Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rensning af plader (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 06 April 2008 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at anskaffe mig en af de mange pladerensere, der påstår at kunne støvsuge pladerne for skidt, støv og hvad der ellers kan finde på at gemme sig i de små riller. Mange af dem ligger dog i en prisklasse hvor jeg står af, men det ser ud til at f.eks. Nitty-Gritty laver nogle rensemaskiner til fornuftige priser. Mit budget er umiddelbart på 2000-3000 kr. (så billigt som muligt). Er der nogen der har erfaring med disse maskiner, eller andre forholdsvis billige maskiner? Jeg har ikke lyst til at købe noget der ikke renser bedre end en almindelig pladebørste eller anden rensevæske - det ville være spild af penge - så jeg forventer en maskine der virkelig fjerner skidt og støv så det gør noget.
Til top Vis pvh1987's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pvh1987

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 April 2008 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Tjaa..Måske det her var noget? Jeg har selv overvejet om jeg skal bestille den.

http://6moons.com/audioreviews/gem/dandy.html

Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 April 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Jeg købte en Nitty-Gritty Basic tilbage i 1990. Dengang kostede den ca. 1900 kr.  Jeg har renset omkring 5-6000 plader og de bliver fuldstændig rene. Den eneste ulempe er at den larmer meget, men som skrevet, de bliver bare rene. Din pick-up bliver også glad for at køre i rene riller. I mine unge dage var det moderne med vådafspilning af pladerne. Det har den ulempe, at har man gjort det en gang, så skal det gøres hver gang, ellers knaser de ad h******  til. Jeg havde vel omkring 400 plader som kun kunne afspilles våd, men efter tur med Nitty-Gritty blev de som nye og maskinen havde indtjent sig selv med det samme. Til dem som ikke ved hvad vådafspilning er (og det har ikke noget med sovekammerpolitik at gøre)Wink. Den ligner en tonearm bare fyldt med væske som så laver et vådt spor foran pick-upen. Der er et billede her. 

http://cgi.ebay.at/Plattenpflege-Nasslaeufer-ex-LencoClean-N EUWARE_W0QQitemZ120237685206QQihZ002QQcategoryZ27578QQcmdZVi ewItem

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 April 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg anbefaler dels ultralydskar som man kan finde i rigtige mål fra autoværkstedsbranchen.
Køber man brugt er de ikke voldsomt dyre som de er som ny.

Dels anbefaler jeg at hvis man har en ekstrem beskidt plade så kan den reddes med "BBC metoden" med trælim.
Der er tråde om denne metode på det amerikanske forum Audio Karma.
Og det er ikke en aprilsnar. Den er god nok.
BBC metoden med trælim er suverænt den metode der renser bedst med metoden er ikke billig og den tager tid.

Og hvis intet af dette er brugbart eller hvis det er skudt over mål så er vask i hånden den billigste og bedste metode.
Resultatet af manuel vask lader intet tilbage at ønske sammenlignet med de dyre maskiners resultater.
På eBay sælges med jævne mellemrum udstyr til lave priser som man monterer rundt om pladeetiketterne så ikke de tager skade. Dernæst er det bare varmt vand, opvaskesæbe, lidt isopropylalkohol og en bundet hårbørste.

God fornøjelse.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 April 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Hvor køber man sådan en Nitty-Gritty Basic henne ?

M.v.h Guffi

Til top Vis guffi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guffi

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 06 April 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

På eBay sælges med jævne mellemrum udstyr til lave priser som man monterer rundt om pladeetiketterne så ikke de tager skade. Dernæst er det bare varmt vand, opvaskesæbe, lidt isopropylalkohol og en bundet hårbørste.

Det hedder en Groovmaster Label Saver. Har selv en og den virker.

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har også brugt trælims-metoden før - med forholdsvis gode resultater. Ikke at pladen blev 100% ren, men forskel så det gør noget. Jeg har dog ikke prøvet metoden på nye plader, da man skal være meget præcis for at undgå at der evt. sidder lidt lim tilbage i nogle af rillerne. Jeg kunne forestille mig at man kunne rense en meget beskidt plade fuldstændigt ved først at bruge trælim og derefter en tur i en rensemaskine - så får sikkert de limrester op der evt. måtte være gemt i rillerne.

Indtil videre ser det ud til at en Nitty-Gritty-maskine stadig er vejen frem for mig. Jeg håber jeg kan skaffe en brugt - jeg er mest interesseret i den model hvor man selv påfører rensevæske. Det betyder ikke så meget at den larmer, da jeg ikke er den fanatiske type der renser en plade hvergang den afspilles. Det skal bare gøres når man synes den trænger. Når jeg får anskaffet mig nogle andre møbler har jeg også mulighed for at placere pladespilleren så der er plads til at bruge støvlåg - så går der nok væsentligt længere tid før jeg får lyst til at rense en plade.

Nu ved vi jo nok alle sammen at der er stor forskel på skidt og ridser - er der nogen der kender nogle muligheder for at komme ridser til livs eller måske bare minimere det "knæk" i lyden der typisk gentager sig et par gange kort efter hinanden? Eller er der bare ikke noget at gøre ved det? Der må næsten være nogen der har prøvet et eller andet...

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 April 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Svar til "niklasthedolphi"

Ulemperne ved manuel vask er at væsken (og dermed også skidtet) ikke bliver suget af pladen, den er lang tid om at tørre, ved at skylle med vand risikerer du at få kalkrester i rillerne.

Svar til "flpdk"

Audio Art på Frederiksberg har haft forhandlingen  af Nitty-Gritty. Prøv at ringe til Tom (tlf. 33253700)

Svar til "pvh1987)

Jeg har haft held med at minimere "knæk" lyden med en tændstik. Ta' en tændstik og tyk lidt på den (ikke på svovlenden). Derefter finder du ridsen og masserer pladen forsigtigt i rilleretningen.

I det tyske hi-fi magasin "STEREO 1/2008" er der 7 siders test og beskrivelse af pladerensere og rensevæsker.

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Det med tændstikken lyder interessant - det må jeg prøve ved lejlighed. Den omtalte test er også meget interessant - desværre forstår jeg ikke meget tysk 

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

KABUSA har EV-1 som er en manuel udgave af Nitty Gritty - man skal bruge sin egen støvsuger.

Den koster 159$ men det koster 50$ ekstra for 50Hz/230V.

Den er let så forsendelsesomkostninger holdes nede man skal jo nok regne med told/moms.

EV-1 @ Google.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Sendt: 06 April 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Jan Post skrev:

Svar til "niklasthedolphi"

Ulemperne ved manuel vask er at væsken (og dermed også skidtet) ikke bliver suget af pladen, den er lang tid om at tørre, ved at skylle med vand risikerer du at få kalkrester i rillerne.

Svar til "flpdk"

Audio Art på Frederiksberg har haft forhandlingen  af Nitty-Gritty. Prøv at ringe til Tom (tlf. 33253700)

Svar til "pvh1987)

Jeg har haft held med at minimere "knæk" lyden med en tændstik. Ta' en tændstik og tyk lidt på den (ikke på svovlenden). Derefter finder du ridsen og masserer pladen forsigtigt i rilleretningen.

I det tyske hi-fi magasin "STEREO 1/2008" er der 7 siders test og beskrivelse af pladerensere og rensevæsker.

Vandet løber fint af pladerne fordi der i opvaskemiddel er afspændingsmiddel.
Det er også det trick man bruger for at sikre at negativfilm ikke har kalkrester.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 April 2008 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun tilsutte mig lovprisningen af pladerensemaksine med sug

Købte en clearaudio matrix (tror sådan en koster 4000 hos amfora i dag) - det er nok den bedste investering i hifi jeg har gjort - og det sige en del

En okki nokki med sug koster under 3000 kr. - jeg ved ikke hvormeget dårligere den er en matrix'en - måske slet ikke

med de rette børste, væsker og tandstikker kan man komme meget langt

HE88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 April 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at ikke at Tom fra Audio Art impotere Nitty Gritty mere. Men derimod findes der en forretning i Brønshøj, som impotere dem. Det hedder Information System I/S, telefonnummer: 38804010. Indehaveren hedder Anders Luxhøj.

Til top Vis HE88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HE88

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes