Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 22:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: RØR-RADIO (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Det er da nogen gode billeder...hvad er det for et kamara? Og hva mæ knaset?

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
GeraldHN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juni 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Ej, flotte billeder! Tillykke med radioen! Er den fra 1961? Denne røropstilling blev jo allerede brugt i 1955. Ja, hvorfor ændre på noget, der virker. Minder mig om, at FONA fik produceret radioer hos Stern-Radio i Berlin-DDR, dog fik de sat deres eget mærke på.



__________________
mvh, Gerald
Til top Vis GeraldHN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GeraldHN
 
Vitalis
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 114
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Modellen hedder Bernau, og er produceret i 1960/1961. Der findes også en Bernau med finindstilling for kortbølge. Måske man kan ane hullet i frontstoffet, til denne anordning. Model Nauen er samme maskine, men i et andet kabinet.

Start knaset er foreløbig forsvundet . Brugte en lille smule WD-40 , og det var åbenbart nok. Tak for tippet.

Forstår godt at folk får smag for denne type radioer. Alene at det er så vanvittig nemt at gå til. 2 skruer bagpå...4 i bunden...og 4 omkring højttaleren. Thats it. Det kan selv jeg finde ud af. Og tro mig. Så er det nemt. Så synes jeg samtidig at de er pokkers hyggelige, og charmerende.

Mit kamera er et ældre lille Nikon, med ikke ret mange megapixel, men med et  hæderligt objektiv. Desværre glemmer mange at glassets kvalitet, er lang vigtigere end antallet af pixels. Men det er en helt anden historie.

Lige et enkelt snapshot i samlet tilstand:

 

Til top Vis Vitalis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vitalis
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Den er flot...tillykke med resultatet...hvornår skal du have en mere. Og ja...det med kamaraet er så sandt...håber mit Canon har en fornuftig optik. Du har vel set der ikke er planer om lukning af FM;

 http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=72016&P N=1

Mht. WD40 og min påstand om at det er OK at bruge kommer fra dette forsøg. Billedet viser dreje-kondensatoren i min Pioneer SX1080 og der var så meget knas i den at jeg ikke kunne bruge den. Jeg ville vente med at gøre noget indtil jeg havde det 'rigtige' middel.

Midlet her må jo nødvendigvis hedde 'tuner-rens'...det blev anskaffet og efter 5 behandlinger var det langt fra iorden. problemet skyldes skidt og oxidering på fjedrene i skille-rummene (røde pile). Ok hvad gør man så...lidt WD40 blev opsamlet i et låg og en dråbe på hver fjeder blev tilført. Væk som med et trylleslag var alt knas...signalstyrken steg markant. Det er nu ca et 1 år siden og stadig ingen problemer.

Så nu bruger jeg ikke andet...tuner-rens er spild af penge. Jeg tillader mig at konkludere når det virker i sådan en delicat komponent...så virker det nok også i andre sammen-hæng.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Vitalis
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 114
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Tak for det. En mere? Tjoee...Er da helt sikkert ikke den sidste, men de fylder jo lidt, så det er lige med at finde plads. Under sengen eller i kælderen, får jeg ikke meget glæde af en mere. Og så er der lige hende indretningsarkitekten herhjemme . Begynder at tro  på den der med "der er så meget kvinder ikke forstår".
Til top Vis Vitalis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vitalis
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Uha...jeg håber da ikke den bliver gemt væk...sådan en bør have en plads i stuen. Nogle af mine naboer er blevet inspireret af mig og har nu en pæn gammel radio i stuen.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Vitalis
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 114
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Nej nej rolig. Denne her står  i stuen, og er blevet accepteret. Hun synes faktisk den er hyggelig, og som hun sagde da hun hørte den spille: " Den lyder af meget". Og det gør den også. Dejlig varm lækker lyd.

Var mere det med at få fingrene i en mere. Det er fristende, men den skulle i så fald have en plads, og en funktion i hjemmet, og ikke bare ryge i kælderen. Hmm...Jeg må lægge en plan

Til top Vis Vitalis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vitalis
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Nogen har blomster i vinduet...andre har noget...andet. 

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Vitalis
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 114
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Ser hyggeligt ud. Der er da også blevet plads til en enkelt potteplante. Du må da lige fortælle lidt om hvad det er. Tænker på den i midten, og den sorte ved siden af.
Til top Vis Vitalis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vitalis
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Tak...potte-planten er af plastic... Radion her er en 5 lamper lavet af 'Skandinavisk radio.Esbjerg'årg 1924. Den er til batteri drift...man skulle have en 4V akkumulator(2 celler) til glødetrådene samt et 'anodebatteri'90-120V. Akkumulatoren skulle lades op på mejeriet jævnlig og anode batteriet var et 'tørbatteri' det var dyrt, men kunne holde længe. Den blev nok også kun brugt til nyheder og måske guds-tjeneste...ik så meget pjat

 Den i midten er en Philips årg 1934..kan spille.

 



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Tubeless
Branchemedlem
Branchemedlem

Ardency Audio

Bruger siden: 29 Oktober 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

 

Flot Radio den 4 lamper, vel fra omkring 1927?

Jeg får helt lyst til at vise en af mine gamle B&O radioer fra 1930-31 også kaldet "Damernes Ven"
måske fordi den har indbygget højttaler og betjening der er gemt lidt af vejen.

 

 

 

Til top Vis Tubeless's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeless Besøg Tubeless's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Nej..den er en 5 lamper fra 1924...din B&o er en utrolig lækker sag...jeg er misundelig

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Tubeless
Branchemedlem
Branchemedlem

Ardency Audio

Bruger siden: 29 Oktober 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

1924 er en rigtig gammel sag.
Begrundelsen for mit bud var monteringstråden som ikke umiddelbart ser ud til at være firkantet, men det er ikke til at se på billedet. Firkantet tråd mener jeg blev brugt op til omkring ca 1926-27.
Rør og spoler var normalt også monteret uden på kassen på de helt gamle apparater, men der er givetvis undtagelser.

Jamen, Jeg er skam også glad for min B&O

Til top Vis Tubeless's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeless Besøg Tubeless's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Og så lige et billede af en interessant DANAVOX forstærker(det var den PQR fandt på kirke-loftet)...giver 20W i alt fra 0,25 ohm til 5 ohm. Den har udtag på 0,25-0,75-1-2-5 ohm...så der er muligheder. Se lige udgangs-transformatoren i midten. For at få liv i den er alle anode, skærmgitter modstande+koblings kondensatorer + 2 udgangs-rør skiftet. Der skal 3 ensretter-rør til at trække den...ses delvis bag udgangs-transformatoren.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hej TM,

Godt at se at Danavox Telesonic domkirkeforstærkeren er kommet i de rette hænder!

Det bliver spøndende at høre nærmere.

PQR

PS: min lille 3-3.5 watts Shell (med den nye elektrolyt multikondensator) plus Jealvox Sound Monitors slår alt!
Ikke bare alt men ALT!


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Så er det vist på tide fortsætte en gammel tråd....Jesper's og RLB's Sansui 1000A receiver havnede jo til sidst her efter at den var gledet mig af hænde 2 gange. Dette fordi den var gået i stykker.

Men det kan godt være jeg er ved at falde lidt af på det sidste...jeg hævdede jo hårdnakket at den virkede inden jeg gik i seng meeen jeg var noget bombet efter rør-træffet. Idag fik den så turen og det var sgu lidt svært. Den ene halv-periode var konstant klippet og ingen komponenter i ingangs-trin og driver-trin var defekte.

Det viste sig der var 0,5V DC på indgang-trinnets styregitter og da det er DC koblet til driver-trinnet skred hele møget. Oil-caps er svaret...DC læk fra forforstærkeren havde skylden så ud med dem, meeen godt nok kunne jeg se at nu kom det hele på plads og dog var den ikke perfekt i udgangen.

En smart mand havde loddet måle-modstande i katoden på udgangs-rørene, men 0,25W er altså ikke nok her så ud med dem idet nogle af dem var afbrudt. Sådan gik der vist et par timer og nu får jeg 30 Sansui rør-wat pr kanal.

Den er sgu lidt kompliseret at finde rundt i



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1431
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Hold da helt op, det ser forvirrende ud Tube! -Du er skrap at du sådan lige bruger et par timer på det, og så kører det igen 
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Du er en dygtig, og ufattelig heldig man - alt det rør

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

tube - jeg har manualen m.m. send mig en PM med din adresse så skal jeg sende den til dig - jeg kunne ikke lige finde den da jesper var for at samle den op

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Det viste sig der var 0,5V DC på indgang-trinnets styregitter og da det er DC koblet til driver-trinnet skred hele møget. Oil-caps er svaret...DC læk fra forforstærkeren havde skylden så ud med dem, meeen godt nok kunne jeg se at nu kom det hele på plads og dog var den ikke perfekt i udgangen.

Det ligner dem jeg advarede dig om

Men det ser ud til du slap billigere end mig - jeg havde en meget større bunke kondensatorer da jeg var færdig...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes