Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 00:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Montana SPI - (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 April 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

I weekenden fik jeg mulighed for at lytte til Montana SPI hos importøren og vil her kort fortælle om min oplevelse af disse højttalere, som jeg ikke tidligere har hørt.

Hos importøren og på sidste års messe har jeg hørt henholdsvis SPX, de større EPS2 og de endnu større XPS. De næstmindste, som hedder Montana Monitor, besluttede jeg mig selv for at købe, da de passede til pengene .... eller måske var det omvendt ;-) .

SPI er meget forskellige fra både Monitor og især SPX. Først og fremmest slog det mig, at de spillede medrivende musik, som også mine monitor kan, men så snart jeg fik de kendte skiver på afspilleren (Cary), viste forskellen sig meget tydeligt.

Det skyldes vel dels den anderledes bestykning med to basser, en mellemtone og en diskant, men at andre forhold spiller ind, ses (høres?) af det faktum, at der er det samme antal højttalerenheder i en SPX, som lyder helt anderledes end SPI.

I sammenligning kan SPX lyde, som om der hænger et tyndt gardin foran højttaleren, hvilket går ud over åbenheden i det øvre område. Sådan lyder Monitor ikke, men de er til gengæld ikke så velopløste (og slet ikke så stramme) i det dybe område, hvor SPI klarer sig helt anderledes godt.

Jeg havde medbragt nogle af mine egne CD'er, og vi hørte desuden nogle af de skiver, som High Performance havde liggende til samme brug. Vi hørte det danske jazz-dobbelt album Nat og Dag (eller hedder det Dag og Nat), Patti Smith: Twelwe Songs. NHØP The unforgettable. Gitte Hænning: Jazz. Peter Fuglsang Quartet: File Under Purple, Caroline Henderson. Patricia Barber, Steve Strauss - Stockfish Records - samt i mindre grad klaver og strygermusik.

Hjemme synes jeg godt om Patti Smiths nyeste, men det stod hurtigt klart, at der er tale om nogle endog temmelig rodede lydbilleder på nogen af numrene. Den dobbelte jazz-dansker var helt anderledes åben at lytte til, og SPI'erne gengiver meget tydeligt en stram bas og skelner godt mellem bas og trommer, hvor dette ellers kunne knibe. Fuglsangs basklarinet, og de øvrige instrumenter stod vældig godt i lydbilledet, og hyldesten til NHØP var nærmest en ny oplevelse.

SPI'erne har en åben, hurtig og mere neutral gengivelse end SPX, samt en bedre og dybere bas end Monitor. Det er en musikalsk højttaler, som gerne måtte stå i min stue, men for øjeblikket passer pengene ikke. Normalprisen er 45.000,- for sættet, men grundet den lave dollarkurs gives gode rabatter, fik jeg at vide. Præcis hvor gode nåede vi dog ikke frem til.

Du kan se resten her: http://www.high-performance.dk

Til top Vis levendemusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af levendemusik

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 April 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

SPX står til 25000....
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Og hvad mener du så med det, min gode mand?

Til top Vis levendemusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af levendemusik

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 April 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hvad er vejl. pris på SPI? 
Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Sendt: 14 April 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Go' aften i stuen

Vejledende pris for 2 stk Montana SPI er kr. 45.000,- incl. moms.

Men som Levende Musik skriver, er dollarkursen lav, hvilket pt. resulterer i en salgspris på 39.000,- incl. moms (for 2 stk).

Hilsen, Morten

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Efter lidt detektivarbejde har jeg fundet ud af, at SPX koster 38.000 for TO højttalere.
Men der er et demosæt til salg for 25.000 (også for TO).

SPI koster 45.000 for TO - hvor man altså kan opnå en vis rabat, hvor stor ved jeg ikke.
Med lydforskellen ville jeg koncentrere mig om at forhandle prisen ned på SPI'erne.

Andre ville måske købe SPX'erne og "eksperimentere dem bedre", hvad ved jeg.
Vi hører ikke ens,men jeg lytter meget til levende musik og foretrækker SPI.

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Gæst: Prisen står i min oprindelige tekst.

Ser nu hvaler i tv.

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Nå, hej Morten. Tak for musik (og øl) - det lød godt - og smagte godt.

Levende Musik - er langt at foretrække
(men SPI kan også gå an)

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

en test af PSX i det nye danske  highfidelity nr 3.......hvis

jeg ellers husker right...

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Og hvad er så PSX ?

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

SPX..sorry,sorry,men testen skulle være go nok...

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

OK, det har jeg faktisk også lige fået bekræftet. Det lyder til, at anmelderen var lidt enig i SPX'ens kvaler med det høje område. Må ha fat i bladet.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 April 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Det var da godt nok nogle priser, der er til at tage og føle på.

Hvorfor skulle man investere i de pågældende højttalere, de ligner noget á la Dali 850 eller Dali Grand, men blot til mange flere penge???

NB: jeg er ikke Dali fan...
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2008 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Tjah, konstruktøren og ejeren af Montana kalder sine for high-end højttalere.
Hvordan de nævnte Dali er placeret, ved jeg ikke, men jeg har selv lyttet en del til samme fabrikants Helicon 300, der koster ca. 8000, hvilket er det samme som mine egne Montana Monitor, så mon ikke pris og kvalitet følges ad?

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2008 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Måske vil det være mest relevant at sammenligne Montana SPI med Dali Helicon 800 MK2, der på hifi-klubbens hjemmeside står til kr. 25.000 pr. stk.

Dalis mindre model er Helicon 400 MK2, der koster 18.000 pr. stk., hvilket bliver 36.000 for to, så jeg ser egentlig ikke den dramatiske prisforskel, og man bør naturligvis lægge ører til de forskellige modeller, før man udtaler sig om deres prisniveau. Selv foretrak jeg Montanas Monitor frem for Helicon 300, men andre ville måske have valgt anderledes.

Dalii Grand og Dali 850 kan jeg ikke se på hifiklubbens hjemmeside, men de har da også temmelige mange familier - dog mener jeg, at Helicon serien må være deres (næsten?) high end serie. Ellers koster en standerhøjttaler vel ikke 8.000 kr. pr. stk. (jaja, jeg ved godt de fås i langt dyrere modeller fra andre producenter).

Så lad os sammenligne sammenlignelige højttalere. Vi sammenligner jo heller ikke biler i vidt forskellige prisklasser.

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2008 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Man kunne jo også spørge:

Hvorfor skulle man investere i højttalere som Bowers & Wilkins 800D, der koster 72.900 pr. stk.

- eller Dali Megaline, der koster 129.000

- eller Dali Euphonia MS4, der koster kr. 26.900 pr. stk.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 April 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

levendemusik skrev:

Hvorfor skulle man investere i højttalere som Bowers & Wilkins 800D, der koster 72.900 pr. stk.

Fordi folk kender højttalerne, og derfor holder de priserne bedre.

Bare fordi man siger, noget er high-end, gør det ikke til et faktum. Jeg kunne også sige, at Hørning, Eltax, Eben, Linn, Baze og Vienna er high-end, men det kræver ikke mange sekunders lytten, selv for en ikke-hifiinteresseret, for at kunne konstantere, at det absolut ikke er tilfældet.

Det kan så sagtens være, at PBN laver hi-end højttalere, men fordi at distributøren siger, de er, gør det ikke til et faktum.

Jeg finder det alarmerende, at en anmelder mener at et sæt 15-20 år gamle B&W 800 Matrix er bedre end XPS, for den højttaler skulle netop være katastrofal dårlig.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

David skrev:
levendemusik skrev:

Fordi folk kender højttalerne, og derfor holder de priserne bedre.

Bare fordi man siger, noget er high-end, gør det ikke til et faktum. Jeg kunne også sige, at Hørning, Eltax, Eben, Linn, Baze og Vienna er high-end, men det kræver ikke mange sekunders lytten, selv for en ikke-hifiinteresseret, for at kunne konstantere, at det absolut ikke er tilfældet.

Det kan så sagtens være, at PBN laver hi-end højttalere, men fordi at distributøren siger, de er, gør det ikke til et faktum.

Jeg finder det alarmerende, at en anmelder mener at et sæt 15-20 år gamle B&W 800 Matrix er bedre end XPS, for den højttaler skulle netop være katastrofal dårlig.

Hvilken anmelder og hvor?

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Desuden ligner SPI SPX'erens lillebror på selve billederne. SPX ser godt nok ud af mere end den dyere og mindre SPI. Desuden vejer SPX også mere - fakstisk næsten det dobbelte! Hvad gør SPI så meget dyere end den (til sammenligning) bombastiske SPX? Morten?

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Sendt: 15 April 2008 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Hej gæst,

SPI er den nyeste højttaler fra Montana Loudspeakers og klart en endnu bedre højttaler end SPX. Den har bedre enheder og er baseret på væsentlig nyere tanker og filosofier. SPI er mindre end SPX, og vejer også mindre. SPX vil udgå af sortimentet når lageret er tømt, derfor den nedsatte pris.

Hilsen, Morten

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes