Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Venstre kanal højere end venstre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2008 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Som overskriften antyder, er jeg blevet opmærksom på at min venstre højttaler spiller højere end den venstre...

Altså, lydbilledet hælder mod venstre side. Jeg er temmelig sikker på at det er en forteelse af nyere art, og muligvis har det sammenhæng med at min pladespiller røg en tur ned oveni i min forforstærker, og derved ødelagde noget.

Jeg har byttet rundt på kabler, højttalere og skiftet rør. Det er ikke højttalerne, rør eller kablerne der er noget i vejen med, men højst sandsynligt en af forstærkerne. Er der nogen der har et bud???

Det er ikke meget, for hvis jeg rykker den højre højttaler 10 centimeter frem er problemet løst og stemmerne står lige i midten.

Min forforstærker spiller også pladespil korrekt, så det er et problem der er opstået i linedelen.

Der er ingen støj eller noget, blot en niveauforskel.
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Altså du kan bytte rundt på det, ved at skifte lidt kabler osv, så det er den anden højtaler der spiller for højt?

"Som overskriften antyder, er jeg blevet opmærksom på at min venstre højttaler spiller højere end den venstre..."

Skulle der forresten ikke have stået at den venstre spiller højere end den højre?

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Det kan også være rummet eller indspilningerne.

Hvis din højre højttaler har meget 'luft' at boltre sig på, og den venstre står lidt inde i et hjørne så kan det godt være årsagen. Eller hvis stuen er meget dæmpet på den højre side af din lytteposition og knap så dæmpet på den venstre side af dit hoved kan det også være derfor.

Visse indspilninger har bare en ubalance.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2008 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Alt er testet (kabler osv.) - og ja der skulle stå at det var den højre der spillede højere end den venstre, men jeg havde lige vadet igennem et par flasker vin...

Rummet har jeg også tænkt på, for det kunne jo meget vel være det. Men holder jeg min hånd på mellemtone/basenheden er der klart mere skub på den end den anden. Og ja, jeg har også byttet rundt på højttalerne...Problemet må ligge i en af forstærkerne - jeg tjekker lige hvilken en det er her i dag.

Jesper

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Øhh, det har jeg jo tjekket - da pladespilleren kører fint. Så det er enten forforstærkeren eller cdafspilleren.

Jesper

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes