Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 11:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Spolebåndoptager (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nyborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 12 April 2008 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

Hvis man læser her på forum så er der mange som mener  at service på en Akai spolebåndoptager er så at sige næsten umuligt. Er der slet ikke nogen som kan servicere en Akai eller skyldtes det bare at den er meget specielt " skruet " sammen . Hvad er det som gør f.eks Revox , Teac  så meget bedre end Akai , er det lyden , er de nemmere at lave service på , eller er de gennerelt bare bedre end Akai ? . Personligt mener jeg at Akai er en ganske udemærket båndoptager men det kan måske skyldtes at jeg ikke har haft en til service endnu .Lad mig høre jeres mening om Akai , er det " skidt eller kanel " .

Til top Vis Nyborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nyborg

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 12 April 2008 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke at Akai er vanskeligere at reparere på end de andre mærker du nævner. Jeg har da repareret nogle for en del år siden. Specielt de større modeller var dog ret solide maskiner som sjældent gik istykker, så det var mest banale fejl som trykruller, lamper, omskiftersvigt o.lign.
Hvis det er umuligt at reparere på dem idag, kan det skyldes at det er vanskeligt at skaffe de nødvendige reservedele. Jeg ved ikke om det er sværere til Akai end til de andre mærker, da det er længe siden jeg har forsøgt. Man kan dog godt forestille sig at det er nemmere til Revox, da de har været brugt i mange lydstudier o.lign., så det har medvirket til at holde reservedelsproduktionen igang.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 April 2008 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har både Tandberg, Revox og Akai . Der er fordele og ulemper ved dem alle, dog mener jeg at Akai'en er den mest driftsikre. Jeg har skiftet mange elektrolytter og trimme-potentiomtre i Revox'en (B77) samt en del dårlig kontakt i on board omskiftere og hovederne går ret hurtig til. Lidt af det samme med Tandberg. Akai'en (GX635DB) har fine hoveder og den lyder rigtig godt. Jeg vil dog ikke af med nogen af dem.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 12 April 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg har både Tandberg, Revox og Akai . Der er fordele og ulemper ved dem alle, dog mener jeg at Akai'en er den mest driftsikre. Jeg har skiftet mange elektrolytter og trimme-potentiomtre i Revox'en (B77) samt en del dårlig kontakt i on board omskiftere og hovederne går ret hurtig til. Lidt af det samme med Tandberg. Akai'en (GX635DB) har fine hoveder og den lyder rigtig godt.

Ja, tonehovederne var vel den væsentligste forskel på Akai og Revox. Akai brugte glas til slidfladen på tonehovederne, hvilket betød meget lang holdbarhed. Jeg havde selv en Akai GX630DB engang. Da jeg solgte den, efter mange års brug, så tonehovederne stadig ud som nye. Derimod har jeg set mange Revoxhoveder med dybe slidspor. Der er mange der mener at de bløde Revoxhoveder giver bedre lyd end de hårde glashoveder i Akai. Det kræver dog at de udskiftes jævnligt, da lyden forringes væsentligt når tonehovederne slides.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Ja...og dem får man ikke smidt i nakken.

mvh

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 12 April 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Ja...og dem får man ikke smidt i nakken.

mvh

Permalloy (og Sendust) tonehoveder har bedre magnetiske egenskaber end de ferrit tonehoveder eksempelvis Akai og Sony brugte i mange båndoptagere. Godt nok har ferrirt hovederne fine slidegenskaber, men hvad med båndene ? Det er en illusion at tro at der intet slid er.

Mig bekendt har Permalloy og Sendust været noget nær enerådende til professionel anvendelse, og det er der nok en grund til.

Akai's bevidste fravalg af ½ sporsmaskiner (med meget få undtagelser) har også haft en betydning for mærkets status ligesom Teac og Revox har nydt godt af deres respektive professionelt orienterede produktlinier (Tascam og Studer)

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke af jeg har givet udtryk for nogen illusioner. Jeg synes bare det er påfaldende at maskine såvel som bånd stadig virker noget nær perfekt efter mere end 20 år. Ikke nogen illusion, men et faktum. Det kender jeg kun Akai der kan klare (med de samme hoveder).

Der skal vist skiftes hoveder mere end en gang i de andre maskiner for at stå den distance. Jeg har dem jo selv så jeg ved det. Så er der det med lyden?? Jamen min Akai lyder skam ligeså godt som de andre. Har enda bedre data.

Men som sagt før jeg kan bedst lide dem alle sammen

mvh

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 April 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Om hovederne holder mere eller mindre end 20 år afhænger jo hvor ofte og hvor meget maskinen bruges.
Det er nu ikke usædvanligt med 20 års fejlfri drift uden nedslidning på spolemaskiner.
Også selvom det ikke er glasferrit hoveder.
Men glasferrit hoveder har til gengæld ikke helt samme høje lydkvalitet.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Juli 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hejsa jeg er helt enig med Tube - Mania , der er ingen af mine Akai der har slidspor på tonehoveder .
Det havde til gengæld både de sony og philips + andre gl.modeller ,jeg har haft.
Jeg laver da også småting på mine selv . det ikke svæere end andre typer.ang. resdele ja det nok de mekaniske dele som motor , elektomagneter"solenoider i fagsprog troer jeg nok"hoveder mv. der er sværest at skaffe.ps.jeg har fået fat i et wow&flutter meter så hvis nogen evt. ved hvor man kan finde et testbånd ville det være super da jeg kun har et kasette..ps har engang serviceret en teac x 10. den syntes jeg var lidt besvælig at arbejde med ,man sku lige finde ud af hvordan den var skruet sammen.
mvh.
Til top Vis audioareal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioareal

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes