt før lakering. Så skulle det gå alligevel.
Putter du finér på, er der nul problemer. |
|
|
Hvis man finér højttaleren så kan man ikke se sparklingen med mindre man har 10 tommelfingre og laver et ekstremt dårligt håndværk __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Storbjerg
Jeps. Ganske som jeg skrev: "Putter du finér på, er der nul problemer."
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Storbjerg Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@Storbjerg Jeps. Ganske som jeg skrev: "Putter du finér på, er der nul problemer."
|
|
|
Det er lige det der med at læse et helt indlæg igennem før man svare... beklager  __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
meil Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det højtaler jeg har lavet, hvor det kun har været tale om
en firkantet kasse i mdf.
Har jeg kun brugt lim og søm (dykker) uden skruetvinger
eller noget som helst.
Det hele er lavet i en omgang og det er gået stærkt.
- Samle
hele kasse uden lim for at blive fortrolig med, hvor de forskellige plader
skal være.
- Begynd
derefter at lime og sømme en plade på af gangen. De plader der endnu ikke
er limet, skal stadig være på plads for at støtte.
- Færdig
og der er typisk kun gået ca. 10 min.
- Dykkerne
hammeres ned under overfladen, med et andet søm og en hammer
- Spartle
- Slibe
- Spartle
- Slibe.
- Done.
Der skal lige advares lidt, hvis der går noget galt, så er
det bare ”Too baaad”
Men jeg har altså lavet rigtig mange på den måde, uden
problemer, både store som små.
Og lige en sidste ting.
Lige meget hvor meget der spartles, slibes og grundes. Vil
samlingerne altid kunne ses efter et par måneder.
Hilsen
Meil
|
| Til top |
|
| |
jsc99dk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
jeg siger mange tak for alle svarene, jeg tror jeg vil prøve det med dykkerne, for min plan er skal finer på siderne + bag + top og så skulle fronten males i en antrasitgrå eller lign, faktisk ligesom System Audio's model 1280. Men jeg kunne jo også "snyde" og så samle det hele undtagen fronten med skruer og så lime fronten på til sidst, det er jo den der er mest "kritisk", jeg må se hvad jeg finder ud af. Men jeg skal da ud og købe mdf pladerne i løbet af næste uge så, jeg kan se holde jer opdateret med hvad jeg gør hvis det har interesse..
Mvh Jesper
|
| Til top |
|
| |
jsc99dk Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, ja så er jeg kommet vidre med mit projekt, men så vil jeg høre hvad for noget lak i giver jeres finer? Og er det nogle ting jeg skal være opmærksom på?
Jeg kan oplyse det er 0,6 mm ahorn finer limet på mdf plader med kontaktlim.
Billeder kan ses på www.staehr-it.dk/fotos
Mvh
Jesper
|
| Til top |
|
| |
OscarMK2 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 24 Juni 2008 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
ser godt ud! er det et kit fra frequence?
|
| Til top |
|
| |
jsc99dk Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2008 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 24 Juni 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange kan sikkert nikke genkendende til det problem, at man har malet et kabinet, som var helt perfekt spartlet og alligevel, kan man se samlingerne efter en måned eller to, fordi MDFen rejser sig
Jeg vil råde dig til at lade kabinetterne tørre LAAANG tid, inden du spartler og maler. Gerne over en måned i tørt og varmt miljø. Du kan evt bage kabinetterne i et døgns tid...
Held og lykke med projektet!!!
|
| Til top |
|
| |
jsc99dk Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
|
Mange kan sikkert nikke genkendende til det problem, at man har malet et kabinet, som var helt perfekt spartlet og alligevel, kan man se samlingerne efter en måned eller to, fordi MDFen rejser sig
Jeg vil råde dig til at lade kabinetterne tørre LAAANG tid, inden du spartler og maler. Gerne over en måned i tørt og varmt miljø. Du kan evt bage kabinetterne i et døgns tid...
Held og lykke med projektet!!!
|
|
|
Hej, takker for info, men nu skal de jo ikke males, men jeg har sat ahorn finer på dem og så ville jeg høre hvilken lak folk har brugt, for der er vist meget forskel ang. hvilket træsort fineren er. Jeg mangler dog finer på sider + top, da jeg lige vil have dem til at stå i stuen i 14 dages tid så de vænner sig til den fugtighed der er i stuen frem for den i redskabsrummet.
Mvh Jesper
|
| Til top |
|
| |