| Forfatter |
|
tobiazz Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 18 April 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg sidder her og er rigtig glad for min nye(brugte) Rega Elex, syns den er super:)
Men, men, men nu skal jeg til at bygge en en sub, og den aktive indbygnings forstærker skal bruge "pre out" fra forstærkere? men der har Elex'en da ikke? eller hvad? og hvis ikke hvad så?
kan man evt køre CD->sub->Elex->højtalere? eller hvad? er helt på bar bund:S
Vh Tobias
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 18 April 2008 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
tobiazz skrev:
|
Hej jeg sidder her og er rigtig glad for min nye(brugte) Rega Elex, syns den er super:)
Men, men, men nu skal jeg til at bygge en en sub, og den aktive indbygnings forstærker skal bruge "pre out" fra forstærkere? men der har Elex'en da ikke? eller hvad? og hvis ikke hvad så?
kan man evt køre CD->sub->Elex->højtalere? eller hvad? er helt på bar bund:S
|
|
|
Grunden til at du skal bruge en "Pre Out"-udgang er at man her tager signalet ud efter volumenkontrollen. Hvis du bruger andre udgange eller kører fra cd direkte til subwooferen, som du foreslår, kan du ikke regulere volumen på subwooferen og den vil spille med fuld styrke konstant.
|
| Til top |
|
| |
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 18 April 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg havde 2 subs for et godt stykke tid siden brugte jeg sådan en F1 her for at regulere volumen på dem, eftersom jeg ingen pre-out havde. Det virkede ganske fint og var ret glad for at have mulighed for at regulere subsene uafhængig af resten, uden at skulle kravle ned bag dem. http://www.jumon-audio.dk/reckhorn.htmlBrugte ikke Sat Out til noget dog.
__________________ M.v.H Cyber-Frog
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2008 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cyber-Frog skrev:
Det virkede ganske fint og var ret glad for at have mulighed for at regulere subsene uafhængig af resten, uden at skulle kravle ned bag dem.
|
|
|
Det kan du selvfølgelig godt se som en fordel, men jeg vil nu mene at det er upraktisk at man skal indstille subwooferen hvergang man regulerer volumen på forstærkeren. Da han heller ikke skal bruge satudgangene, er det kun Sub Level reguleringen han skal bruge, og den kan han jo indbygge i subwooferen. Da han selv skal bygge den, bestemmer han jo selv hvor reguleringen skal sidde. Din løsning er dog mere praktisk hvis det er hans plan at gemme subwooferen under sofaen.
|
| Til top |
|
| |
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 18 April 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Cyber-Frog skrev:
Det virkede ganske fint og var ret glad for at have mulighed for at regulere subsene uafhængig af resten, uden at skulle kravle ned bag dem.
|
|
|
Det kan du selvfølgelig godt se som en fordel, men jeg vil nu mene at det er upraktisk at man skal indstille subwooferen hvergang man regulerer volumen på forstærkeren. Da han heller ikke skal bruge satudgangene, er det kun Sub Level reguleringen han skal bruge, og den kan han jo indbygge i subwooferen. Da han selv skal bygge den, bestemmer han jo selv hvor reguleringen skal sidde. Din løsning er dog mere praktisk hvis det er hans plan at gemme subwooferen under sofaen. |
|
|
Det er så forskelligt, synes jeg, om det samme subniveau passer til alt musik og til forskellige volumener - Man skal tit hen og skrue op eller ned hvis man skifter genre. Det er min erfaring uanset hvad prisleje jeg har lyttet i, men er heller ikke vildt bas-liderlig. __________________ M.v.H Cyber-Frog
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
tobiazz Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2008 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm nu har Rega'en ikke nogle fjernbetjening. så skal alligevel hen og skruge op og ned, men hvordan skal jeg koble det sammen? cd->reckhorn->sub og paralelt med cd->forstærker->højtalere?
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 18 April 2008 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange surroundforstærkeres "PRE OUT" er en simpel 1 Kohm modstand i serie med + på højttalerudgangen.
Og idet det er til subwoofer, ville jeg helt klart gøre det på den måde, da man ikke hører evt småstøj osv i bassen - det er slet ikke sikkert der i det hele taget er noget.

Modstanden skal være en 1 K-ohm = 1000 ohm og 0.6 Watt er rigeligt
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
tobiazz skrev:
|
Hmm nu har Rega'en ikke nogle fjernbetjening. så skal alligevel hen og skruge op og ned, men hvordan skal jeg koble det sammen? cd->reckhorn->sub og paralelt med cd->forstærker->højtalere?
|
|
|
Du kan bare tage signalet ud til subwooferen fra Tape Out.
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 18 April 2008 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
tobiazz skrev:
|
|
|
|
Du kan bare tage signalet ud til subwooferen fra Tape Out.
|
|
|
Tape out har bare fuld styrke hele tiden, hvor tegningen øverst vil få subwooferen til at følge højttalenes niveau.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Mange surroundforstærkeres "PRE OUT" er en simpel 1 Kohm modstand i serie med + på højttalerudgangen.
|
|
|
Er du nu også helt sikker på at det ikke er hovedtelefonudgangen der nogen gange får signal på denne måde. Det er dog i parallel med højttalerudgangen, da det ellers vil dæmpe signalet til højttaleren også. Signalet til Pre Out tages efter volumenkontrollen, men før LF-udgangen.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Tape out har bare fuld styrke hele tiden, hvor tegningen øverst vil få subwooferen til at følge højttalenes niveau.
|
|
|
Ja, det er vi klar over. Det er jo derfor han vil bruge den omtalte "Reckhorn".
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 18 April 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
heltny skrev:
|
|
|
|
Er du nu også helt sikker på at det ikke er hovedtelefonudgangen der nogen gange får signal på denne måde. Det er dog i parallel med højttalerudgangen, da det ellers vil dæmpe signalet til højttaleren også. Signalet til Pre Out tages efter volumenkontrollen, men før LF-udgangen.
|
|
|
Ja, det er jeg ganske sikker på, da jeg har haft "låget" af flere af dem.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Stanley skrev:
heltny skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Så burde du nok kigge i diagrammet istedet.
Hvorfor tror du det hedder Pre Out og Main In ? Kunne det måske skyldes at det er udgangen af Pre Amplifier og indgangen til Main Amplifier ? Hvordan vil du have at det skal virke med de såkaldte "kortslutningsbøjler". De overfører signalet fra forforstærkeren til effektforstærkeren. Som du beskriver det, skulle de overføre signalet fra udgangen af effektforstærkeren til indgangen af effektforstærkeren ? Formålet med Pre Out på en surroundreceiver er bl. a. at man kan tilslutte en større effektforstærker. Synes du så at det vil være smart at forstærke signalet gennem den indbyggede effektforstærker, dæmpe det med en modstand og derefter forstærke det igen i en ekstern forstærker ?
Der findes simpelthen ikke en eneste god grund til at gøre som du skriver, det er heller ikke billigere. Det koster jo ca. det samme om man skal lodde modstanden på før eller efter LF-udgangen.
|
| Til top |
|
| |
tobiazz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror jeg prøver med nogle modstande. og så må jeg for mig sådan en reckhorn senere..
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 19 April 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har heller aldrig set heltny's udlægning af preouts på surroundforstærkere(heller ikke på stereoamps for den sags skyld)... Det har ALTID været taget ud efter forforstærkertrinnet.
Men hvis det fungerer er det jo fint. Hvordan laves det egentlig på indbygningsforstærkere med højttaler-niveau indgange? På samme måde?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Jeg har heller aldrig set heltny's udlægning af preouts på surroundforstærkere(heller ikke på stereoamps for den sags skyld)... Det har ALTID været taget ud efter forforstærkertrinnet.
Men hvis det fungerer er det jo fint. Hvordan laves det egentlig på indbygningsforstærkere med højttaler-niveau indgange? På samme måde? |
|
|
Ja, det er jo noget helt andet, og det er vel egentlig den smarteste løsning her når han nu selv vil bygge subwooferen. Så kan han montere både RCA-bøsning og højttalerterminaler til indgange med modstande imellem. Så har han en subwoofer med begge tilslutningsmuligheder og slipper for at klemme modstandene ind i de små stik med risiko for kortslutning m.m.
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 19 April 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
heltny skrev:
Stanley skrev:
heltny skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Så burde du nok kigge i diagrammet istedet.
Hvorfor tror du det hedder Pre Out og Main In ? Kunne det måske skyldes at det er udgangen af Pre Amplifier og indgangen til Main Amplifier ? Hvordan vil du have at det skal virke med de såkaldte "kortslutningsbøjler". De overfører signalet fra forforstærkeren til effektforstærkeren. Som du beskriver det, skulle de overføre signalet fra udgangen af effektforstærkeren til indgangen af effektforstærkeren ? Formålet med Pre Out på en surroundreceiver er bl. a. at man kan tilslutte en større effektforstærker. Synes du så at det vil være smart at forstærke signalet gennem den indbyggede effektforstærker, dæmpe det med en modstand og derefter forstærke det igen i en ekstern forstærker ?
Der findes simpelthen ikke en eneste god grund til at gøre som du skriver, det er heller ikke billigere. Det koster jo ca. det samme om man skal lodde modstanden på før eller efter LF-udgangen.
|
|
|
Jamen jamen hvor man dog kan.
Jeg har skam kigget på diagrammet og SØRME om ikke også det viser at der sidder en 1 Kohm modstand i serie med ht-signalet hen til PRE OUT, hmm underligt. 
Hvem snakker om MAIN IN ? Hvor mange surroundforstærkere kender du der har MAIN IN ?
Men så må du jo med din kæmpe viden, fortælle dem der har lavet det sådan på deres surroundreceivere, at SÅDAN GØR MAN IKKE - for det er ikke billigere og der er SLET ingen grund til det 
Gad vide hvordan den indgang i en subwoofer, til direkte tilslutning af HT-signal, er lavet ? 
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 19 April 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Sjoenne skrev:
Men hvis det fungerer er det jo fint. Hvordan laves det egentlig på indbygningsforstærkere med højttaler-niveau indgange? På samme måde? |
|
|
Ja, det er jo noget helt andet, og det er vel egentlig den smarteste løsning her når han nu selv vil bygge subwooferen. Så kan han montere både RCA-bøsning og højttalerterminaler til indgange med modstande imellem. Så har han en subwoofer med begge tilslutningsmuligheder og slipper for at klemme modstandene ind i de små stik med risiko for kortslutning m.m.
|
|
|
Hvorfor er det noget HELT andet Modstanden sidder jo bare i den anden ende af kablet   
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Jeg har skam kigget på diagrammet og SØRME om ikke også det viser at der sidder en 1 Kohm modstand i serie med ht-signalet hen til PRE OUT, hmm underligt. 
Men så må du jo med din kæmpe viden, fortælle dem der har lavet det sådan på deres surroundreceivere, at SÅDAN GØR MAN IKKE - for det er ikke billigere og der er SLET ingen grund til det 
|
|
|
Ja, det burde jeg måske overveje. Det kræver dog at du fortæller mig hvem det er. Fabrikat og modelnummer står som regel på diagrammet. 
heltny skrev:
|
Hvem snakker om MAIN IN ? Hvor mange surroundforstærkere kender du der har MAIN IN ?
|
|
|
Det var såmænd bare for at illustrere begreberne Pre Amplifier og Main Amplifier. Et signal der tages fra udgangen af Main Amplifier som du påstår, kan vel ikke kaldes Pre Out.
Det er noget andet fordi der ikke er nogen der kalder det Pre Out. Når man laver det i indgangen på en subwoofer, bliver det kun brugt til det formål. En Pre Out udgang kan også bruges til andet end en subwoofer, som jeg skrev tidligere. Hvis man bruger den til at koble en større effektforstærker på, som mange herinde gør, er det altså ikke særligt smart.
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 19 April 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
heltny skrev:
|
|
|
|
Ja, det burde jeg måske overveje. Det kræver dog at du fortæller mig hvem det er. Fabrikat og modelnummer står som regel på diagrammet. Ja, der kræver så bare at jeg har diagrammet her, hvad jeg ikke har, men der er en Onkyo surroundreceiver der er vel ca 5-6 år gammel.
heltny skrev:
|
|
|
|
Det var såmænd bare for at illustrere begreberne Pre Amplifier og Main Amplifier. Et signal der tages fra udgangen af Main Amplifier som du påstår, kan vel ikke kaldes Pre Out. Tror såment heller ikke man ville gøre det på den måde, hvis vi snakkede alm forstærker osv - tror netop det er fordi det er en surroundreceiver hvor der yderst sjældent er MAIN IN og hvor man ikke har "brug for det", at man har valgt denne løsning.
Det er noget andet fordi der ikke er nogen der kalder det Pre Out. Når man laver det i indgangen på en subwoofer, bliver det kun brugt til det formål. En Pre Out udgang kan også bruges til andet end en subwoofer, som jeg skrev tidligere. Hvis man bruger den til at koble en større effektforstærker på, som mange herinde gør, er det altså ikke særligt smart.
Det kan nu ellers sagtens lade sig gøre.
Uanset hvad det hedder, så er funktionen den samme, bare med modstanden i den anden ende. |
|
|
|
| Til top |
|
| |