Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 5.1 eller 7.1 og DTS eller dolby digital? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 17 April 2008 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Hej gutter hvad får man mest ud af 5.1 lyd eller 7.1 lyd og hvor mange dvder har egntlig 7.1 lyd?

Hvad med DTS er det det bedste eller skal jeg køre noget andet?

Til top Vis Lygtemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lygtemanden

MyLittlePony
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke specielt klog på området, men jeg købte for nylig en Onkyo 605 og et sæt Harman Kardon HKTS 11 højtalere (5.1) samt et X-Plosion lydkort 7.1 DTS connect.

DTS skulle være "the sh*t", så jeg satte lydkortet i min PC til at bruge dettet output, det lød da fint nok, men lyden var ikke så nærværende. Dette var ved afspilning af HD-rips samt ved afspilning af musik. Så prøvede jeg at skifte til Dolby Digital, og så kom der rigtig meget mere hul igennem. Mellemtonen blev fyldt meget bedre ud, og lyden blev meget mere nærværende, så det er bare min erfaring.

Mht. 7.1 så skulle det vist ikke være så nødvendigt, samt at der ofte ikke er så mange spor.

Til top Vis MyLittlePony's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MyLittlePony

bpep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 April 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

der er pt ingen dvd der har 7,1 lyd men 6,1 er der nogen " DTSES "

der er en verdeb til foreskel på DTS og DD DTS giver en meget mere fyldig lyd især på effect siden.

fra 5,1 til 7,1 giver de 2 side højtalere en mere all around lyd. og effecterne vil være narkante

7,1 Onkyo, Tannoy, REL BIOstue med 42" plasma

Film skal se i BIO eller HjemmeBIO.
Til top Vis bpep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bpep

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 17 April 2008 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Der er ikke nogen SD'er der har et 7.1 lydspor på!..Der skal du have BD eller HD-DVD - Og der er ikke overvælende mange af dem!...

DD eller DTS, der er ikke en fastlås regel med at det ene er bedre end det andet!...Det kommer an på hvordan de er mixet!.

Mvh Zirio

Gymnasiekælderen 2 
Onkyo TX-SR875, Toshiba, B&W, Supra, Nordost

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2008 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

det vil sige at jeg bare sætter højtalere op til 5.1 og sætter de 2 sidste op når jeg engang får bluray

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 April 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Det stiller noget højere krav til rummets dimensioner og indretning og højttalernes placering at få et godt resultat ud af et 7.1 setup end af et 5.1. Der er såvidt jeg ved ikke nogen "officiel" tommelfingerregel for det, men personligt vil jeg mene at 7.1 lyd ikke rigtig kan komme til sin ret i rum under 25-30 kvm, rent bortset fra at 7 højttalere visuelt fylder temmelig voldsomt i landskabet hvis rummet er ret meget mindre.

@Mylittlepony - hvis du har oplevet SÅ stor forskel på DTS og DD som du beskriver, og specielt til DD's fordel, så vil jeg mene at der må være noget galt et sted i dit setup som ikke kan tilskrives DTS som lydstandard.

Der er blevet sagt og skrevet meget om DD kontra DTS, og jeg hører til dem der mener at selv om forskellen ER der - til DTS' fordel - så kræver det et anlæg af en vis kvalitet at høre den helt store forskel udover forskelle i mixet, som Zirio også er inde på.

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 17 April 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

du kan sagtens bruge en 7.1 opsætning ved helt alm 5.1 dvder.

din forstærker laver bare et matrix-surround-signal til dine 2 ekstre bagkanaler - ligesom den i forvejen gør ved dts-es og Dolby EX.

Som regel er alle nye film mixet så man fint slipper afsted med at lave denne "ekstra" dekodning.

selvfølgelig er dts-es-discrete et rigtigt 6.1 signal - men både dts-es matrix og Dolby EX er blot matrix-signaler fra et 5.1 spor

læs mere om sagerne her:

http://www.axelmusic.dk/publish/dvd_az.html 

En 7.1 opsætning giver dog en (markant) bedre sammenhæng i lydbilledet fremfor en 5.1 opsætning.

de 2 ekstra baghøjtalere gengiver det samme signal - så i princippet kan man nøjes med en 6.1 opsætning, men de ekstra højtalere bagved fylder "tomrummet" og giver en mere homogen lydoplevelse - især ved panoreringer - f.eks. når et fly eller en helikopter  flyver forbi eller ved noget så simpelt som regnvejr eller dyrelivet i en jungle der bare lyder bedre i 7.1

så hvis du har muligheden for det - og det kræver efter min overbevisning og erfaring på ingen måde så store rum som 25m2 - så gå efter en 7.1 opsætning.

De ekstra højtalere fylder dog det ekstra - også er det spørgsmålet om man kan leve med det i sin indretning - eller om konen/kæresten kan 

mvh

Troels

der (selvfølgelig) selv kører 7.1 på et ganske vellydende M&K-setup

Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm

Smasher
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Sendt: 17 April 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

På mit gamle Rotel surround anlæg kunne jeg nemt høre forskel på DD og DTS, og må sige at DTS er laangt bedre efter min mening. En skam det lydspor ikke er på alle dvd'er.
Til top Vis Smasher's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Smasher

Lygtemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

troelsfilm skrev:

du kan sagtens bruge en 7.1 opsætning ved helt alm 5.1 dvder.

din forstærker laver bare et matrix-surround-signal til dine 2 ekstre bagkanaler - ligesom den i forvejen gør ved dts-es og Dolby EX.

Som regel er alle nye film mixet så man fint slipper afsted med at lave denne "ekstra" dekodning.

selvfølgelig er dts-es-discrete et rigtigt 6.1 signal - men både dts-es matrix og Dolby EX er blot matrix-signaler fra et 5.1 spor

læs mere om sagerne her:

http://www.axelmusic.dk/publish/dvd_az.html 

En 7.1 opsætning giver dog en (markant) bedre sammenhæng i lydbilledet fremfor en 5.1 opsætning.

de 2 ekstra baghøjtalere gengiver det samme signal - så i princippet kan man nøjes med en 6.1 opsætning, men de ekstra højtalere bagved fylder "tomrummet" og giver en mere homogen lydoplevelse - især ved panoreringer - f.eks. når et fly eller en helikopter  flyver forbi eller ved noget så simpelt som regnvejr eller dyrelivet i en jungle der bare lyder bedre i 7.1

så hvis du har muligheden for det - og det kræver efter min overbevisning og erfaring på ingen måde så store rum som 25m2 - så gå efter en 7.1 opsætning.

De ekstra højtalere fylder dog det ekstra - også er det spørgsmålet om man kan leve med det i sin indretning - eller om konen/kæresten kan 

mvh

Troels

der (selvfølgelig) selv kører 7.1 på et ganske vellydende M&K-setup

Det er bare et spørgsmål om at knalde 2 ekstra højtalere op :) jeg har 2x4 ens højtalere så jeg har lidt at vælge imellem

MyLittlePony
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2008
Sendt: 18 April 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

@Mylittlepony - hvis du har oplevet SÅ stor forskel på DTS og DD som du beskriver, og specielt til DD's fordel, så vil jeg mene at der må være noget galt et sted i dit setup som ikke kan tilskrives DTS som lydstandard.

Der er blevet sagt og skrevet meget om DD kontra DTS, og jeg hører til dem der mener at selv om forskellen ER der - til DTS' fordel - så kræver det et anlæg af en vis kvalitet at høre den helt store forskel udover forskelle i mixet, som Zirio også er inde på.

Nu er det HD-rip, jeg har afspillet fra min mulltimedie pc, så det ligger jo nok i, hvordan lyden bliver lavet af mit lydkort. Jeg har også generelt indtryk af at DTS er den bedste standard, men nu afspiller jeg ikke Bluray-skiver, men kun rips, så jeg tror ikke det er generelt, at DTS spiller dårligt fra mit anlæg. Det er bare ret tydeligt, når jeg ændrer på output for mit lydkort uden andre ændringer i mit setup. Jeg har stadig tilgode at afspille en film DTS lydspor.

Til top Vis MyLittlePony's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MyLittlePony

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes