Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Duelund modifikation af udstyr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Hvordan er det nu lige at de Duelundske dogmer lyder når det kommer til modifikation af udstyr. Jeg ved det er noget med ingen plastic men er der ikke nogle der mere konkret kan fortælle hvordan det gribes an.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Bare start fra en ende af - der er masser af inspiration.... :

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1540&PN =1

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hele turen:

fjern plastic påsmør linolie, indsæt træplade bagpå med andre terminaler, skift interne kabler, resonansdæmp chassiset, udskift topplade med træ/kobber/bly, ditto bundplade, husk at kablerne ikke er godkendt til 220 volt.

Mvh.

Frederik Carøe

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

fjern plastic påsmør linolie, indsæt træplade bagpå med andre terminaler, skift interne kabler, resonansdæmp chassiset, udskift topplade med træ/kobber/bly, ditto bundplade, husk at kablerne ikke er godkendt til 220 volt.

Her er min teknisk forklaring på, hvorfor Duelunds udmærkede tweaks virker, (det er faktisk ret logisk og naturligt, gad vide om Duelund kender forklaringen!):

1) Plastik fjernes, fordi der opstår statisk el og det ER hørbart.
2) Der smørres linolie på fordi det tiltrækker fugt, således man undgår statisk el, men er en dårlig ide, da det ødelægger komponenterne. Nogle er ligeglade med holdbarheden, men jeg vil nok anbefale noget andet, som tørre ind, brug evt. en anelse sikativ i f.eks. linolien, men kun lidt, så det ikke bliver for hård.

Hvis du ikke orker at fjerne alt plastik, så kan du bruge antistatisk spray.
Prøv f.eks. med antistatisk spray på dine kabler, samt din CD skuffe, og du vil blive overrasket!

Start med CD skuffen

Selvfølgelig skal alle kabler internt skiftes og alt loddetin suges væg. Det hele skal erstattes med sølv, OG DET RYKKER VIRKELIG.

Til sidst, så prøv en mega stor skille traffo, således netstøj elimimeres, det er ikke kostbart, prøv traffoer med forskellige VA, som passer til DIT udstyr.

Mvh,
Peter

Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Alle

Hvordan er det nu lige at de Duelundske dogmer lyder når det kommer til modifikation af udstyr. Jeg ved det er noget med ingen plastic men er der ikke nogle der mere konkret kan fortælle hvordan det gribes an.

Spørg da Asbjørn har har prøvet at få sine Diskanter modificeret.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Peter-AR skrev:

Her er min teknisk forklaring på, hvorfor Duelunds udmærkede tweaks virker, (det er faktisk ret logisk og naturligt, gad vide om Duelund kender forklaringen!):

Det tror jeg godt, du kan regne med...

Mvh.

Frederik Carøe

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Sendt: 31 Januar 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Lad os høre,

Duelund, er det fordi du vil undgå statisk el (som er en af rødderne til alt "ondt")?

Bedste hilsner,
Peter

Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Måske har jeg udtrykt mig lidt uklart, det er specifikt modificering af apparater altså : CD / DVD-afspiller, forstærker o.s.v.

Til Frederik: Når du skriver fjern alt plastic, præcis hvor mener du så ? Jeg var lidt imponeret over den DVD-maskine Duelund havde med i Tirsdags, kan du sige noget om hvordan den var modificeret.

Til Peter AR: Ja, det med ”statens” elektricitet kan jeg godt følge dig i men jeg har en fornemmelse af at der er mere til den forklaring, har hørt en lille fugl synge om at det specifikt på kondensatorer skulle fungere som en parasitkondensator med et elendigt dielectrikum.?? men hvad ved jeg.

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Peter-AR skrev:

Lad os høre,

Duelund, er det fordi du vil undgå statisk el (som er en af rødderne til alt "ondt")?

Bedste hilsner,
Peter

Taget fra en kabel sammenhæng:

Duelund skrev:
Jeg måtte i sin tid altså finde et materiale, der var en isolator , men som ikke kunne blive statisk ladet, lave stik med minimal ledende materiale omkrng lederen og uden plastik.
Det var ikke helt let. Men da linolium ikke lades op, rettedes opmærksomheden på dette marteriales bestanddele. Det var linolien. der bar den egenskab, og det tog nogen tid at finde ud af hvorfor. Der skulle en bog om byggematerialer til før pråsen gik op. Hr. Wall gjorde opmærksom på en faktor PAM = Presure Against Moistore. Dér lå forklaringen. Den oxiderede inolie er åben for fugtighed. og det er velkendt, at så kan statisk ladning ikke opstå.

Det var det store skridt fremad i forståelsen og det aktive element. Såmænd blot det dipole vandmolekyle. Resten var så. at finde veje til opnåelse at svag fugtighed omkring linolien. Hvordan jeg gør det vil jeg ikke oplyse, Det ville være helt idiotisk, skulle det blive produceret i større skala en dag.

Det må være forklaring nok for i dag..

mvh  Steen Duelund.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Sendt: 31 Januar 2004 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Hej Macwerk,

Fin oplysning, godt fundet. Så er jeg enig med Duelund. Ja, man kan bruge linolie og noget sikativ fra en forretning med kunstmaler udstyr, således det tørre og ikke tiltrækker for meget fugt.

Mvh,
Peter

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hej Peter-AR

ØØØØØHHH hvad er "sikativ" lige for en størrelse, er det noget hærder eller ?

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Ja det er ikke helt så enkelt som vores kære redaktør vil gøre det til. Der er mere et emne at checke ud.

Men han kunne hjælpe os lidt ved at lave søgefunktionen om så man kunne se HVOR i et 36 siders emne at ens hits optrådte (men den må vist tage et andet og mere passende sted).

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:

Ja det er ikke helt så enkelt som vores kære redaktør vil gøre det til. Der er mere et emne at checke ud.

Men han kunne hjælpe os lidt ved at lave søgefunktionen om så man kunne se HVOR i et 36 siders emne at ens hits optrådte (men den må vist tage et andet og mere passende sted).

Pyhhh, det er jo ikke noget for en redaktør. Snak med ADMIN om det.....

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Peter-AR skrev:
Hej Macwerk,

Fin oplysning, godt fundet. Så er jeg enig med Duelund. Ja, man kan bruge linolie og noget sikativ fra en forretning med kunstmaler udstyr, således det tørre og ikke tiltrækker for meget fugt.

Mvh,
Peter

Den afhærdede linolies egenskaber er ikke afhængig af om du tvangshærder eller ej. Den afhærdede linoles "modstand" mod vand i dampform er på størrelse med 10cm stueluft.

Linolie tiltrækker ikke fugt, det tiltrækker ilt. Fidusen er tilpasningen til omgivelserne (lytterummets relative luftfugtighed)

At det forholder sig sådan er skrevet og sagt så ofte (af undertegnede og Duelund) at det næsten er løgn.

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej igen.

Måske har jeg udtrykt mig lidt uklart, det er specifikt modificering af apparater altså : CD / DVD-afspiller, forstærker o.s.v.

Til Frederik: Når du skriver fjern alt plastic, præcis hvor mener du så ? Jeg var lidt imponeret over den DVD-maskine Duelund havde med i Tirsdags, kan du sige noget om hvordan den var modificeret.

Til Peter AR: Ja, det med ”statens” elektricitet kan jeg godt følge dig i men jeg har en fornemmelse af at der er mere til den forklaring, har hørt en lille fugl synge om at det specifikt på kondensatorer skulle fungere som en parasitkondensator med et elendigt dielectrikum.?? men hvad ved jeg.

Hver gang du har 2 ledere adskilt af en isolator så har du pr. definition også en kondensator.

Hvor mange utilsigtede tilfælde af ovennævnte kan du lokalisere i et tilfældigt konsumprodukt ?

Hvor mange komponenter er af metal eller indkapslet i metal og derefter overtrukket med eller indstøbt i PVC/krympeflex o.l. ?

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
lasse skrev:

Hej Alle

Spørg da Asbjørn har har prøvet at få sine Diskanter modificeret.

Og han har sørme også fået dem byttet til den sidste og endelig modifikation ganske grati. Den skal såmænd nok skræmme din øjne yderligere, så det er heldigt at vi andre bruger ørerne.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Peter-AR skrev:

Lad os høre,

Bedste hilsner,
Peter

Ja!

mvh

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Lige dette spørgsmål : Jeg har kigget i min effektforstærker og der sidder der et stort svin af en ringkernetrafo med plastic omkring skal det fjernes, altså plasticen ? Og erstattes med hvad, silke dyppet i linolie ?

Jeg har desuden hørt at power transistorer monteret på aluminiums køleplader er af det dårlige, men hvordan kommer man lige uden om dette ?

Jeg tror nok at jeg har mange flere spørgsmål men  de kommer lidt hen af vejen.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 06 Februar 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Det skulle blive bedre ved fjernelse af plastik på ringkerne! Man begynder bare at bevæge sig ud på dybt vand mht. el sikkerhed og ansvarlighed over for sine medboere. Hvis man ikke har 100% tjek på hvorfor der er plastik og hvad der sker med det man sætter i stedet skal man efter min mening holde sig fra det.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Februar 2004 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg fandt en side hvor konstruktøren også er imod al slags plastik, metal osv.

Hvilken teori der er rigtig Duelund/Waal eller altmann vil jeg ikke afgøre(måske har begge ret). Men hans synspunkter er interessante.

God læsning :

http://www.mother-of-tone.com/vibration.htm

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes