Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: The BIC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 April 2008 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

... Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg er blevet ramt af rørbacillen OG oplevelsen fra rundstrålende højttalere 

Jeg er meget, meget glad for mine selvbyggede "the pencil" højttalere - men med en følsomhed på 88-89 dB, må jeg enten opgradere min 15W rørfætter til noget mere brutalt - eller gå i krig med en rundstrålende højttaler med en klart højere følsomhed.

Dette leder os frem til "The BIC" - den ultimative rundstrålende (selv om jeg har på fornemmelsen at den mere kommer til at ligne R2D2).

Opbygningen skal være som "the pencil" (se linket "Mit Anlæg" ved underskriften - nedadrettet bas/mellemtone på toppen af basrefleks-kabinet. Diskanten skal monteres ovenpå bas/mellemtonen.

Hvad jeg ønsker af den nye højttaler er:

1) Markant højere følsomhed, minimum 97 dB
2) God afrulning på bas/mellemtone aht. minimalt delefilter
3) Diskant med tilsvarende følsomhed som bas/mellemtone aht minimalt delefilter
4) Delefrekvens ca 9 kHz
5) Gerne det ultimative i dynamik og transientvillighed (ud fra nysgerrighed).
6) Betalbart (dvs. max 3000 kr/sættet) i materialer.
7) Enhederne skal være lette at opdrive, dvs fra almindelige fabrikanter.
8) Kabinetterne skal ikke være FOR store, max 40 liter og 30 x 30 cm i grundplan

... Når vi taler om høj følsomhed, så lander jeg uvilkårligt i PA-verdenen. Et kig på www.monacor.dk gav to spændende bas/mellemtoneenheder med følsomhed omkring 98-100 dB:

1) SP10-150PA. Lav Qts og højt Qms (indikerer transientvillighed og åben lyd, men ikke megen bas)
2) SP10-100PA. Højere Qts og mindre Qms (Dybere bas, men mindre transientvillighed). Passer måske bedst til basrefleks.

Jeg har smidt enhederne gennem boxplot - og kan få omtrent de samme frekvenskurver ud i 32,4 liters kabinetter.

1) frekvensgangen har 2 db's hængekøje, jeg kan strække den til f3 ved 65 hz, f10 ved 55 hz og f20 ved 40 hz
2) er lineær og falder blot af, med f3 ved 65 Hz, f10 ved 52 hz og f20 ved 38 Hz

Begge kan anvende port med samme Ø 9,9 cm og længde 8,0 cm.

Jeg satser umiddelbart på SP10-150PA - den kan nærmest fåes til samme lave pris som SP10-100PA via http://www.soundsec.com/store/en/view_product/2/572/

Af diskant vælger jeg endnu en Monacor-ting - DT25-N, som matcher i følsomhed (98 dB) og går ned til 1600 Hz. Den burde sagtens kunne tåle 6 db/oktav filter ved 9 kHz uden at blive presset.

Delefilteret bliver blot en enkelt 2,2 uF kondensator fra Obligato i serie med diskanten.

Nu er jeg spændt på om SP10-150PA har nok vægt i bassen - eller om jeg bliver nødt til at investere i SP10-100PA efterfølgende.

I hvert fald er det en kattelem, at begge enheder passer i 32 liters kabinet med samme portlængde. Så virker den ene type enhed ikke optimalt, så har jeg endnu et skud med den anden type enhed.

I næste afsnit: Har jeg indkøbt SP10-150PA og banket kabinettet sammen (jow, jeg skal nok tage et foto eller to) - og lyttet lidt

Indspark er velkomne

PS: Bemærk også bas/mellemtoneenheden SPA-25PA fra Monacor. Interessant afrulning, pæn bas i 60 liters kabinet - men på papiret også en lidt "træg" enhed.

Åbent spørgsmål: Kan en enhed være "træg", hvis den samtidig har en følsomhed omkring de 100 dB, dvs. letdrevent?

På genlyt
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes