Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Overgang fra surround til stereo... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 11 April 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hej Hi-Fi Geeks! 

Jeg er ved at skifte over til stereo, da jeg desværre ikke får brugt mit surround nok!
Det jeg leder efter, er derfor et par nye højttalere samt en ny forstærker (gerne brugt).
Jeg har lige 4 ting der måske kan hjælpe jer, til at komme med forslag

• Rummet højttalerne skal spille i, er omkring de 10-11 kvm.
  • Jeg hører mest elektronisk musik: Hardstyle, Techno, Hard Dance, Trance, House, m.m.
  • Jeg spiller som DJ i et mobildiskotek og overvejer at få en pult herhjemme, der skal sættes til anlæget.
  • Jeg elsker at spille højt og elsker hård, kontant bas (men hader tilgengæld skinger diskant og mudret bas).

Budgetgrænsen ligger vel omkring de 5.000 kr., men hvis det kan skaffes billigere, vil det helt klart være at foretrække!

Jeg har selv lidt overvejet et par Dali 850 og så en forstærker dertil, men jeg ville sætte pris på, hvis i ville være så flinke at komme med nogle forslag til, hvad jeg skal kigge efter?

På forhånd mange tak!

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 April 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Dejligt jeg er selv for mange årsiden gået samme vej.

5000kr er det både for højtalere og forstærker?

Lige en ting for en upræcis forstærker kan næsten få alle højtalere til at være med mudret bas og skinger diskant , bare tlige til en bemærkning.

Jeg ville anbefale et sæt brugte Linn keilidh og linn lk100 forstærkere (helst et par stykker) det er meget kontant og præcist og er du heldig at finde det til aktivt drift som mange proff anlæg køre med kan det spille højt uden at blive grimt. søg på ebay der ryger disse ting super billigt.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

due85
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 April 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Fremragende valg med 850'eren. Har selv 450, men den mangler noget bund. Jeg ville nok i dit tilfælde vælge en Nad 216, det er et rigtig godt match. Med sådan en (eller to) kan du virkelig smække til de højttalere. Nad 216'eren kan du tit finde til 2000 kr brugt.

Michael Due
Til top Vis due85's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af due85

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
5000kr er det både for højtalere og forstærker?

Ja, det er nok det jeg har til rådighed til at købe både forstærker, højttalere + kabler...

due85 skrev:
Fremragende valg med 850'eren.

Det er blot den jeg har haft i tankerne, eftersom jeg har hørt så meget ros om den!

due85
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Så ramte jeg ikke helt siden af =)

Den er også i samme "klasse" nu du siger diskogrej, det skal jo heller ikke være for "rødvinsagtigt". (ikke for at fornærme nogen her i forummet)

Evt. kan du finde en Nad 116 kontrolforstærker til en overkommelig pris

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

due85 skrev:
Den er også i samme "klasse" nu du siger diskogrej, det skal jo heller ikke være for "rødvinsagtigt".

Præcis!

Den må nemlig gerne spille rent, højt og have en god klang, men samtidig kunne fungere til at spille lidt vildt samtidig med...

Spørgsmålet er bare:
Er de for store til mine 11 kvm?

due85
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Kan det blive for stort? Hørte dem engang i et rum på nogenlunde samme størrelse hvor der også stod nogle mellemstore JBL.. Det gik fint an, ellers er du ude i en sattelitløsning med subwoofer. Men det giver ikke det samme i mellemtoneområdet. 

Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 April 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Makrelsalat skrev:

Den må nemlig gerne spille rent, højt og have en god klang, men samtidig kunne fungere til at spille lidt vildt samtidig med...

Spørgsmålet er bare:
Er de for store til mine 11 kvm?

Det kan 850'ern og Nad 370, et godt match! Ht'erne skal have pænt med luft til bagvæggen ca. 40cm, for at lukke ordentligt op for lyden!

Til top Vis Jdluxe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jdluxe

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

due85 skrev:
Kan det blive for stort?...ellers er du ude i en sattelitløsning med subwoofer.

Er der ikke en gamle skrøne, med at højttalernes størrelse også skal matche rummets? F.eks. at standerhøjttalere passer bedst til små rum på omkring 10 kvm, og større gulvhøjttalere passer bedst til rum på omkring 25 kvm.

due85 skrev:
...ellers er du ude i en sattelitløsning med subwoofer.

NEJ TAK!

Jdluxe skrev:
Det kan 850'ern og Nad 370, et godt match! Ht'erne skal have pænt med luft til bagvæggen ca. 40cm, for at lukke ordentligt op for lyden!

Hvorfor er de et godt match?

Jdluxe skrev:
Ht'erne skal have pænt med luft til bagvæggen ca. 40cm, for at lukke ordentligt op for lyden!

Det burde ikke være noget problem, men den ene kommer i så fald nok til at stå lidt tæt på sidevæggen...

- Jeg ville sætte pris på hvis andre ville komme med deres forslag!

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

jeg forstår godt du vil gå fra surround til stereo, det er en meget federe musikoplevelse.

jeg har lige hørt et sæt dali 350 og de lød helt fint, men umiddelbart vil jeg tro, at 850'eren vil være for stor til dit værelse.

hvis det er bassen du fokuserer mest på kan du overveje at prøve nogle wharfdale højttalere. de kører lidt samme koncept som cerwin vega. men jeg synes de er federe, og så får man fuld garanti på alle enheder, hvis man brænder dem af (kan ikke huske hvor mange års garanti).

mht forstærker, så er min erfaring, at rotel, nad, amc og harmon kardon laver solide og tunge forstærkere, som er gode til at styre en tung basenhed.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 April 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Jdluxe skrev:

Hvorfor er de et godt match?

Fordi sættet kan det du efterlyser til din musiksmag....spille rent, godt med detaljer, levere en god bund, taber ikke overblikket når der bliver skruet op for hanerne

Det spillede med en Technich cd spille(model husker jeg ikke-1 bit mash osv.) med Taralabs 2200i interconnect og Dali wave ht'kabler,  og ligger vist også inde for den økonomiske ramme du har

Til top Vis Jdluxe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jdluxe

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

UPDATE:

Jeg har lige erhvervet mig et sæt Dali 450, som jeg pruttede ned til den fantastiske pris af 700 kr!

Så nu er spørgsmålene bare:
  • Hvilken forstærker til en fornuftig pris passer godt sammen med Dali 450?
  • Hvilke kabler vil i anbefale til den sammensætning af forstærker og højttaler?
På forhånd mange tak!

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Er der virkelig slet ingen, der kan fortælle mig hvilken forstærker og hvilke kabler der passer godt sammen med Dali 450? 

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 April 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Bare fordi jeg sætter et budget på 5.000 kr., og så får en højttaler til 700 kr., betyder det jo ikke at resten skal gå til forstærker! 

Jeg vil gerne have en klasse forstærker til billige penge, men ved godt vi kommer op omkring en 2-4.000 kr., men det skal være den forstærker hvor jeg får mest for pengene!

Nogle forslag til kabler?

hkknudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 14 April 2008 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Hej makrel,

mit forslag: prøv en gammel nad !

Jeg har det sidste halve år selv haft nogenlunde samme mål som dig - at få fed lyd til ingen penge :-) Jeg var heldig at finde et sæt 450 + center SC7 + baghøjttalere - alt dali og alt i super stand - til samme uhyrlige pris som dig, 700. Har efterfølgende haft en del forskellige nad forstærkere/receivere, og de har efter mine ører alle spillet kanon på 450'erne. Har pt 2155 og 2240PE - men har også haft 7240PE og 3020B (den sidste røg udelukkende videre da den var lidt for hærget). Hvor muligt har jeg kørt uden om forforstærkeren, det synes jeg giver et lille løft. Alle blot 20-30-40W, men jeg kan garantere dig at de spiller kanon på 450 og rigeligt højt til at jeg ihvertfald ikke har lyst til at teste max volumen.

Min favorit var nok 3020B - som jeg hentede for 20kr via den blå avis :-D Den var nok lige en tand mere direkte og kontant end de andre, og havde MAX styr på bassen. Dernæst 7240pe og 2240pe, som deler effektdel (lige som 3240pe). 2155 virker på mig en lille smule mere tam/kedelig (men måske mere neutral ?) end de øvrige.

Jeg er klar over at disse for de fleste ikke kvalificerer som "klasse-forstærkere" - men læs evt den gamle 3020-tråd med kubikken hvis du ikke har gjort, og du vil se at de overrasker de fleste. Om du efter din smag kan få bedre lyd af at give 4000 for forstærkeren har jeg ingen ide om, men til de priser de gamle nad'er sælges til er det da et forsøg værd ? Hvis dit vigtigste kriterie er mest for pengene mener jeg de er i en klasse for sig.

Men blot min mening :-) Du er velkommen til at komme forbi og lytte.

Til top Vis hkknudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkknudsen

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

hkknudsen skrev:

Hej makrel,

mit forslag: prøv en gammel nad !

Jeg har det sidste halve år selv haft nogenlunde samme mål som dig - at få fed lyd til ingen penge :-) Jeg var heldig at finde et sæt 450 + center SC7 + baghøjttalere - alt dali og alt i super stand - til samme uhyrlige pris som dig, 700. Har efterfølgende haft en del forskellige nad forstærkere/receivere, og de har efter mine ører alle spillet kanon på 450'erne. Har pt 2155 og 2240PE - men har også haft 7240PE og 3020B (den sidste røg udelukkende videre da den var lidt for hærget). Hvor muligt har jeg kørt uden om forforstærkeren, det synes jeg giver et lille løft. Alle blot 20-30-40W, men jeg kan garantere dig at de spiller kanon på 450 og rigeligt højt til at jeg ihvertfald ikke har lyst til at teste max volumen.

Min favorit var nok 3020B - som jeg hentede for 20kr via den blå avis :-D Den var nok lige en tand mere direkte og kontant end de andre, og havde MAX styr på bassen. Dernæst 7240pe og 2240pe, som deler effektdel (lige som 3240pe). 2155 virker på mig en lille smule mere tam/kedelig (men måske mere neutral ?) end de øvrige.

Jeg er klar over at disse for de fleste ikke kvalificerer som "klasse-forstærkere" - men læs evt den gamle 3020-tråd med kubikken hvis du ikke har gjort, og du vil se at de overrasker de fleste. Om du efter din smag kan få bedre lyd af at give 4000 for forstærkeren har jeg ingen ide om, men til de priser de gamle nad'er sælges til er det da et forsøg værd ? Hvis dit vigtigste kriterie er mest for pengene mener jeg de er i en klasse for sig.

Men blot min mening :-) Du er velkommen til at komme forbi og lytte.

Jeg tror du har fat i den lange ende. Jeg har ikke selv hørt ovenstående, og faktisk heller ikke Dali 450. Men faktum ved Dali 850 er, at jo mere kraft der er bag den, jo bedre lyder den. Der er selvfølgelig også andre ting der spiller ind, men den skal have noget kraft for at spille ordentligt. Derfor er det måske ret heldigt at NAD er kendt for at levere varen, men jeg tror at 40 watt er for lidt hvis du virkeligt vil sparke til den. Men hvem ved, det er altid værd at prøve, da de forstærkere du snakker om holder prisen, og er, så vidt jeg ved, ret lette at sælge igen.

hkknudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg ved heller ikke om de små er kraftige nok til 850, men jeg synes ihvertfald at de har 100% fat om n**** på 450. Nok især PE-modellerne. Men det kan godt undre mig lidt, hvis der skulle være så stor forskel på 450 og 850 - det er vist hhv 6 tommer og 8 tommer ? Målt på areal er forskellen selvfølgeligt en del større :-)

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Ja det er rigtigt. Men 850 skulle være en svær ohm belastning, eftersigende. PE modeller giver også en stor dynamisk effekt, hvilket får disse modeller til at lyde større end de er.

hkknudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

For øvrigt har jeg prøvet at bi-ampe 450'erne med et par af nad'erne, hvilket jeg ikke kunne høre gav noget som helst - hverken mere overskud, dynamik, strammere bas eller noget, ej heller ved høj volumen. Det overraskede mig faktisk lidt, men tyder vel kraftigt på at de gør det glimrende enkeltvist ;-)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes