Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Anbefaling af digital kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Davs venner.

Jeg har brug for lidt hjælp her. Jeg kigger efter en kabel som skal sidde imellem min Squeeze box og min Benchmark DAC1.

Jeg har intet forstandt på digital kabler og har ikke lyst til at opbygge erfaring på områden på samme måde som ved analog kablerne da dette var en alt for dyrt adfail.

Nu kører jeg med en selv bygget kabel lavet ud af 75 Ohms antenne kabel og nextgen WBT stik, men kan det ikke hentes en masse ved en god digital kabel og så hvilken kan i anbefale? Den skal ikke koste det sammen som DACen og SBen til sammen....

Jeg har forsøgt at lytte lidt til alm. kabler (dvs analog) og så en enkelt digital kabel jeg fik fat i i 600 kr. klassen samt min hjemme lavet antenne ting og kan sgu ikke rigtig høre forskel. Meeen det kan jo være at det er fordi de skoder alle sammen...:)

hilsen

Panos

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 14 Maj 2008 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

Ingen?

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

olen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

Til top Vis olen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olen

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg vil anbefale et AudioQuest Eagle Eye. Bruger det selv og det er super godt.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Van den Hul D300 Mk. II med selvmonterede monacor stik er godt og billigt.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Van den Hul D300 Mk. II med selvmonterede monacor stik er godt og billigt.

Enig...

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

VdH D300 Mk. II er især godt til stemmer og kan anbefales - har spillet på sådan et i et par år.
VdH The First Ultimate er en streg mere opløst, men stemmer er ikke nødvendigvis bedre.
Skal det være rigtig godt kan jeg anbefale VdH Silver IT, men det er noget dyrere.

Hvis du selv terminerer kan jeg anbefale Bulletplugs - sølv er bedst.

mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

At du ikke kan høre forskel, ville jeg egentlig også havde forventet. Jeg mener, hvordan skal man kunne høre forskel på to identiske rækker af
værdier der kan antage værdien præcis 0 eller præcis 1?? Der foregår vel næppe nogen ombytning af værdierne i kablerne, da der ikke sker nogen
behandling af værdierne?

Uanset hvordan kablet ellers måtte opføre sig, så aflæses signalet i modtageren som enten 0 eller 1, og i nøjagtig samme rækkefølge som
afsenderen. Dvs. helt upåvirket af kablets øvrige egenskaber.

Overser jeg noget?
Til top Vis Revoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Revoc

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Kablernes lydmæssige forskel afgøres af den jitter der opstår i dem - og det opstår i alle digitalkabler - blot er der stor forskel af mængden.... Du kan finde flere tråde om dette emne, som er alt andet en Vodoo ( som kabel snak hurtigt bliver)

Min personlige favorit er MITs Digital reference - det kan sommetider findes brugt til en fornuftig pris, og jeg tror ikke det kan gøres meget bedre....

Ellers hører jeg om gode erfaringer med Chords Signatre Digital - men det er pebret...

(har selv sammenlignet følgende - IXOS 105, Tara Labs AIR Digital, MIT Digital Reference, Mit Digital Shotgun, og Techlinks dyreste - der var markant lydforskel - og Tecklink var klart dårligst.)

Wikipedia:

Jitter is an unwanted variation of one or more characteristics of a periodic signal in electronics and telecommunications. Jitter may be seen in characteristics such as the interval between successive pulses, or the amplitude, frequency, or phase of successive cycles.

Som jeg læser det ændrer dette ikke på signalet, men forstyrrer clocken i din Dac, da timingen i datastrømmen ødelægges. Dette kan mindskes med gode kabler og stik.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Revoc skrev:
At du ikke kan høre forskel, ville jeg egentlig også havde forventet. Jeg mener, hvordan skal man kunne høre forskel på to identiske rækker af
værdier der kan antage værdien præcis 0 eller præcis 1?? Der foregår vel næppe nogen ombytning af værdierne i kablerne, da der ikke sker nogen
behandling af værdierne?

Uanset hvordan kablet ellers måtte opføre sig, så aflæses signalet i modtageren som enten 0 eller 1, og i nøjagtig samme rækkefølge som

Overser jeg noget?

Måske skulle du bare melde dig ud af denne tråd. Du aner tydeligvis ikke hvad du snakker om. Men prøv evt. selv at lytte til forskellige digitalkabler - så vil du forstå, at det ikke er nok at have ingeniørbrillerne på i denne sammenhæng.
Der er i øvrigt nogle udmærkede dybdegående artikler i et par af de seneste numre af TAS. Hvis man vil vide mere, altså....

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke købe dansk? NLE har lige lanceret et nyt digitalkabel, der skulle være rigtigt godt. Det fås med RCA (incl. konverterled til BNC) samt som AES-EBU balanceret.

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 14 Maj 2008 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan det være at hver gang man starter en kabel diskussion her i forumet er det altid nogen der skal op og skindes....

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Har du mod på at lodde engang mere, så er RG 179 U et ret godt kabel til digital oerførsel.

Hvor langt skal det være

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Revoc skrev:
At du ikke kan høre forskel, ville jeg egentlig også havde forventet. Jeg mener, hvordan skal man kunne høre forskel på to
identiske rækker af
værdier der kan antage værdien præcis 0 eller præcis 1?? Der foregår vel næppe nogen ombytning af værdierne i kablerne, da der ikke sker
nogen
behandling af værdierne?

Overser jeg noget?
Måske skulle du bare melde dig ud af denne tråd. Du aner tydeligvis ikke hvad du snakker om. Men prøv evt. selv at
lytte til forskellige digitalkabler - så vil du forstå, at det ikke er nok at have ingeniørbrillerne på i denne sammenhæng.Der er i øvrigt nogle
udmærkede dybdegående artikler i et par af de seneste numre af TAS. Hvis man vil vide mere, altså....N.

Det var da en kedelig reaktion fra din side. Hvad er det, du er så vred over?
Må jeg kun stille spårgsmål til det jeg ved noget om? Hvad skal vi i så fald med et forum? Rygklappe?
Op igen gamle dreng. Læg politikasketten til side, og find humøret og venligheden frem, så får vi alle sammen mere ud af dette ganske
udmærkede forum
Til top Vis Revoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Revoc

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:

Kablernes lydmæssige forskel afgøres af den jitter der opstår i dem - og det opstår i alle digitalkabler - blot er der stor forskel af mængden.... Du kan finde flere tråde om dette emne, som er alt andet en Vodoo ( som kabel snak hurtigt bliver)

Og så dog:) Jeg kender ikke detaljerne, men spdif er et synkront interface og dac'en vil under alle omstendigheder regenerere klokken. Formendtlig er en kvalitetsdac som benchmarken ret god til dette, så selv under antagelse af at visse kabler er mere jitter fri end andre, tror jeg det er uklart hvor meget kabel introduceret jitter der er tilbage når signalet konverteres. Måske vil forksellen være mere relevant for billigere dacs med ringere reklokking? Jeg synes i hvert fald at digitale kabler er lige så Vodoo behæftet som andre kabler, derudover er det ikke alment accepteret at jitter i disse størrelsesordner overhovedet er hørbart, følgelig svarene på panos' oprindelige spørgsmål formendtlig reflektere dette...

Indlægget er redigeret en gang.

mvh
en-som (også) har-lagt-mange-$-i-kabler 

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 14 Maj 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg har snakket med en af mine venner som arbejder i TC i København og han sender mig et par af Audioquests top modeller så jeg kan teste dem på mit eget anlæg. (Fint service ) Jeg gå ud fra at de kommer med posten her imorgen, så kan jeg jo skrive mine erfaringer.

Indtil videre tak for alle svar, bliv bare ved.. hvem ved - sandheden er et eller andet sted midt i mellem....

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 14 Maj 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Har du mod på at lodde engang mere, så er RG 179 U et ret godt kabel til digital oerførsel.

Hvor langt skal det være

Hejsa, kan man blive træt af at lodde Nej, vel?

Den skal være ca. 1 m, RCA i begge ender. Jeg går ud fra at WBT NextGen er det bedste til en DIY Digital kabel?

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

panos skrev:
heltny skrev:

Hvor langt skal det være

Hejsa, kan man blive træt af at lodde Nej, vel?

Den skal være ca. 1 m, RCA i begge ender. Jeg går ud fra at WBT NextGen er det bedste til en DIY Digital kabel?

Jeg er et svar skyldig mht stikkene, tænkte mere på om jeg havde noget kabel i gemmerne

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Og så dog:) Jeg kender ikke detaljerne, men spdif er et synkront interface og dac'en vil under alle omstendigheder regenerere klokken. Formendtlig er en kvalitetsdac som benchmarken ret god til dette, så selv under antagelse af at visse kabler er mere jitter fri end andre, tror jeg det er uklart hvor meget kabel introduceret jitter der er tilbage når signalet konverteres. Måske vil forksellen være mere relevant for billigere dacs med ringere reklokking? Jeg synes i hvert fald at digitale kabler er lige så Vodoo behæftet som andre kabler, og svarene til panos' oprindelige spørgsmål vil formendtlig reflektere dette...

mvh
en-som (også) har-lagt-mange-$-i-kabler 

[/QUOTE]

Er helt enig I at der er lige så meget vodoo omkring disse kabler som andre - det var bare fænomenet jitter jeg ikke mente var vodoo.

Spdif har jo netop ikke indbygget fejlkorrigering, hvorfor at timingsfejl i kablet vil påvirke clocken i dac'en - den kan jo ikke se at det oprindelige signal var anderledes. clock og data sendes samlet.

Anderledes smart er det jo med USB, netværk o. lign der ikke lider af dette - spdif stammer til teknikkens forsvar vist også fra 70'erne....

Visse nye dac har dog med blandet held brugt anti jitterkredse - som hjæper, eller skaber helt sin egen clock.

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 15 Maj 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Daavs.... så er der kommet et par digital kabler, en Audioquest Eagle Eye og en Audioquest Hawk Eye.

Jeg har puttet Eagle Eye på først, og det er kæmpe forskel i forholdt til mine DIY kabler. Selvom man lytter til radio avis er det forskel at høre. Stemerne bliver meget roglige og alt det skarp er væk fra lyden...

Dog er det ikke den stor forskel imellem de 2 audioquest kabler...

hilsen

Panos

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum