Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bananstik, gør jeg det rigtigt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 April 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Har lige fået et par nye HT kabler, Supra PLY 3.4S.
Jeg vil montere nogle banan stik i den ene ende (disse)

Ved godt det lyder åndsvagt, men man skal vel bare løsne skruen og så føre kablet ned igennem det store hul i midten som ses på billedet?

Jeg synes bare ikke at det giver særligt optimal kontakt mellem kabel og stik.
Først og fremmest er skruen hul, så den trykker jo ikke kablet optimalt op i mod den anden ende hvor det egetlige stik er.
For det andet er guld kontakt fladen på den lange tynde ende, meget lille inde i selve stikket.

er det bare nogle dårlige stik jeg har fået fat i, eller er det lige meget?

Ved godt det er lidt vagt beskrevet, men håber i forstår :)
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 April 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Hm, det kan jo godt være dårlige stik, men ellers kunne du måske overveje at lodde kablet på? Og ja, man skal montere kablet som du beskriver

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 17 April 2008 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå at du bruger BFA bananstik. Disse giver bedre kontakt med højtaler terminalen.

Tag f.eks. kig på denne: http://www.hificable.dk/shop/index.php?page=shop.product_det ails&flypage=shop.flypage&product_id=133&categor y_id=8&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&I temid=29

Alternativt har Viablue og Audioquest tilsvarende hvor kablet kan skrues fast.

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 April 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke rigtigt der er grund til at bruge bananstik, det er bare endnu et led der kan gøre lyden "dårligere" så med mindre du vil skifte meget højtalere i den kommende tid synes jeg du skal droppe det

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 April 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Jeg synes ikke rigtigt der er grund til at bruge bananstik, det er bare endnu et led der kan gøre lyden "dårligere" så med mindre du vil skifte meget højtalere i den kommende tid synes jeg du skal droppe det

Teoretisk rigtigt, min i praksis er det efter min mening forkert.

Jeg synes ofte at kablerne har en tendens til at løsne sig i skrueterminaler med tiden, og samtidig vil dit kabel alt andet lige korrodere, da en del af det ikke er isoleret (så skal man være flink til jævnligt at klippe noget af, for at undgå dette)

Et par gode bananstik er en kanon løsning. Det er nemt at arbejde med, ikke voldsomt dyrt og laver man det ordenligt har du en rigtig god kontaktflade.
Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 April 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Eiberg skrev:

samtidig vil dit kabel alt andet lige korrodere, da en del af det ikke er isoleret (så skal man være flink til jævnligt at klippe noget af, for at undgå dette)

Hvordan er det anderledes med bananstik?

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 April 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Eiberg skrev:

samtidig vil dit kabel alt andet lige korrodere, da en del af det ikke er isoleret (så skal man være flink til jævnligt at klippe noget af, for at undgå dette)

Hvordan er det anderledes med bananstik?

Der er selvfølgelig også korrosion med tiden, men slet slet ikke lige så hurtigt som af et "bart kabel". Tror da alle herinde har prøvet at sætte kabler i en skrueterminal, pille det ud 3 mdr. senere og set at det ikke var lige så pænt som dengang man afisolerede det.

Det har jeg derimod aldrig set med et bananstik - der er jo en legering på der gerne skulle hindre det ;)
Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 April 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er ked af at sige det, men den type bananstik du har egener sig kun som fyld i skraldespanden. De er af messing som er en dårlig leder, har meget meget dårlig kontakt med selve højttalerterminalen og ditto med selve kablet, og de forhindrer ikke oxydering.

Smid dem væk, smid dem væk!!

Du kunne istedet benytte Z-plugs eller "hule" bananrør som giver en markant bedre kontakt idet de er udformet som et hult rør med en slidse der sikrer en enorm kontaktflade inde i selve terminalen. Du skal lodde stikket direkte på dit højttalerkabel og dette giver en bedre kontakt end hvis du skruer et bart kabel til en terminal, desuden forhindrer ( næsten ) en god lodning oxydering. købt, men lydmæssigt er de 3.576.688.999,99% bedre.

Bemærk at de ikke er nær så smarte at se på som den type du har

Du kan købe denne type bananstik i mange hifibutikker for ca. 25 / stk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes