Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 21:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kan Sa2K stå for lydtrykket? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg lånte i dag min fars Sa2K højtalere for at sammenligne dem med mine b&w cdm 1 nt som jeg efterhånden er blvet enig med mig selv om har en alt for skarp diskant. Så jeg koblede de to nye højtalere på og skruede op. Og det gik fint og lød godt. Den umidelbare forskel er helt klart diskanten som er bedre på SA'erne men ellers så syntes jeg nu ikke det er det helt store.

Men her til aften var der pludselig ikke særlig meget lyd i højre højtaler så jeg gennemgik kablerne for at se om det var her fejlen lå. Men nej jeg tror simpelthen at mellemtonen er gået.

Mit spørsmål går så på om System Audios højtalere ikke tåler at man skruer op for dem? Mine B&W'er har ingen problmere med det lydtryk og jeg belastede ikke SA'erne i lang tid kun et par numre. Og det er ikke kun den ene gang det er sket med SA'erne til julefrokosten blot en uge gamle røg begge mellemtoner vel og mærket ikke mere belstatet end hvad B&W'erne kan tåle. Så er 2K'erne bare nogle svæklinge eller er B&W virkelig hårhudet?

Venlig hilsen

Mir

Snaphead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Kan nu ikke forstå, det med at du ikke kan tyde den store forskel.

Efter min mening er SA2K det vildeste jeg har hørt & haft i den størrelse.

Men jeg har haft samme problem med at enhederne gik.

Til top Vis Snaphead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snaphead

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad så var det egentlig nærliggende om man kunne få en bekræftelse fra de rette steder om hvorvidt der enten er fejl på enhederne i SA2K eller om man bare skal være påpasselig med lydstyrken.

Det er godt nok første gang jeg hører om det, men derfor behøver det naturligvis ikke være enkeltstående tilfælde!

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hvis det nu er at man ikke kan skrue op for dem engang imellem for lige at nyde et par numre så er 14.000 ret mange penge for en halv fornøjelse. Men jeg må skrive til System Audio i morgen og høre hvad de mener.

Forskellen på de to højtalere er lille SA er lidt mere tør og åben end B6W'erne. Men B6W'erne virker lidt mere overbevisende når man skla høre guitarmusik strengene er bare det mere faste og hårde. Men det kan gopdt se ud som om jeg kommer til at betale for en rep. af en højtaler og hvis SA'eren er så sarte tror jeg nu ikke jeg vil købe SA'ere når jeg engang skifter ud.

Snaphead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Skal til SA forsvar siges at der blev spillet højt i laaanngg tid.

overvuderede dem nok lidt kontra mine gl. SA 3070

Skaffede mig derefter en sub.( til fest brug ) aldrig sket igen.

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Vi har haft SA2K til test og har nydt ganske kraftige lydtryk, men det er klart, at der skal tages hensyn. Den hyppigste årsag til afbrænding af enheder er, at forstærkerens strømreserver er opbrugt. Det, der oprindelig skulle ligne en sinuskurve bliver nu til firkantkurver.

En sinuskurve afspejler svingspolens bevægelse på y aksen og tiden på X aksen. Der er derfor tid til bevægelserne. Med en firkantkurve skal enhederne accelerere på 0,00 sek i teorien - det kan de ikke og svingspolen gir' op.

Den anden mulighed er naturligvis, at der bare er havnet FOR mange watt i dem.

Og endelig den tredie mulighed er, at enheden var en smule syg fra starten.

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

haldor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Det er nok en af de to første eks. redaktøren nævner. Så det kunne være sjovt at høre hvad det er for en forstærker?

MVH.

Til top Vis haldor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haldor

Snaphead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Densen DM10

haldor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Ok det er bas/mellemtone der er gået .Så er det nok en stor forstærker, der har haft nok med strømreserver.

MVH.

Til top Vis haldor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haldor

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

hej

måske er kabinettet ikke ordentligt afstemt - det koster altså basenheder.

porten må være afstemt således at enheden udsving under egenresonansen holdes i ave.

krydmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

Snaphead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

det er jeg temmelig sikker på at SA har brugt få splitsekunder på at regne ud

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Første gang begge mellemtoner røg til fmin fars julefrokost var det en Cayin 252b der stod bag. I dag har jeg så gjort det med en Acustic Reality eAR LE 2. Så begge mellemtoner har været skiftet ud én gang og nu det så kun den ene der er røget. Jeg regnede med at det måske var en fejl fra SA's side men at den nu er gal igen tyder lidt på at den er lidt sart. Men antaget at forstærkeren har opbrugt sine strømreserver så burde den vel have meldt ud tidligere på B&W'erne eller hvad?

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

hej snaphead

systemaudio ville i fald ikke være de første "genier", som lavede fejl i beregningerne

krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Mir skrev:
Men her til aften var der pludselig ikke særlig meget lyd i højre højtaler så jeg gennemgik kablerne for at se om det var her fejlen lå. Men nej jeg tror simpelthen at mellemtonen er gået.

Snaphead skrev:
Kan nu ikke forstå, det med at du ikke kan tyde den store forskel.
Efter min mening er SA2K det vildeste jeg har hørt & haft i den størrelse.
Men jeg har haft samme problem med at enhederne gik.

Det er sjovt i siger det... Jeg lånte et par SA2K en weekend inden jeg købte mine kinesere og jeg opdagede det samme. Efter en dag væltede hele lydbilledet. Jeg trode jeg var tosset, men mellemtonen var væk i den ene side...(eller meget svag) Testede hele min kæde, men fandt til sidst ud af at det var SA2K'erne. Jeg spillede ikke særligt højt, kun "alm." lytteniveau højt og på ingen måder fest-igennem højt.

Det er måske ligefrem et kendt problem?

vh,
Kenneth

Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Det kunne jo være lidt interessant at vide for så må der jo på trods af de 14 godkendelses parametere højtaleren skal igennem være en grundlæggende fejl. Men jeg bor i Roskilde og slipper tideligt i morgen så jeg tror jeg springer på cyklen og smutter ud og får en samtale med dem.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 03:10 | IP-adresse registreret  

Citat fra forum redaktøren:

"En sinuskurve afspejler svingspolens bevægelse på y aksen og tiden på X aksen. Der er derfor tid til bevægelserne. Med en firkantkurve skal enhederne accelerere på 0,00 sek i teorien - det kan de ikke og svingspolen gir' op.

Den anden mulighed er naturligvis, at der bare er havnet FOR mange watt i dem."

Jamen, det er jo i realiteten to sider af samme sag. Når forstærkeren forvrænger & gir' sig til at producere firkantkurver, producerer den jo netop en masse overtoner der ikke oprindeligt var til stede i musikken (ulige harmoniske). I praksis betyder det at mellem- & højtoneenhederne skal omsætte effekt fra disse 'nye toner' som de ikke er gearet til - & så sir det 'puf' .

Altså, når det begynder at forvrænge (typisk blir' lyden skarp & spids), så skru ned!

Men redaktøren har selvfølgelig ret i at afbrænding el. mekanisk overlast osse kan forekomme simpelthen fordi forstærkeren er 'for stor' - et uforvrænget signal kan osse være fatalt, selvom det lader til at mange moderne hifi højtalere er meget robuste i den henseende. jeg tror stadig at det typiske 'højtaler-mord' sker med forvrængede amps!

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Øhh?

Jeg mener, hvis jeg husker rigtigt, at Cerwin Vega højtallere har en dims der lukker for højttalerne når de bliver overbelstet

Ved ikke om man kan montere det på disse højttalere og på den måde undgå at brænde enheder af

Er som sagt ude på tynd is - er overhovedet ik sikker på det findes ????

Til top Vis Mirro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mirro Besøg Mirro's Websted

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg var ude hos System Audio i eftermiddags for at få en forklaring på hvorfor hverken min far eller jeg kan få membranerne til at holde. Jeg snakkede med ole Witthøft i et meget nydeligt demorum. Han forklarede om udviklingen af scanspeaks mellemtone enhed til SA2K. Han sammenlignede enheden med den klassiske sport formel 1 her er man nød til at lave noget ekstremt for at ydelsen bliver optimalt. Dette mundede sig ud i at System Audios enheder godt kunne være mere sarte end andre højtalerenheder. Og det var skam noget de var klar over men kun en meget lille del af deres kunder har haft problemer med dette.

Hvis de skulle kunne spille højere skulle man have fat i masterversionen hvis enheder kan tåle højere belastininger ca. en halv gang mere en standard versionen. En opgradering der koster 2500 pr. højtaler. Han var selvfølgelig ked af vores dårlige oplevelser med højtaleren.

Men det endte ud med at jeg på mandag igen besøger SA og indlever den defekte højtaler som så bliver repereret uden omkostninger noget der er standard hos SA. Jeg kunne desuden få lov til at låne masterversionen med hjem til et prøvelyt et tilbud som jeg finder interessant for selvom jeg ikke finder forskellen voldom stor på CD'Merne og SA'erne så er diskanten mere behagelig på SA'erne. Så måske skulle man overvje en opgradering eller vendte et par år til man havde råd til SA7K som intet problem skulle have med at spille højt og efter min mening pragtfuldt?

Men nu giver vi lige SA2K'erne en chance til og krydser fingre for at det vil gå denne gang.

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Det tager kun 10 minutter

Nu har højtaleren været til reperation hvor den ødelagte bas/mellemtone enhed blev skiftet. Det viste sig at være en del af ophænget der var gået og at svingspolen havde det fint. Så må vi jo se om de holder denne gang men det håber jeg nu de gør ellers må man jo tage til overvejelse om der så skal invisteres i masterversionen. Men en fornem behandling af sagen fra System Audios side.

Venlig hilsen

Mir

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Februar 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Dejligt at høre om god service, og tilfredse kunder....

Det er jo selvfølgelig også det de skal leve af, men det er da fint at de både reparerer uden beregning og på kun 10 min. Plus at du kan få lov at prøve master-versionen......

Herligt.....god fornøjelse med dem fremover....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes