Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 23:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Elac + rørforstærker?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Asklepios
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 April 2008 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,
Nu skal jeg til at udvide til lidt stereo, og har i denne forbindelse kigget på lidt forskellige løsninger. Og jeg er ret sikker på at det bliver en rørforstærker der skal drive det hele...
Jeg har nu et par Elac fra 240 serien.  Men spørgsmålet er så, er der nogle umiddelbare og oplagte bud til en rørforstærker?
Elac spiller jo rigtig godt med deres diskant, mellemtonen er også ret god, mens basområdet er det dårligste - uden dog at det er dårligt!! Men hvordan vil det nu spille sammen med rør, for de kan jo have lidt problemer med de dybe toner, kunne man risikerer at det samlede indtryk blev rigtig ringe? Evt. kunne man tage en hybrid fra Vincent?

Nå, men har selv kigget på Rogue Audio Cronus, PrimaLuna Prologue Two... Er der flere jeg bør have med, Classic No 16.0, Music Angel "XDSE KT88?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Simon

Simon

B&O, ProAc, Rega & Sonos

Atlas
Til top Vis Asklepios's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asklepios

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 30 April 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Jaha, så en rørforsterker skulle ha problemer med de dype toner ? Det har jeg selv aldri opplevd - ihvertfall ikke hvis forsterkeren er dimensjonert til den høyttaler den skal anvendes med.

Derimot har jeg opplevd store problemer med bass-området med alle de high-end transistor forsterkere og høyttalere jeg har eiet opp gjennom årene. Samt det jeg hører på hifi-messer og i butikker.

Problemet består i at der rett og slett ikke er bass tilstede. Man kan måle at anlegget gjengir ned til 0 Hz, men man hører så lite til det. Istedet aktiveres gjerne noen sterke romresonanser i subbass-området - disse høres godt.

Når man har nådd til den erkjennelsen, er det på tide å prøve rør. Så blir det fysisk bass.

Og det spiller musikk - ikke crystal clear sound, ikke ultra-wide bandwith, ikke bygget med high precision components, men rett og slett musikk.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 April 2008 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Kender både Rogue (Har pt. Stealth og M150) og Elac (har haft CL 121 jet) særdeles godt, så jeg kan kun forestille mig at det vil være en god kombi.

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 30 April 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Kjell B. skrev:

Jaha, så en rørforsterker skulle ha problemer med de dype toner ? Det har jeg selv aldri opplevd - ihvertfall ikke hvis forsterkeren er dimensjonert til den høyttaler den skal anvendes med.

Derimot har jeg opplevd store problemer med bass-området med alle de high-end transistor forsterkere og høyttalere jeg har eiet opp gjennom årene. Samt det jeg hører på hifi-messer og i butikker.

Problemet består i at der rett og slett ikke er bass tilstede. Man kan måle at anlegget gjengir ned til 0 Hz, men man hører så lite til det. Istedet aktiveres gjerne noen sterke romresonanser i subbass-området - disse høres godt.

Når man har nådd til den erkjennelsen, er det på tide å prøve rør. Så blir det fysisk bass.

Og det spiller musikk - ikke crystal clear sound, ikke ultra-wide bandwith, ikke bygget med high precision components, men rett og slett musikk.

Alle transformatorkoblede forstærkere har problemer med lave frekvenser, og jo større effekter der skal gennem transformatoren jo større problemer, ligesom viklingforholdet er medbestemmende for hvad der slipper igennem (mere eller mindre helskindet)

Bas skal slet ikke "høres" men blot være en integreret del af den naturlige instrumentlyd, der er ikke noget værre end når et klaver/flygel lyder "basset" i de dybe oktaver 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Jaså, så bass skal ikke høres .....

Vel jeg lytter mye til akustiske innspillinger og er totalt uinteressert i elektroniske instrumenter.
Når jeg er på konsert (uten elektronisk forsterkning) hører jeg en integrert tydelig bass i direktelyden fra instrumenter og stemmer - denne er borte på innspillinger avlyttet over et moderne high-end anlegg.

Så er det hyggelig det finnes gode rørforsterkere som er så billige at hifi-folket selv kan høre dette. Istedenfor å diskutere med high-end propagandister og hifi-selgere.

Dine teoretiske utlegninger rundt transformator-koblede forsterkere finner jeg uinteressant, siden dette er teori som ikke kan bekreftes i praktiske lytteforsøk (med musikk, ikke testtoner).

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 30 April 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Alle transformatorkoblede forstærkere har problemer med lave frekvenser,

At en forstærker er transformator koblet behøver ikke være noget problem !

bjørn skrev:

Bas skal slet ikke "høres" men blot være en integreret del af den naturlige instrumentlyd,

Det kan godt være "Bas skal slet ikke høres", men der skal stadigvæk en højtaler til at gengive bassen .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 April 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Asklepios:
Gør dig selv en tjeneste og besøg http://www.thorhauge-audio.dk/kontakt.htm ring og aftal med Steen Thorhauge (men kig selvfølgelig lige hvad han tilbyder på hjemmesiden) ...

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

Asklepios
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode input...

Efter hvad jeg kan læse ud fra reviews, bliver rørforstærkere generelt kritiseret på bassen, mens mellemtonen skullle være superb, og diskant i det bedre også rigtig god. Men må indrømme jeg ikke har den store erfaring, så det er kun hvad jeg har læst mig til...

Men jeg må ud og lytte på nogle forskellige. Så hvis i kan anbefale nogle gode steder i KBH og omegn hvor man kan lytte, og evt. anbefale nogle mærker og modeller, så ved jeg hvad jeg skal kigge på og overveje - det ville jeg blive glad for...

Med venlig hilsen

Simon Reuter

Simon

B&O, ProAc, Rega & Sonos

Atlas

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Asklepios skrev:

Efter hvad jeg kan læse ud fra reviews, bliver rørforstærkere generelt kritiseret på bassen, mens mellemtonen skullle være superb, og diskant i det bedre også rigtig god.

Korrekt - det kan du lese i reviews i de magasiner som er fulle av annonser for dyre transistor high-end.

Hvis du prøver selv vil du garantert bli overrasket over hvor mye av det som står i reviews som ikke stemmer med virkeligheten.

Asklepios
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Kjell B. skrev:

Asklepios skrev:

Efter hvad jeg kan læse ud fra reviews, bliver rørforstærkere generelt kritiseret på bassen, mens mellemtonen skullle være superb, og diskant i det bedre også rigtig god.

Korrekt - det kan du lese i reviews i de magasiner som er fulle av annonser for dyre transistor high-end.

Hvis du prøver selv vil du garantert bli overrasket over hvor mye av det som står i reviews som ikke stemmer med virkeligheten.

Det håber jeg også...  For de få gange jeg har hørt rør, der har det været lidt af en oplevelse!! Jeg skal bare lige finde nogle gode steder at lytte så...

Simon

B&O, ProAc, Rega & Sonos

Atlas

Asklepios
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Så har jeg kigget lidt på nogle modeller og mærker, og inden for mit prisleje (ca. 10.000 kr), har jeg fundet frem til:

* Rogue Audio Cronus
* TAC-34 (DREAM)
* TAC-88
* PrimaLune Two

Er der andre jeg burde tage et kig på??

Mange hilsener

Simon

Simon

B&O, ProAc, Rega & Sonos

Atlas

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes