Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ydmyg stereo til mit 15kvm værelse? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChristianE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 April 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Sorry guys!

Kender selv alt for godt de topics som ALTID handler om det samme. "HJÆLP MIG, jeg kan ikke finde ud af, at bruge søgefunktionen"

MEN, jeg er virkelig lost hvad hifi angår.

Jeg sidder i 15kvm, kvadratisk rum og spiller pt. musik ud af mit creative surroundanlæg som er 6-7 år gammelt og kostede 700 kr. fra ny og er godt og grundig træt af det. Jeg er stor musikentusiast, er fritids DJ, spiller guitar og har spillet i band, men har aldrig rigtig gået op i hvilke højtalere det dersens lydhalløj kom ud af.

Sagen er den, at jeg hører næsten al slags musik, dog mest elektronisk (House, electro osv. - i kender smøren.) Samt rock og hip-hop. Jeg hører MEGET musik, lige fra jeg kommer hjem fra job, til jeg går i seng.

Jeg har ikke de store krav og forventninger til et eventuelt nyt anlæg. Både fordi jeg har nøjedes med dette udslidte, sløje, brugte og forældede pc surround system, men også fordi jeg ikke agter at bruge mere end godt og vel kr. 2.000 på et komplet nyt anlæg, og fordi jeg, som sagt, ikke har det store kendskab til hvad der holder.

Har INGEN idé om hvad der holder. F.eks. troede jeg, at Eltax var et UDEMÆRKET mærke, men efter at have læst lidt herinde, har jeg ikke den storeforventning om, at det bliver dette.

Jeg tænker selv to gulvhøjtalere som kan stå ved siden af mit dejlige skrivebord, samt en forstærker af en den ene eller anden art.

Så lydgurus, HELP ME  
Til top Vis ChristianE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianE

MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 April 2008 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Med dit budget tror jeg der bliver noget "vildere" end eltax hvis det skal være nyt, og tror skam det vil være fint til dine behov.

cableman har et ret stort udvalg af billigt grej.

På brugt markedet er der mulighed for at få noget bedre grej, men så har det også nogen år på bagen.

her er nogen bud på noget brugt grej :

1
2
3
4
5

og der er meget mere :)
Til top Vis MathiasLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasLarsen

ChristianE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2008 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Tak for det hurtige svar :)

Sad faktisk og havde kigget på de der B&W DM 640, da de så fornuftige ud (Ja, er meget skeptisk ) Kan som sagt ikke skelne mellem kvaliteten af de forskellige mærker og modeller, men kun definere ud fra watt og design - Ja ER lydnoob  - I og med sagt, at jeg ikke er interesseret i, at køre land og rige rundt fordi jeg skal lytte til alle anlæg, som jeg finder indbydende. 

Det må gerne være brugt, det skal selvfølgelig bare virke og ikke ligne noget der er løgn. Dvs. nyere brugt, da jeg ikke er meget for vintage ting. Det må gerne være så simpelt som muligt, da jeg heller ikke er meget for "futuristisk" design.

Når vi snakker forstærker, skulle de eneste tilslutninger være de to højtalere og selvfølgelig noget input fra PC og TV.

- Der må findes nogle "klassikere/topsellers" som med alt andet elektronik - selv i den ende af tegnedrengen?

- Kan i give nogle guidelines til hvad jeg skal kigge efter og hvad jeg skal holde mig fra? - Rent teknisk. Her tænker jeg Hz, watt, materialer osv.

MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

I den prisklasse ved jeg sku ikke rigtigt... Den thule der, den skulle spille meget godt, men køn er den godt nok ikke med de grønne knapper. Jeg vil tro uden at være sikker at du skal op i 3-5.000 for at få nogen gamle topsellers osv :) f.eks min Densen DM-10, en gammel super fed forstærker (fra start halvfemserne) findes til ca. 5000

EDIT : Watt kan du i de fleste tilfælde ikke bruge til noget, især ikke på højttalere :) i en forstærker er det primært strømforsyning osv du skal kigge efter
Til top Vis MathiasLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasLarsen

Emil Killer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 April 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Har hørt nogle inde på dette forum sige at Nad forstærkere spiller fantastisk med B&W højttalere (uden dog selv at vide det). Hvis altså det er dem du har tænkt dig at købe..?
Men til sådan en gulvhøjttaler skal du nok op på 100 til 150 watt per kanal, for at du får det optimale ud af dem.. Eller kan der vidst nemt komme til at mangle noget i bassen, da det vidst er den der "sluger" mest effekt.. Ret mig lige hvis jeg tager fejl...
Til top Vis Emil Killer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emil Killer

MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Emil Killer skrev:
Har hørt nogle inde på dette forum sige at Nad forstærkere spiller fantastisk med B&W højttalere (uden dog selv at vide det). Hvis altså det er dem du har tænkt dig at købe..?
Men til sådan en gulvhøjttaler skal du nok op på 100 til 150 watt per kanal, for at du får det optimale ud af dem.. Eller kan der vidst nemt komme til at mangle noget i bassen, da det vidst er den der "sluger" mest effekt.. Ret mig lige hvis jeg tager fejl...

Kan sagtens spille med en mindre effektiv forstærker, men selvfølgelig vil det mest optimale være en kraftig satan til et par gulvhøjttalere i den størrelse.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 April 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

ChristianE skrev:

- Der må findes nogle "klassikere/topsellers" som med alt andet elektronik - selv i den ende af tegnedrengen?

- Kan i give nogle guidelines til hvad jeg skal kigge efter og hvad jeg skal holde mig fra? - Rent teknisk. Her tænker jeg Hz, watt, materialer osv.

Glem -alt- om specifikationerne. Producenterne har jo tydeligvis alle forskellige normer at måle og fortolke disse, hvorfor ingen af dem kan anvendes i en direkte sammenligning.

Vi kan jo lave en analogi: Du skal købe en bil. Hvilken bil er bedst? Den der yder 1.64 KW (220 bHp, bil A) eller den der yder 2.24 KW (300 bHp, bil B) ???

Svaret er: Det ved du overhovedet ikke! Selv ikke hvis nu vidste at bil A vejer 1150 Kg og Bil B vejer 1320 Kg. Hertil kommer gearing, styring, bremser etc. Der er simpelthen for mange faktorer der bliver udeladt og der eksisterer ikke nogen matematisk model for den "perfekte bil".

Højtalere er ingenlunde anderledes. Vi kan dog sige at "det der kommer ind skal også komme ud". Men her mangler vi også en matematisk model der er god nok. En frekvenskurve er fin nok, men alle de små bitte spidser i amplutide og fasevrid (visse frekvenser bliver "vredet i tid" grunde parasiteffekter), kender vi simpelthen ikke virkningen på i det menneskelige øre for slet ikke at tale om fortolkningen i hjernen.

Konklusionen bliver at du må ud at lytte. Visse konstruktioner ér bedre end andre, men i sidste ende skal du lytte. MEN: Som med biler eksisterer der jo mere og mindre heldige brands, som du fornuftigt nok efterspørger og her er B&W ikke noget ringe bud. Men igen... Ferrai har også lavet uheldige biler. Find ud af hvilke brands der er fornuftige og lyt derefter til en håndfuld af dem.

ChristianE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Super med så hurtige svar :) - Tak!

Er jeg helt gal på den, hvis jeg generelt kigger efter B&W så? - Nu tænker jeg selvfølgelig kun brugt. Har de lavet nogen bommerter mht. modeller og årgange? - Og er det samme gældende for NAD recievere?

Jeg har en rettelse til hvad de skal bruges til. Regner med, at købe DJ pult til at øve på derhjemme, så det er endnu et argument for, at mine gamle creatives skal skiftes ud

EDIT:

Nu kigger jeg hurtigt på disse DM 640 og DM 603. De ser godt nok noget store ud. Ville jeg blive offer for, det såkaldte og ofte brugte udtryk, "buldren og bragen" når rummet ikke er så stort igen. Kan godt li' designet af 603'eren nemlig, men om den bliver for meget - Ja det skal i svare på

Emil Killer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 April 2008 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Nej vil sige at du godt kan være sikker på kvaliteten, hvis du køber B&W.. Men derudover er der også Dali, som evt. kunne være noget? Også helt fin kvalitet.. De har f.eks. en lavet en "klassiker-model" Dali 450, som jeg godt tror kan spille dine 12kvm op..

Et bud på en forstærker kunne være denne fra dba.dk.. den yder 2*40W og koster kun 700 kr..
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54376605

Er dog lidt i tvivl om, om 2*40W er nok til sådan et par B&W gulvhøjttalere..
ellers kan du jo søge på "Nad" www.dba.dk.. Der er mange forskellige forstærkere..
men igen - er heller ikke selv helt proff. på området
Til top Vis Emil Killer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emil Killer

MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Du ville nok ikke få den mest præcise bas gengivelse med en mindre kraftig forstærker og lille rum til de store højttalere. 

ChristianE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at jeg vil kigge efter Dali, B&W og noget NAD rundt omkring

Igen mange tak for den hurtige hjælp. Det er altid rart

Haha, tekst på en annonce på dba.dk
Citér:
Dali 400, sorte, 2-vejs, h: 97 b: 24 d: 34, Spiller perfekt, sælges, grundet "gravid kone"....., dog fast pris

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 11 April 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Sød lille annonce

Har du overvejet System Audio?

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 11 April 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

hvis du har plads til et sæt gulvhøjttalere, så vil jeg anbefale et sæt dali 350. der er et sæt til salg på dba for 1200 kr og her får du rigtig meget for pengene. jeg har selv været ude og høre dem.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

ChristianE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

@ Mathias -> Nej, kan de levere samme kvalitet i den prisklasse?

Disse lyder da også interessante: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54272680

@ Vibe -> Hvorfor købte du dem så ikke?  - Men ja, de er i hvert fald flotte. Er bare lidt i tvivl om 2vejs er sagen, frem for 3vejs?

De skal også lyde godt ved lav volume. Jeg kommer ALDRIG til at presse dem max og hører for det meste musik ved lav eller mellem volume.

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Sendt: 11 April 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

ChristianE skrev:
Jeg tror at jeg vil kigge efter Dali, B&W og noget NAD rundt omkring

Igen mange tak for den hurtige hjælp. Det er altid rart

Haha, tekst på en annonce på dba.dk
Citér:
Dali 400, sorte, 2-vejs, h: 97 b: 24 d: 34, Spiller perfekt, sælges, grundet "gravid kone"....., dog fast pris

Det er efter min mening også noget af det korrekte du er ude i her. NAD forstærker/receiver og Dali 400/450, så skulle du være godt kørende.

Eksempel:

Dali 400 - 600,- : http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54609574

NAD 2600 effektforstærker - 1200,-: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54615836

NAD 1600 forforstærker/radio - 500,- : http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54582584

Totalprisen blir godt nok 2300,- men til gengæld får du 2x150 NAD-watt og en radio + fjernbetjening med i købet. Og ovenstående findes alle på Sjælland i nærheden af KBH. Og med 2x150 watt, så behøver du ikke en større forstærker, hvis du skulle finde på at finde større højttalere i fremtiden (som f.eks. de B&W 640).

Og 2-vejs højttalere lyder mindst lige så godt som 3-vejs i denne prisklasse (stort set), efter min mening.

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

ChristianE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

@ Cosworth -> Har ledt rundt omkring, men kan ikke finde ud af hvad og hvorfor man smider en effektforstærker med i setup'et. Er det hvis forforstærkeren ikke kan levere nok lyd eller? - Er blank.

Men Dali 400'erne ser pæne ud! - De er bookmarked

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

ChristianE skrev:

@ Cosworth -> Har ledt rundt omkring, men kan ikke finde ud af hvad og hvorfor man smider en effektforstærker med i setup'et. Er det hvis forforstærkeren ikke kan levere nok lyd eller? - Er blank.

Men Dali 400'erne ser pæne ud! - De er bookmarked

Et setup med separat for- og effektforstærker er bare en "almindelig"/integreret forstærker der er delt op i to. Man kan sige at forforstærkeren er den du "styrer" lyden fra (skruer op/ned, skifter lydkilde etc.) hvor effektforstærkeren er den der leverer effekten. Kan f.eks. sammenlignes med en bil, hvor forforstærkeren er instrumentbrættet og effektforstærkeren er motoren.

Det giver en lille lydmæssig fordel at holde for- og effektforstærker kredsløbene adskilt i hver sin "kasse". I dit tilfælde tænkte jeg bare, at det vil være det setup som giver dig mest effekt. Og dermed også det setup, som du kan sætte flest højttalere til (den NAD 2600 trækker stort set hvilken som helst højttaler du kunne finde på at koble til den, også B&W 640'erne).

Den foreslåede NAD C320 til 700,- er også en meget fin forstærker (her kan man sige at for- og effektforstærker er samlet i samme kasse), den leverer bare nogle færre watt end setuppet med 2600 effektforstærkeren (og så får du radio og fjernbetjening med i købet også med 2600/1600 sættet). C320 yder ca. 2x50 watt i 8 ohm, hvor 2600 leverer 2x150 watt i 8 ohm. Så den er groft sagt 3 gange så kraftig (kan ikke sammenlignes så direkte, men det er bare et fingerpeg).

Jeg har det lidt med watt som med penge. Watt/penge er ikke alt.......men de er fandme rare at ha'!

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 April 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Undrer mig lidt over hvorfor dette bud ikke er kommet endnu, men så må jeg jo komme med det.

Dali 104 er eftermin overbevisning et ar de bedste bud (sammen med dali 450) i den klasse. De koster ca 500 kroner brugte (for et pænt sæt vel og mærke), og de spiller rigtig rigtig pænr. De vil også både kunne spille op til fest og afslapning.

Udover det kan de spille en meget bred vifte af musik, hvilket vel også er at foretrække som musiker ;)

Hvis du køber dali 104 har du pludselig mange penge at smide efter en god brugt forstærker, og du vil helt klart mærke mere "kontrol" over dine højtalere med en forstærker der har styr på dem

Btw. hvilket lydkort bruger du fra computeren af?

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

den-studerende skrev:
Undrer mig lidt over hvorfor dette bud ikke er kommet endnu, men så må jeg jo komme med det.

Dali 104 er eftermin overbevisning et ar de bedste bud (sammen med dali 450) i den klasse. De koster ca 500 kroner brugte (for et pænt sæt vel og mærke), og de spiller rigtig rigtig pænr. De vil også både kunne spille op til fest og afslapning.

Udover det kan de spille en meget bred vifte af musik, hvilket vel også er at foretrække som musiker ;)

Hvis du køber dali 104 har du pludselig mange penge at smide efter en god brugt forstærker, og du vil helt klart mærke mere "kontrol" over dine højtalere med en forstærker der har styr på dem

Enig! 104'eren er en meget god og alsidig højttaler og bestemt også et godt alternativ i denne prisklasse.

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 April 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

CosworthDriver skrev:

den-studerende skrev:

Enig! 104'eren er en meget god og alsidig højttaler og bestemt også et godt alternativ i denne prisklasse.

Enig. 104 har været min følgesvend mens jeg boede hjemme i 8 år, og sidenhen har jeg solgt det til en af mine venner, som stadigvæk nyder musikken fra sættet

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes