| Forfatter |
|
Svan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle Jeg har i et stykke tid kigget lidt på at investere i en pladespiller men er virkelig på bar bund med hensyn til alt  Jeg har pt. Vienna Concert Grand, Krell Kav400xi og Audia Flight CD One, og da der ligger en del lp'er herhjemme og bare keder sig kunne det være sjovt at hører dem. Har aldrig nogensinde rodet med det før ingen anelse hva jeg skal anskaffe mig og hvordan så noget begynder hjælp ville gerne være dejligt, har kigget rundt på nettet men har kun givet mig flere spørgsmål  Men hva ville være et smart valg i prisegnen 20 - 30.000 kr. for det hele fra ny. Skal man skrabe flere penge sammen for at få noget fornuftigt eller hvordan? Har nævnt mit anlæg ovenover og vil gerne have en pladespiller i nogenlunde samme kvalitet der matcher det... Fyr løs med bud... 
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svan skrev:
Hej alleJeg har i et stykke tid kigget lidt på at investere i en pladespiller men er virkelig på bar bund med hensyn til alt Jeg har pt. Vienna Concert Grand, Krell Kav400xi og Audia Flight CD One, og da der ligger en del lp'er herhjemme og bare keder sig kunne det være sjovt at hører dem.Har aldrig nogensinde rodet med det før ingen anelse hva jeg skal anskaffe mig og hvordan så noget begynder hjælp ville gerne være dejligt, har kigget rundt på nettet men har kun givet mig flere spørgsmål Men hva ville være et smart valg i prisegnen 20 - 30.000 kr. for det hele fra ny. Skal man skrabe flere penge sammen for at få noget fornuftigt eller hvordan?Har nævnt mit anlæg ovenover og vil gerne have en pladespiller i nogenlunde samme kvalitet der matcher det...Fyr løs med bud...
|
|
|
Jeg havde nok valgt en Pass labs riaa og en VPI scout med en Axia Pu.. så er du hardcore kørende.-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Svan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ligesom dig hørt CD mest, men har løbende haft flere forskellige pladespillere.
Min erfaring er at man får pladespilleren brugt væsentligt mere hvis betjeningen er rimelig enkel. Derfor må du finde en der er minimum halvautomatisk. Nedenstående link kunne være en mulighed, (jeg har intet med annoncen at gøre)
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54772301
Jeg har selv Denon dp 47f, der er en rigtig god pladespiller både betjenings- og lydmæssigt. Du må overveje om du kan acceptere en manuel pladespiller. Jeg har haft både REga 3 og Micro seiki, der er manuelle, og det var ingen succes, pga betjeningens middelalderlige tilsnit. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
dybt uenig med Hermann omkring det med betjening - tværtimod - man kommer meget bedre ind i ånden i det at have vinyl ced at have en manuel pladespiller. op og strække benene hver ca. 22 minutt - tørrre støv af lægge tilbage i hylsteret etc. - skulle en kærreste så tage al ens opmærksomhed så det bliver ganske hedt er det intet som en plade i den inderste rille hvis lyd pludseligt toner sig frem efter støvskyerne har lagt sig og pulsen er begyndt at falde til ro..... Men Hermann skal selvfølgelig have lov til at anbefale dig hel eller halvautomatik - men han ved ikke hvad han går glip af 
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også helt uenig med Hermann ... jeg har p.t. 3 pladespiller og de er alle 100% manuelle. Det er mere end 30 år siden jeg havde en med automatik!
Med et budget på op til 30.000, er mulighederne uanede! .... det er bare at begynde fra en ende af. Selve værket vil jeg ikke bestemme, men REGA, Thorens, Amari, Linn, Project, Roxan, VPI m.fl. kunne være en mulighed. Endelig er der også klassikerne Thorens TD 124, Technics SP 10 mk II eller Garrad 301 og 401. De "gamle" kræver nok lidt arbejde, men kan så absolut stadig være med.
Hvad armen angår kunne det f.eks. være en Rega RB 700 og så en god pickup fra Shelter, Tranfiguration, Ortofon, Dynavector eller ? Også her er mulighederne mange. Bemærk dog at lyden fra de mange forskellige pickupper kan variere næsten lige så meget som mellem højttalere!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
KOSOW Udelukket fra forum

Sound eScape of KoSoW/Dobb.profil Kennsw
Bruger siden: 03 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Svan
Du er som man kalder det på nydansk "Spoilt for choice med den prisklasse du operer i
Jeg synes det er synd med indlæg der skriver at du skal købe produkt xxxx det er verdensklasse blah blah...
Jeg vil gerne give dig et godt råd på vejen. I dag hvor vinyl er "hot" igen bliver der produceret mange nye pladespillere, og små firmaer skyder op her og der. Hvis du gerne vil sikre dig at din nye pladespiller kan tjene dig i mange år frem, så led efter en enkel konstruktion og gerne fra en producent med nogle år på bagen. Hvis producenten har overlevet de magre år, er der en god chance for at han kan supportere dig et stykke tid frem.
Ellers har du gjort op med dig selv:
Hvor mange plader og hvilken type, er der singler maxi og endda 78 RPM?
Er det kun dig eller det hele familien der skal høre vinyl?
Elsker du at fiddle og justere VTA for at høre den samme sang om og om igen, eller skal den bare pløje?
Skal den ligne en skulptur eller bakken fra et kaffestel?
Ovenstående kan hjælpe dig en del, f.eks hvis der er flere end dig selv som skal bruge den, er det rart med en MM pickup hvor nåleforparten let kan skiftes, for den skal nok blive bobbet osv.,,,
Når du har tænkt et par tanker er du velkommen til at kontakte mig for lidt hjælp
Mvh Kenn
www.kosow.dk
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som svar til r-l-b og Janils der ikke kan forstå jeg anbefaler en halvautomatisk/fuldautomatisk pladespiller.
Det er naturligvis helt OK, men min erfaring siger mig at jeg hører LP væsentlig mere når der er automatik indbygget. Jeg beholder derfor min Denon, og den skal nok holde i mange år.
Jeg synes det er fint hvis Svan køber en manuel, men min pointe er bare at det er nødvendigt at overveje problematikken. Så kan det jo godt være at Svan kommer til et andet resultat end mig.
Man kan få såvel fuldautomatiske, halvautomatiske og manuelle pladespillere i alle prislag, det er helt op til den enkelte at afgøre med sig selv hvad man ønsker. De nye Thorens og de to Denon har har på programmet er helt eller delvist fuldautomatiske. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
niklasthedolphi Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan også få en armløfter automatik til montering på manuelle pladespillere. Her sker ingen forringelse af lyd så de manuelle pladespilleres ofte overlegne lydmæssige kvaliteter sættes ikke på spil.
Jeg mener helt klart at der er størst chance for at finde en vellydende pladespiller blandt de manuelle af slagsen.
Jeg mener også at de absolut bedst lydende skal findes blandt få af de flydende ophængte.
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang.den armløfter, har du et link - Dolph?
__________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kenn,
Gode råd og en god hjemmeside! (Du burde snart skrive noget mere).
Til Dolph:
Jeg kender din holdning til pladespillere med flydende ophæng. Jeg burde måske snart prøve en igen? Men hvor mange findes der efterhånden ud over Linn og så måske SME? (de gamle tæller ikke med - jeg mener NYE!). __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Mortus Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nottingham Analogue Spacedeck ville jeg købe med dét budget - og det i en vis fart! Alternativt en Project RPM10. I begge tilfælde har du også råd til en tilsvarende PU.
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svan skrev:
Hej alle
Jeg har i et stykke tid kigget lidt på at investere i en pladespiller men er virkelig på bar bund med hensyn til alt 
Jeg har pt. Vienna Concert Grand, Krell Kav400xi og Audia Flight CD One, og da der ligger en del lp'er herhjemme og bare keder sig kunne det være sjovt at hører dem.
Har aldrig nogensinde rodet med det før ingen anelse hva jeg skal anskaffe mig og hvordan så noget begynder hjælp ville gerne være dejligt, har kigget rundt på nettet men har kun givet mig flere spørgsmål 
Men hva ville være et smart valg i prisegnen 20 - 30.000 kr. for det hele fra ny. Skal man skrabe flere penge sammen for at få noget fornuftigt eller hvordan? Har nævnt mit anlæg ovenover og vil gerne have en pladespiller i nogenlunde samme kvalitet der matcher det...
Fyr løs med bud...

|
|
|
Hvis du vil satse så mange penger kunne du kjøpt to spillere - en brukt (billig) Dual 1219 fra 1970 med den medfølgende Shure DM103-ME (M91 ED) pickup og en dyr moderne spiller med moving coil-pickup - og så sammenligne. Den gamle tunge Dual er dessuten helautomatisk, bygget som en kombi av tysk tanks og sveitsisk urverk, og varer evig.
Automatikken er 100 % frakoblet når platen avspilles, og armen er fremstilt med presisjon og meget lav friksjon - til høykompliante pickups. I Danmark og noen andre steder ble disse vintage-spillerne ofte leveret med en Ortofon MM-type - det blir ikke samme lydkvalitet som med Shure.
Det er mange av oss som overhodet ikke kan høre den fantastiske lyden vi kan lese om i hifi-pressen hos de nye spillerne, som dessuten preges av en mangel på teknologisk innovasjon - minner nærmest om en spiller fra stenalderen sammenlignet med de kjente merkene rundt 1970.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
quad skrev:
| Ang.den armløfter, har du et link - Dolph? |
|
|
Værsågod: http://www.thorens-info.de/html/zubehor.html Næsten nederst på siden. Den hedder Q-Up "dolph"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Hej Kenn,
Til Dolph:
Jeg kender din holdning til pladespillere med flydende ophæng. Jeg burde måske snart prøve en igen? Men hvor mange findes der efterhånden ud over Linn og så måske SME? (de gamle tæller ikke med - jeg mener NYE!). |
|
|
Af hvilke årsager skal ældre udstyr diskvalificeres. Jeg mener netop at det vil være vanskeligt at finde nye pladespillere som lydmæssigt står mål med visse ældre pladespillere. Men jeg har hørt rygter om at The Funk Firm vil sætte en topmodel i produktion som skal være med flydende ophæng. Ellers kender jeg desværre ikke nogen NYE pladespillere som har et hængende flydende ophæng. Ret mig hvis jeg er uoplyst. "dolph"
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
quad skrev:
| Ang.den armløfter, har du et link - Dolph? |
|
|
Værsågod:http://www.thorens-info.de/html/zubehor.htmlNæsten nederst på siden.Den hedder Q-Up"dolph" |
|
|
Tak. __________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
janils skrev:
Hej Kenn,
Til Dolph:
Jeg kender din holdning til pladespillere med flydende ophæng. Jeg burde måske snart prøve en igen? Men hvor mange findes der efterhånden ud over Linn og så måske SME? (de gamle tæller ikke med - jeg mener NYE!). |
|
|
Af hvilke årsager skal ældre udstyr diskvalificeres.Jeg mener netop at det vil være vanskeligt at finde nye pladespillere som lydmæssigt står mål med visse ældre pladespillere.Men jeg har hørt rygter om at The Funk Firm vil sætte en topmodel i produktion som skal være med flydende ophæng.Ellers kender jeg desværre ikke nogen NYE pladespillere som har et hængende flydende ophæng.Ret mig hvis jeg er uoplyst."dolph" |
|
|
Har i helt Glemt Avid.. det er en suveræn spille!!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
niklasthedolphi skrev:
janils skrev:
Hej Kenn,
Til Dolph:
|
|
Af hvilke årsager skal ældre udstyr diskvalificeres.Jeg mener netop at det vil være vanskeligt at finde nye pladespillere som lydmæssigt står mål med visse ældre pladespillere.Men jeg har hørt rygter om at The Funk Firm vil sætte en topmodel i produktion som skal være med flydende ophæng.Ellers kender jeg desværre ikke nogen NYE pladespillere som har et hængende flydende ophæng.Ret mig hvis jeg er uoplyst."dolph" |
|
|
Har i helt Glemt Avid.. det er en suveræn spille!!
MVH
Don |
|
|
Jeg mener ikke Avid hænger i sine fjedre men derimod står den vist på dem. Ret mig hvis jeg tager fejl. Hvis det er korrekt antaget af mig, så kan man lige så godt sætte fjeder ben under en stiv spille. Ingen konceptforskel i det. "dolph"
|
| Til top |
|
| |
Trond Kjetil Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
janils skrev:
Hej Kenn,
Til Dolph:
|
|
Af hvilke årsager skal ældre udstyr diskvalificeres. Jeg mener netop at det vil være vanskeligt at finde nye pladespillere som lydmæssigt står mål med visse ældre pladespillere.
Men jeg har hørt rygter om at The Funk Firm vil sætte en topmodel i produktion som skal være med flydende ophæng.
Ellers kender jeg desværre ikke nogen NYE pladespillere som har et hængende flydende ophæng. Ret mig hvis jeg er uoplyst.
"dolph"
|
|
|
Audio Note produserer fortsatt sin utgave av Systemdek IIX900 i tillegg til diverse varianter med to og tre motorer, alle i hengende flytende oppheng. __________________ Vennlig hilsen
Trond Kjetil
Administrerer Norsk HifiPedia og Norsk Hififorum
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 16 Maj 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kigge på Michells pladesopillere. Gyro'en er fantastisk til prisen, og Orben er en af de bedste pladepillere på markedet uanset pris. Prøv at søge på nettet, der er masser af info. RIAA, der ville jeg nok overveje Tom Evans, Trichoord, eller måske Jolidas rør-RIAA.
|
| Til top |
|
| |