| Forfatter |
|
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 09 Maj 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen, der kan give en god forklaring på princippet i en højttaler? Gerne med formler og hele moletjavsen.
Har lige problemer med forståelse af hvad der sker med magnetfeltet dannet af spolen og så magnetfeltet fra magneten. Hvordan interagerer disse, så spolen/pap/andet bevæger sig i z-aksens retning?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at se her; http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Audio/spk.html
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Er der nogen, der kan give en god forklaring på princippet i en højttaler? Gerne med formler og hele moletjavsen.
Har lige problemer med forståelse af hvad der sker med magnetfeltet dannet af spolen og så magnetfeltet fra magneten. Hvordan interagerer disse, så spolen/pap/andet bevæger sig i z-aksens retning?
|
|
|
Her må jeg anbefale en opfindelse fra det 15. århundrede : B O G EN !
Biblioteket er din ven. Fx. Martin Colloms: High Performance Loudspeakers
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
virious skrev:
|
|
|
Her må jeg anbefale en opfindelse fra det 15. århundrede : B O G EN !
Biblioteket er din ven. Fx. Martin Colloms: High Performance Loudspeakers |
|
|
Jeg ved det... har bare ikke nået at smutte forbi...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker mange gange for linket! Mvh.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dagens skolevæsen kan da ikke være særligt effektivt? Dengang jeg gik i skole (for længe siden) lærte vi da, hvordan en højttaler virkede.
Ellers kan jeg anbefale dig at gå til den lokale skrotplads. Pil højttaleren ud af et gammelt TV eller hvor du nu ellers kan finde en sådan. Skil den ad, og find ud af hvordan den virker. Bagefter samler du den igen .... "learning by doing" 
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Dagens skolevæsen kan da ikke være særligt effektivt? Dengang jeg gik i skole (for længe siden) lærte vi da, hvordan en højttaler virkede.
Ellers kan jeg anbefale dig at gå til den lokale skrotplads. Pil højttaleren ud af et gammelt TV eller hvor du nu ellers kan finde en sådan. Skil den ad, og find ud af hvordan den virker. Bagefter samler du den igen .... "learning by doing" 
|
|
|
Var det i folkeskolen? Informationen skal bruges, da jeg selv har lavet en højttaler (simpel) i fysik og er i gang med en rapport.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
janils skrev:
|
|
|
|
Var det i folkeskolen?
Informationen skal bruges, da jeg selv har lavet en højttaler (simpel) i fysik og er i gang med en rapport.
|
|
|
Ja folkeskolen - i fysik. Det må være 70 eller 71 .... MEGET længe siden. Kan huske jeg nogle år senere selv lavede nogle små kræmmerhuse, viklede tynd kobbertråd på (fundet i en gammel radio) og så satte den hen mod en gammel magnet (bare hold i hånden i en elastik). De spillede!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
virious skrev:
janils skrev:
|
|
|
|
Var det i folkeskolen?
Informationen skal bruges, da jeg selv har lavet en højttaler (simpel) i fysik og er i gang med en rapport.
|
|
|
Ja folkeskolen - i fysik. Det må være 70 eller 71 .... MEGET længe siden. Kan huske jeg nogle år senere selv lavede nogle små kræmmerhuse, viklede tynd kobbertråd på (fundet i en gammel radio) og så satte den hen mod en gammel magnet (bare hold i hånden i en elastik). De spillede!
|
|
|
Har jeg aldrig prøvet i folkeskolen - dog er det noget der bliver behandlet på HTX i 3.g i fysik A.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janils; det var noget andet dengang...alt er forandret. Meget af det jeg kan har jeg lært ved at læse og så gøre det. Jeg har eksperimenteret en smule med naboen's børn og kan konstatere at der er ikke noget at gøre. Mobillos og computerspil...så kører det for dem.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |