Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 03:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kantophæng! Jeres mening (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 09 April 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jeg så et par renoverede VIFA basenheder fra et par Snell E2´ere her forleden.

Selve ophængets "bue" var smallere end originalen.

 

Spørgsmålet er, om det har betydning? Forhandleren ringede til reperatøren, der sagde, at det intet betød, sålænge at det nye ophængs "perfomance" matchede det gamle ophængs "performance". Buen i sig selv havde ingen betydning.

I kan se hvad jeg mener her:

nyrenoveret:

original:

Nogen der kan be- eller afkræfte?

 

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 10 April 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:

Jeg så et par renoverede VIFA basenheder fra et par Snell E2´ere her forleden.

Selve ophængets "bue" var smallere end originalen.

 

Spørgsmålet er, om det har betydning? Forhandleren ringede til reperatøren, der sagde, at det intet betød, sålænge at det nye ophængs "perfomance" matchede det gamle ophængs "performance". Buen i sig selv havde ingen betydning.

I kan se hvad jeg mener her:

nyrenoveret:

original:

Nogen der kan be- eller afkræfte?

 

Ophænget/bølgen har i allerhøjeste grad betydning, ikke kun for enhedens T/S data og dermed kabinettets afstemning, men også for enhedens amplitudekarakteristik.

 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 10 April 2008 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Hvis eftergivenheden af det nye kantophæng er som det gamle, vil T/S parametrene ikke umiddelbart blive påvirket betydeligt. Den bevægelige masse kan være en lille smule anderledes - men det er nu ikke her, problemet er.

Der er tre problemer:

1) Slaglængden i det nye kantophæng er mindre, hvorved mere eller mindre hele begrænsningen kommer til at ligge her. Du risikerer hårdere klipning ved stor udstyring, da der nu kan tænkes at være flere spolevindinger i luftgabet, når ophænget er i mekanisk begrænsning. Det betyder, der er kraft på spolen, selv om membranen ikke kan bevæge sig længere ud. Det giver hårdere klipning, og i værste fald kan en tynd papirmembran knække/bugge bagover ved denne kraftpåvirkning - så prøv dig frem m.h.t. hvor meget, den kan klare.

2) Kantophængets limflange(r) passer ikke på kurven og/eller på membranen. Det værste er, hvis den indre kant af den ydre limflange (som er monteret på kurven) er mindre (d.v.s. har mindre diameter) end den tilsvarende kant på kurven. Det kunne godt se sådan ud (den ydre flange på det nye kantophæng ser bredere ud end på det gamle ophæng). Den del, der stikker indenfor, bliver nu til en bevægelig del. Der er således et "geometribrud" i den bevægelige del - det giver asymmetrisk bevægelse og dermed øget forvrængning. Det kan i nogle tilfælde også give anledning til mekaniske mislyde. 

1) Reparatøren ved ikke hvad, han har med at gøre.

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 10 April 2008 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Som det allerede er sagt, så påvirkes frekvensgangen i overgangen fra stempelområdet til opbrydningsområdet.

 

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 10 April 2008 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Jeg havde et problem med forvrængning fra kantophæng, på et sæt Tannoy HPD385a enheder, hvor jeg holdt ophængene kunstigt i live, med en elastisk kontaktlim.

Andreas Vollenweiders elektriske harpe gav en 'bzzz' lyd fra kantophænget, når det var dårligt repareret. Lidt af et mareridt at fjerne. Vibrafonen er også et godt testinstrument, på den gamle test-CD fra det hedengangne Hifi & Elektronik. Den vil også give efterdønninger i kantophænget, hvis det ikke passer ordentligt til enheden.


__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 10 April 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

 

1) Reparatøren ved ikke hvad, han har med at gøre.

Vil lige understrege at jeg ikke er ude på at hænge nogen ud! Jeg skal selv have repereret et par Snell enheder, og vil derfor være sikker på at det bliver gjort rigtigt

Det der så er underligt, er at han er en af dem folk anbefaler netop til reperation af Snell enheder, ha er derudover kendt i hifiverdenen. Der er flere meget anerkendte danske butikker der bruger ham, bla Audio Consult og andre. Derfor jeg ikke forstår det! Man skulle jo mene det så netop var i orden

 

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 10 April 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke manden, så derfor er min udmelding på ingen måde personlig. Jeg forholder mig bare nøgternt til det umiddelbare resultat.

Hvordan spiller de? Er der problemer ved store udsving (fx dårlig centreret svingspole, der slår/skraber på)?

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 10 April 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

De er 100% centreret og der er intet der slår på osv. De er skildt helt af da kanterne blev sat på. Jeg ved at manden er mere end 100% professionel hvad alt angår. Det eneste jeg vil sikre mig er at de smallere kanter kan godkendes.... Han godkender dem, men jeg vil gerne lige have andres mening også :) Det skader jo ikke.

De spiller super, men har jo ikke originalen at sammenligne med, da ophængene i dem er gået og skal laves.

 

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 10 April 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

De vigtigste er, at DU er tilfreds med resultatet.

Det, jeg ikke rigtig forstår, er, at man har brugt et smallere kantophæng, når det er relativt simpelt at skaffe et mere passende (måske endda det originale).

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 10 April 2008 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

hehe :) ja det er rigtigt. :)

eneste jeg er træt af, er at jeg ikke kan finde ud af hvordan enheden ville spill emed det originale ophæng. Så har ingen sammenlignings grundlag! Derudover synes jeg faktisk der er fedtet for meget med limen, så enheden er ikke pæn! Det er ærgeligt, da jeg spiller uden frontstof og derfor kan se enheden.

Lige for at vende tilbage til problematikken.

Tager man en odstand fra 1985 og sammenligner med en modstand fra idag. Ja så har d samme specifikationer. Men Den fra 1985 er noget større. Men de perfomer ens... Kunne det ikke være sådan med de kanter?

hvad er det man kigger på for at finde kanter der matcher de originale? Er det nogle tal? eller?

 

 

Jeg tror jeg bestiller nogle kanter fra USA, og så må jeg se om jeg kan finde en der kan skifte dem med centrering.

Mon ikke de her dur

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 10 April 2008 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Den analogi giver ikke mening.

Det kantophæng, du skal have fat i, er Dr. Kurt Müller's SR185/6 (foam)

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 10 April 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:

hehe :) ja det er rigtigt. :)

eneste jeg er træt af, er at jeg ikke kan finde ud af hvordan enheden ville spill emed det originale ophæng. Så har ingen sammenlignings grundlag! Derudover synes jeg faktisk der er fedtet for meget med limen, så enheden er ikke pæn! Det er ærgeligt, da jeg spiller uden frontstof og derfor kan se enheden.

Lige for at vende tilbage til problematikken.

Tager man en odstand fra 1985 og sammenligner med en modstand fra idag. Ja så har d samme specifikationer. Men Den fra 1985 er noget større. Men de perfomer ens... Kunne det ikke være sådan med de kanter?

hvad er det man kigger på for at finde kanter der matcher de originale? Er det nogle tal? eller?

 

 

Jeg tror jeg bestiller nogle kanter fra USA, og så må jeg se om jeg kan finde en der kan skifte dem med centrering.

Mon ikke de her dur

Det er Vifa enheder så du skal have dem fra Jylland (de originale ophæng er høst sandsynligt af tysk oprindelse)

Nu er det ikke ualmindeligt at man kan blive nødt til at bruge erstatningsophæng, men enhederne bør gennemmåles og højttaleren (filter m.v.) tilpasses de "nye" enheder hvis identiske nye ophæng (bølger)  ikke kan fremskaffes. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 10 April 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Jeg husker ikke, om der var "kantlimning" på de enheder, men det kunne godt se sådan ud på originalerne. Det er en limning med en blød dæmpende lim, der ligger i overgangen ("knækket") mellem kantophængets indre limflange og selve rullen. Hvis originalerne har denne limning, bør den absolut ikke udelades - den har temmelig stor betydning for frekvensgangens forløb i overgangsområdet mellem stempelområdet og opbrydningsområdet. Denne limning kan fuldstændig eliminere det dyk, man ofte ser midt på frekvensgangen. I praksis er det kun anvendeligt på skumkanter, da den type lim, der har de rigtige egenskaber, ikke binder ordenligt på gummi.
Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 10 April 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Det jeg brokker mig over, er at den originale lim ikke ses. På de renoverede er der ikke sparet på det, og det er flydt lidt ud over der hvor selve kanten er sat fast. Kosmetisk ikke pænt

Kan tage billeder når jeg er hjemme. :) men det kan ses på billedet jeg postede. Læg mærke til det gulige nederst på den med de samlle kanter

 

Nogen der kan lure om de her kanter går:

http://global.ebay.com/gbh/viItem?ItemId=300055142572

 

Eller en der kan finde ud af hvorhenne jeg køber de rigtige kanter?

Og hvorhenne kan jeg få dem lavet som originalen? dvs hvem kan lave dem for mig?

 

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 10 April 2008 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

De ophæng, du linker til, ligner umiddelbart MEGET dem, du allerede har fået monteret, så der er ingen grund til at bruge krudt på dem.

Én ting er det kosmetiske, men var der en limring på selve kantophænget (det gamle) i knækket?

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 10 April 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

De ophæng, du linker til, ligner umiddelbart MEGET dem, du allerede har fået monteret, så der er ingen grund til at bruge krudt på dem.

Én ting er det kosmetiske, men var der en limring på selve kantophænget (det gamle) i knækket?

hvor finder jeg så de rigtige ophæng henne?

Jeg tjekker når jeg er hjemme mht lim på de originale. Er ret sikker på der er lim på dem også.

mener man på bagsiden kan se området er mørkere

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 10 April 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med "også"? Der er helt tydeligt ikke lagt kantlimning på de nye.

 

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 10 April 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Så ved jeg ikke hvad det er :) :)

Jeg sammenligner når jeg er hjemme. Hvordan ser jeg om de har det?

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 10 April 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Prøv at kontakte Tymphany direkte. Måske du kan få lov at købe et par stykker (hvis de da stadig har dem på lager). Det er absolut ikke sikkert, de yder den service, men det gjorde vi nu af og til i de gode gamle dage derude. Oplys typenummeret på enheden (M21WN-07-04, hvis det er den?).
Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 10 April 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

måske man bare skulle købe nogle originale enheder direkte fra snell!

De koster 149dollars stykket med komponenter til filteret

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes