Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 10:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: anbefaling af enheder til 2-vejs kabinet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 April 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

hej, jeg overvejer at købe nogle færdige kabinetter, men har ingen idé om hvilke ht-enheder der vil passe godt til dem. jeg har heller ikke forstand på delefilter og mangler også måleudstyr til lydtest. jeg har dog en naiv forventning om at der findes nogle "standart" sæt af ht-enheder der spiller godt sammen.

der er tale om en 2-vejs konstruktion, med udskæring til en 8" bas/mellemtone. de er bygget i 19mm mdf.

er det mon et projekt der kan gennemføres for en nybegynder eller er det på forhånd dømt til undergang.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 19 April 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hej Vibe,

Nej, det behøver ikke være dømt til undergang.

Måske lidt indspiration fra den gode Troels:
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

mvh
MJ

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

tak for link.

måske jeg lige skal fortælle lidt om mine behov og krav.

jeg søger en detaljeret og dynamisk højttaler. så en stram og hurtig bas og en klar og opløst top. min musiksmag er meget bredspektret. jeg hører primært musik og det er den vigtiste funktion for ht'erne, men film bliver også kastet over anlægget. jeg har en amc 3100a (2*100 watt) forstærker til at drive ht'erne.

jeg fortrækker at højttalerne kan plaseres forholdsvis tæt på bagvæggen, da pladsen er begrænset. stuen de skal stå i er 16 kvm.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

er der virkelig ingen der har nogle bud?

kan være jeg bare skal finde ind til danskaudioteknik så.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 April 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hej.

Du kunne jo også læse Arne Rodahl artikelserie her på sitet. Det er så nemt bare at kaste nogle spørgsmål/projekter op i luften og så regne med en færdig løsning.

Prøv også frequence.dk Held og lykke med projektet.

mvh. Per

edit: prøv at downloade winisd, så kan du selv sidde og rode med enheder og se hvordan de reagerer når du ændrer på div. parametre.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

Hej.

Du kunne jo også læse Arne Rodahl artikelserie her på sitet. Det er så nemt bare at kaste nogle spørgsmål/projekter op i luften og så regne med en færdig løsning.

Prøv også frequence.dk Held og lykke med projektet.

mvh. Per

edit: prøv at downloade winisd, så kan du selv sidde og rode med enheder og se hvordan de reagerer når du ændrer på div. parametre.

jeg har skam læst hans artikelserie. men måske jeg skal prøve det program du nævner. ved bare af erfaring, at jeg ikke er ret god til selv at finde ud af hvordan pc-programmer virker.

tak for rådet.

p.s. jeg har været inde og tjekke enheder på monacor, men jeg synes det er en jungle. specielt fordi de ikke med ord beskriver enhederne, man får bare specifikationerne i tal. (men det er vel de tal der skal ind i simuleringsprogrammet?).

mvh

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 April 2008 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Som udgangspunkt ville man generelt vælge en 6,5"/7" sammen med en diskant. Men der er da lavet massere af fede 8" 2vejs løsninger også, og det er bestemt muligt, men det kræver en del af diskanten så du skal være sikker på at finde en der går lavt uden at forvrænge.

Her kan du finde test af enheder:

http://www.zaphaudio.com/

Hvis du oplyser lidt mere om det kabinet du har, ville det klart være nemmere at komme med kvalificeret forslag.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

jenson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2007
Sendt: 23 April 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Jeg ville kigge efter en Vifa MG22WG09-04 eller en Scan Speak 21W/8554-00, som woofer

Som tweeter, ville jeg bruge Scan Speak D2905/9700 eller D3004/60000, eller hvis du skal have et billigere alternativ så ville jeg kigge på Vifa DX25´erne, måske noget Seas.

Til top Vis jenson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenson

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Som udgangspunkt ville man generelt vælge en 6,5"/7" sammen med en diskant. Men der er da lavet massere af fede 8" 2vejs løsninger også, og det er bestemt muligt, men det kræver en del af diskanten så du skal være sikker på at finde en der går lavt uden at forvrænge.

Her kan du finde test af enheder:

http://www.zaphaudio.com/

Hvis du oplyser lidt mere om det kabinet du har, ville det klart være nemmere at komme med kvalificeret forslag.

kan godt se dilemmaet.

det er som sagt et kabinet jeg overvejer at købe billigt. men hvad mangler der evt af oplysninger omkring kabinetterne? de er som på billedet, dvs trykkammer, men man kan jo altid bore huller til basrefleks. de er i 19 mm mdf. jeg har ikke målene for hullernes placering, hvis det er det du evt efterlyser.

og tak for linket.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

jenson skrev:

Jeg ville kigge efter en Vifa MG22WG09-04 eller en Scan Speak 21W/8554-00, som woofer

Som tweeter, ville jeg bruge Scan Speak D2905/9700 eller D3004/60000, eller hvis du skal have et billigere alternativ så ville jeg kigge på Vifa DX25´erne, måske noget Seas.

jeg tjekker lige op på de foreslåede enheder.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 23 April 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Diskantudskæringerne ligner noget der passer til Vifa Xt25, som til prisen er rasende god (bruger den selv sammen med ScanSpeak mellemtone + bas, det går flot)
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 24 April 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:

kan godt se dilemmaet.

det er som sagt et kabinet jeg overvejer at købe billigt. men hvad mangler der evt af oplysninger omkring kabinetterne? de er som på billedet, dvs trykkammer, men man kan jo altid bore huller til basrefleks. de er i 19 mm mdf. jeg har ikke målene for hullernes placering, hvis det er det du evt efterlyser.

og tak for linket.

Her tænker jeg på kabinet volumen, afstivning, dæmpemateriale i kabinettet. De fleste enheder er lavet til bassrefleks idag og ville nok være oplagt at satse på, så hvis kabinettet er fyldt med dæmpemateriale som du ikke har mulighed for at få ud, ville det ikke være så smart. Ligemeget hvad, slipper du ikke let uden om filterudvikling til dine højtalere, så hvis du heller ikke har erfaring der, er jeg bange for at du kaster dig ud i et lidt for stort projekt som første gangs diy. Hvis jeg var dig ville jeg nok kigge mere efter nogle bygge-sæt, fx troels gravensen som nævnt tidligere, hans konstruktioner er både veldokumenteret og vellydende -  bygger du en af hans konstruktioner, bliver du ihvertfald ikke skuffet og du kan nok heller ikke finde en købe højtaler til samme pris som lyder ligeså godt.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
vibe skrev:

kan godt se dilemmaet.

og tak for linket.

Her tænker jeg på kabinet volumen, afstivning, dæmpemateriale i kabinettet. De fleste enheder er lavet til bassrefleks idag og ville nok være oplagt at satse på, så hvis kabinettet er fyldt med dæmpemateriale som du ikke har mulighed for at få ud, ville det ikke være så smart. Ligemeget hvad, slipper du ikke let uden om filterudvikling til dine højtalere, så hvis du heller ikke har erfaring der, er jeg bange for at du kaster dig ud i et lidt for stort projekt som første gangs diy. Hvis jeg var dig ville jeg nok kigge mere efter nogle bygge-sæt, fx troels gravensen som nævnt tidligere, hans konstruktioner er både veldokumenteret og vellydende -  bygger du en af hans konstruktioner, bliver du ihvertfald ikke skuffet og du kan nok heller ikke finde en købe højtaler til samme pris som lyder ligeså godt.

har kigget på hans hjemmeside, men umiddelbart er sættende lidt for dyre.

jeg har fundet nogle af de ovennævnt anbefalede enheder brugt. og så tjekker jeg om jeg kan købe mig til en lydtest og filterløsning nede i danskaudioteknik. hvis filteret ikke bliver alt for dyrt i indkøb og udvikling, så ender jeg med en forholdsvis billig højttaler. så vil tiden vise om det bliver et godt resultat. hvis ikke, så har jeg i det mindste nogle gode og gennemtestede enheder, som jeg så kan lave et nyt og mere optimalt kabinet til.

giver det mening, set ud fra dine erfaringer?

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 25 April 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:
kappen skrev:
vibe skrev:

kan godt se dilemmaet.

og tak for linket.

har kigget på hans hjemmeside, men umiddelbart er sættende lidt for dyre.

jeg har fundet nogle af de ovennævnt anbefalede enheder brugt. og så tjekker jeg om jeg kan købe mig til en lydtest og filterløsning nede i danskaudioteknik. hvis filteret ikke bliver alt for dyrt i indkøb og udvikling, så ender jeg med en forholdsvis billig højttaler. så vil tiden vise om det bliver et godt resultat. hvis ikke, så har jeg i det mindste nogle gode og gennemtestede enheder, som jeg så kan lave et nyt og mere optimalt kabinet til.

giver det mening, set ud fra dine erfaringer?

Det lyder ikke helt ved siden af, du kan ihvertfald kun blive klogere og hvis du får hjælp til at få lavet et ordentlig filter hos dat, ender du nok også op med en rigtig fornuftig højtaler. Jeg vil give jazzman ret i xt25 diskanten (som måske allerede passer?) er en faktastisk enhed man finder simpelthen ikke noget bedre til pengene og nok heller ikke til den dobbelte pris. DOG  skal den nok ikke deles alt for lavt, nok ikke under 2,5kHz med 2ordens (gerne stejlere). Hvilket jo stiller lidt krav til wooferen (specielt når det er en 8") - Så der ville det nok ikke være helt ved siden af at gå efter en af scanspeaks. Måske ville det være en ide at gå efter en diskant som du ved kan gå lavere, så du har lidt større frihed til at vælge en basmid. Et bud kunne være peerless HDS som også er fenomenal til prisen.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

så har jeg snakket med gutten nede i danskaudioteknik. han ville meget gerne hjælpe med et delefilter og lader generelt til at være en rigtig flink fyr.

enhederne bliver hhv scan speak 21w/8554-00 og peerless hds. og hvis kabinetterne viser sig ikke at fungere optimalt, så laver jeg nogle nye, (papa er snedkermester med eget værksted). hvis jeg kommer så langt, som til at bygge helt nye kabinetter, så bliver delefiltret nok også opgraderet til noget kræs.

tusind tak for alle jeres råd, vejledning og generel interesse.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 25 April 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:
papa er snedkermester med eget værksted

heldige s**d!! Du er da på sigt nødt til at få lavet et par blærekabinetter med masser af afstivning og flot finer, buede sider og hele molevitten!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes