| Forfatter |
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 01 Maj 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en meget gammel højttalerenhed, hvor den bølgede papirkant er ved at begynde at sprække.
Jeg har set, at det er meget normalt i produktion at coate sådan et papirophæng med en slags gummi. Er der nogen der ved med hvad og hvor man får sådan noget? Selve membranen virker ok, så den skal ikke røres.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Jeg har en meget gammel højttalerenhed, hvor den bølgede papirkant er ved at begynde at sprække.
Jeg har set, at det er meget normalt i produktion at coate sådan et papirophæng med en slags gummi. Er der nogen der ved med hvad og hvor man får sådan noget? Selve membranen virker ok, så den skal ikke røres. |
|
|
Matadorlim, det er beregnet til at restaurere gammelt papir og er meget nemt at bruge. Det er vandbaseret lim du kan fortynde til det aktuelle formål og som forbliver usynlig, blød og smidig.Det er også godt til udskiftning af gummi- og skumbølger, membrancoatning m.v. http://www.museumstjenesten.com/matador.htm
Du kan ikke undgå at få et godt resultat, og så er det rimeligt billigt (kr.60,- for 250 gram)
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for den link - død syg hjemmeside at se på men nogle fede ting de har på "hylderne"
Jeg har repareret en mellemtoneenhede med en revne der gike fra papmembranen ud til ophænget med japanpapir og fortyndet pva lim - jeg kan ikke høre forskel på den reparerede og den originale enhed fra den adne højtaler - måske det kan måles
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
En portion Matador lim er bestilt.
Jeg var kommet så langt ud i min sorg over den smuldrende enhed, at jeg havde overvejet at skære papirkanten af, og sætte en skumfidus på. Men det er jo en større operation.
Har læst om at bruge fortyndet tapetklister til revner. Det opløser en gamle lim/papir i enheden, og så kan man trække dem sammen igen.
Den dårligst enhed sætter man så i den siden hvor ens øre er dårligst, så er alt godt...............
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
tak for den link - død syg hjemmeside at se på men nogle fede ting de har på "hylderne"
Jeg har repareret en mellemtoneenhede med en revne der gike fra papmembranen ud til ophænget med japanpapir og fortyndet pva lim - jeg kan ikke høre forskel på den reparerede og den originale enhed fra den adne højtaler - måske det kan måles
|
|
|
Den velkendte PVA lim til træ bliver hård når den hærder op, det gør Matadorlimen ikke. Til gengæld er den med den tynde forstærkning på bagsiden helt efter bogen
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
|
En portion Matador lim er bestilt.
Jeg var kommet så langt ud i min sorg over den smuldrende enhed, at jeg havde overvejet at skære papirkanten af, og sætte en skumfidus på. Men det er jo en større operation.
Har læst om at bruge fortyndet tapetklister til revner. Det opløser en gamle lim/papir i enheden, og så kan man trække dem sammen igen.
Den dårligst enhed sætter man så i den siden hvor ens øre er dårligst, så er alt godt...............
|
|
|
Uden at have set enhederne så vil jeg anbefale at du behandler begge enheder så enhederne forbliver parvis ens, eller så ens som det nu er muligt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
| Uden at have set enhederne så vil jeg anbefale at du behandler begge enheder så enhederne forbliver parvis ens, eller så ens som det nu er muligt |
|
|
Det er kun den ene enhed der er nået frem. Den anden bliver for tiden transporteret frem og tilbage på landevejene. Og jeg håber da den er betydelig kønnere. Hvis lyden er som forventet, fortsætter jagten på et tredje eksemplar.
Briggs var jo meget glad for skum og andre typer af letbevægelige kantophæng, så får jeg en tredje, har jeg jo så en at eksperimentere med til den slags.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
bjørn skrev:
| Uden at have set enhederne så vil jeg anbefale at du behandler begge enheder så enhederne forbliver parvis ens, eller så ens som det nu er muligt |
|
|
Det er kun den ene enhed der er nået frem. Den anden bliver for tiden transporteret frem og tilbage på landevejene. Og jeg håber da den er betydelig kønnere. Hvis lyden er som forventet, fortsætter jagten på et tredje eksemplar.
Briggs var jo meget glad for skum og andre typer af letbevægelige kantophæng, så får jeg en tredje, har jeg jo så en at eksperimentere med til den slags.
|
|
|
Skum kan være en udmærket løsning m.h.t. eftergivelighed osv. men ikka altid og så er holdbarheden problematisk. Kunne man være sikker på en jævn og uhindret strøm af reservedele de næste mange år så var det helt ok, men det kan man ikke (mere)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Mellemhjulet skrev:
bjørn skrev:
|
|
|
|
|
Skum kan være en udmærket løsning m.h.t. eftergivelighed osv. men ikka altid og så er holdbarheden problematisk. Kunne man være sikker på en jævn og uhindret strøm af reservedele de næste mange år så var det helt ok, men det kan man ikke (mere) |
|
|
Tja, et eller anden skal jeg jo gøre ved den enhed. Nu får den Matador lim først. De bevæger sig jo ikke langt, det er næsten fuldtoner brugt som mellemtone, så det klassiske vaskeskind er måske også en mulighed. Det er set brugt, men har aldrig hørt det:  Ellers er der jo også alternative kantophæng:  I stedet for trådophæng bruger fyren her nogle læder/skind centrerings enheder:
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
bjørn skrev:
Mellemhjulet skrev:
bjørn skrev:
|
|
|
|
|
Skum kan være en udmærket løsning m.h.t. eftergivelighed osv. men ikka altid og så er holdbarheden problematisk. Kunne man være sikker på en jævn og uhindret strøm af reservedele de næste mange år så var det helt ok, men det kan man ikke (mere)
|
|
|
Tja, et eller anden skal jeg jo gøre ved den enhed. Nu får den Matador lim først.
De bevæger sig jo ikke langt, det er næsten fuldtoner brugt som mellemtone, så det klassiske vaskeskind er måske også en mulighed. Det er set brugt, men har aldrig hørt det:

Ellers er der jo også alternative kantophæng:

I stedet for trådophæng bruger fyren her nogle læder/skind centrerings enheder:

|
|
|
Jeg må anbefale reparation af papirbølgen med Matadorlim. De muntre ophæng er mere kuriøse end akustisk/mekanisk relevante
Et velment råd fra en tidligere Goodmans Axiom80 ejer (den med de forspændte bladfjedre)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Jeg må anbefale reparation af papirbølgen med Matadorlim. De muntre ophæng er mere kuriøse end akustisk/mekanisk relevante
Et velment råd fra en tidligere Goodmans Axiom80 ejer (den med de forspændte bladfjedre) |
|
|
Øv, polkaprikkede ophæng kunne ellers være sagen i den muntre afdeling. Men jeg følger dit kedelig råd og starter med Matador limen. Går det ikke må det vel så blive en skumbølge i anden omgang, eller mere sandsynligt en tænkepause.
|
| Til top |
|
| |