Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvad har jeg nu pillet ved??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Satyr1975
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej med-nørder!!!

Jeg har en Denon AVR-2807 reciever og en Denon 2930 DVD.

Da jeg idag ville smide en SACD på, gik recieveren automatisk over på "EXT. IN", hvilket vistnok er noget med, at det så er dvd'en der styrer konverteringen.....er det ikke noget i den stil?

Men jeg kunne kun høre musikken i stereo - ikke i 5.1.
Jeg trykkede på alverdens knapper, men den insisterede sgu!!! Hvordan kan det være?
Jeg kører både med HDMI og alm. signalkabler....og har forstået det sådan, at når man kører EXT IN, så kører man igennem signalkablerne....og når man kører AUTO, så er det digitalt igennem HDMI og bruger derved recieverens converter. Er det ikke sådan det hænger sammen?

Når jeg derimod sætter en DVD-Audio på, så kan jeg selv vælge....hvorfor har jeg aldrig fundet ud af....men det virker.

Er der nogen der kan bekræfte eller rette min opfattelse? Og måske ligefrem fortælle hvorfor SACD pludselig kun kan køre i stereo?
DVD'ens SACD instillinger står på "MULTI" (der er også "STEREO" og "CD", så jeg regner med at jeg har valgt rigtigt).
Desuden viser displayet alle 5,1 højttalere - både på DVD'en og på recieveren, så jeg går ikke ud fra, at det er tilslutningen den er galt med.

Lige et sidste spørgsmål:
Har jeg forstået det rigtigt? Er der ikke noget med, at når man afspiller en DVD-Audio i stereo, så ryger opløsningen helt op på 192 - og når man udnytter multichannel, så er det 96??? Gælder det også for SACD.....eller skal jeg have mine skolepenge tilbage?
Hvordan kan jeg se hvilken opløsning jeg får i ørerne?

Til top Vis Satyr1975's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Satyr1975

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

flere issues...for det første har din receiver hdmi 1.1, der skal 1.2 til SACD. Nå receiveren modtager et multikanal via HDMI (som ikke er en bitstream) går den over på ext. in. Der findes muligvis en firmware update der kan få din receiver til at modtage pcm signalet fra afspilleren, i så fald er det 96kHz

Satyr1975
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2008 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Jamen kører jeg ikke via de alm. signalkabler når recieveren står på ext. in? Hvorfor kan jeg så pludselig ikke høre mine SACD'er i 5.1? De spiller fint, og dvd'en skriver også at det er en SACD, men jeg kan kun høre den i stereo. Før jeg fik HDMI brugte jeg optisk + signalkabler, og der gik den også over på ext. in, men da kørte det fint med 5.1.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2008 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

receiveren går automatisk over på ext. in. når den modtager et multichannel pcm signal. Det har ikke decideret noget at gøre med phono bøsningerne bagpå. HDMI versionen understøtter SACD, så derfor vil du kun høre det som stereo. På den optiske indgang får du heller ikke fuldt udbytte af SACD. Det bedste du kan gøre er at bruge signalkabler til ext.in.  bagpå.

Satyr1975
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2008 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke rigtigt at jeg får nogen svar jeg kan bruge. Enten har du misforstået mine spørgsmål, eller også er det mig der ikke fatter noget som helst.

Er der ikke andre der har noget...?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

helt kortfattet: Du kan ikke høre SACD via HDMI.

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Prøv at pille dit hdmi kabel fra ( i begge ender ) det kunne tyde på at det er det der laver nummer når det har virket før.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Satyr1975
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Nej, det er vel også derfor recieveren vælger at gå over på "ext. in"...hvorved den kører signalet igennem de almindelige signalkabler. Jeg har jo, som sagt, forbundet dvd og reciever både med hdmi og signalkabler.
At den vælger at hoppe over på "ext. in" er jeg sådan set ligeglad med - bare det virker. Men jeg kan ikke forstå, at jeg pludselig kun kan høre mine sacd'er i stereo.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Satyr1975 skrev:

brasch skrev:

Nej, det er vel også derfor recieveren vælger at gå over på "ext. in"...hvorved den kører signalet igennem de almindelige signalkabler. Jeg har jo, som sagt, forbundet dvd og reciever både med hdmi og signalkabler.
At den vælger at hoppe over på "ext. in" er jeg sådan set ligeglad med - bare det virker. Men jeg kan ikke forstå, at jeg pludselig kun kan høre mine sacd'er i stereo.

på den måde.

hvis du prøver som foreslået ovenfor at pille hdmi kablet helt af, virker det så?

Den kan godt køre ext. in. via et hdmi kabel, hvis den modtager et pcm signal fra afspilleren og det gør den når du prøver at overføre sacd via hdmi fordi det ikke kan lade sig gøre. Derfor får du kun stereo. Spørgsmålet er så hvordan du kan arbejde dig uden om det. Der er muligvis en masse indstillinger både på receiveren og afspilleren du skal lege lidt med. Evt kun føre billedet igennem hdmi og bruge signalkablerne til lyden

Satyr1975
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Ok....nu begynder jeg at forstå. Og jeg vil lige prøve at fjerne hdmi-kablet...og bagefter vil jeg prøve om jeg kan finde en mulighed for at "arbejde mig udenom det".

Men det med at kun køre billedet igennem hdmi.....??? Sacd har jo kun lyd - i modsætning til dvd-audio, som både har billed og lyd.

Men jeg kigger på sagerne.....er ret overbevist om, at du har ret i, at det er hdmi'en der driller, fordi hdmi åbenbart også kan køre "ext. in" - Det problem havde jeg nemlig ikke da jeg før i tiden brugte phono-kabler + OPTISK....optisk kunne jo så åbenbart ikke køre "ext. in", og derfor kørte det automatisk igennem mine phono-kabler.
Puha, en forklaring....hehe....håber det kan forståes.

PS. Er der nogen der kan gøre mig klogere mht. de andre spørgsmål jeg stillede i starten?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

det er fordi receiveren understøtter multi kanal pcm over hdmi, men versionen ikke er klar til SACD derfor kan du godt høre dvd audio eller for den sags skyld bruge optisk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes