Forfatter |
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
Sendt: 17 Maj 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg skal igang med at lægge laminatgulv i stuen, og vil gerne have tips til hvordan det gøres bedst muligt, med henblik på akustikken.
Først en intro:
Nederst ligger betongulv. Herpå er der limet sisal tæppe. Det er sådan noget groft kokos-agtigt noget. Dette skal bliver liggende og fungere som underlæg for det nye laminatgulv, der i øvrigt skal samles med klik-system.
Jeg (vi) er ikke interesserede i at poste en masse penge i sofistikerede underlæg, idet vi alligevel fraflytter om få år. Er der nogle tips til hvordan jeg gør det bedst muligt, så jeg undgår at hele gulvet svinger med? Skal jeg lægge noget silikone i samlefugerne? Eller er det slet ikke nødvendigt at gøre noget?
|
Til top |
|
|
jensmarius Udelukket fra forum

Tager en pause!!!
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 302
|
Sendt: 17 Maj 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney.Drop dog det laminat og invister i et lækkere gulvtæppe. Så vil du/i få en langt langt bedre akustik. Det er SUVERENT den bedste løsning og en rigtig god invistering i forhold til få det ofte dyrt indkøbte anlæg til at yde sit bedste. Det er ikke bare noget jeg skriver fordi jeg har noget imod laminat, men fordi jeg i mange år har intersseret mig for akustiske forhold.
Venligst Jens
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt at et gulvtæppe ville være meget bedre, men det ligger fast, at vi skal have laminatgulv. Ellers tak for tippet. Hér på siden er der en indsigtsartikel omkring trægulve, hvor det anbefales at lægge silikonefuge i hver samling. Men artiklen afspejler jo i princippet kun en enkelt persons erfaring og holdning, og jeg vil derfor gerne høre indput fra andre der har stået i samme situation, eller bare ved noget om det.
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
På SU og med udsigt til at fraflytte om under to år, bliver løsningen nok ikke sindrige (læs: dyre) konstruktioner.  Jeg prøver at indsnævre mine spørgsmål: 1. Skal jeg koble alle de enkelte laminat plader til hinanden ved at lægge en silikonefuge i hver samling, som indsigtsartiklen foreslår? Som jeg ser det, opnår jeg bare at hele gulvet kobles sammen til en stor plade, og det er vel ikke ideelt. Eller hvad? Er der fordele ved denne metode, som jeg har overset? 2. Skal jeg eventuelt "punktkoble" laminatgulvet til det underliggende grove gulvtæppe, der jo er limet til betonen? Her tænker jeg på at køre lidt silikone på gulvtæppe en gang pr. kvadratmeter, således at trægulvet holdes nede. Jeg forestiller mig at gulvets evne til at svinge derved bliver reduceret betragteligt. Dog vil egenfrekvensen naturligvis hæves. Er det en dum idé? I kan nok se at jeg ikke er interesseret i at poste flere penge i projektet. Måske ud over et par tuber silikone. Jeg vil bare gerne have det bedst mulige ud at det jeg har til rådighed.
|
Til top |
|
|
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der som regel giver de fleste problemer er bassen, for at få et fornuftigt absorbant til bassen, ville den bedste løsning være et gulv på strøger, og ikke direkte oven på betonen.
__________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
CSN Teknik skrev:
Det der som regel giver de fleste problemer er bassen, for at få et fornuftigt absorbant til bassen, ville den bedste løsning være et gulv på strøger, og ikke direkte oven på betonen.
|
|
|
Som nævnt skal gulvet ikke lægges direkte på betonen, men på det gamle grove tæppe på betonen. Og jeg er ikke interesseret i at poste penge i det, foruden at gulvet ikke kan hæves uden at det bliver for højt ift. køkkenet. Så strøer eller lignende er altså udelukket. Er der en kyndig, der kan svare mig på om mine to ovenforstående ideer er gode?
|
Til top |
|
|
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok da , læg et pænt trægulv og derefter st tæppe oven på så er alle tilfredse 
Er selv gået den anden vej og sikke en lyd det har givet .
Undgå for store bare pletter på gulvet når der er trægulv det hjælper lidt på uheldige reflktioner . __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
1. Skal jeg koble alle de enkelte laminat plader til hinanden ved at lægge en silikonefuge i hver samling, som indsigtsartiklen foreslår? Som jeg ser det, opnår jeg bare at hele gulvet kobles sammen til en stor plade, og det er vel ikke ideelt. Eller hvad? Er der fordele ved denne metode, som jeg har overset?
2. Skal jeg eventuelt "punktkoble" laminatgulvet til det underliggende grove gulvtæppe, der jo er limet til betonen? Her tænker jeg på at køre lidt silikone på gulvtæppet, en gang pr. kvadratmeter, således at trægulvet holdes nede. Jeg forestiller mig at gulvets evne til at svinge derved bliver reduceret betragteligt. Dog vil egenfrekvensen naturligvis hæves. Er det en dum idé?
|
|
|
Er der nogle der har kommentarer til mine spørgsmål? Eventuelt endda svar?
|
Til top |
|
|
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville bruge trælim i stedet for silicone bag på pladerne, silikone har det med at slippe især på sugende overflader. Et ordentlig klister rundt i kanten og et stort kryds på midten, så er hele pladen bundet ordentligt til det grove tæppe, lad evt. limen tørre/suge ind i 5 minutter for pladen lægges. Gulvet kommer ikke til at svinge med, og der kan efterfølgende dæmpes med løse tæpper.
__________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 22 Maj 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Finn29 skrev:
Jeg ville bruge trælim i stedet for silicone bag på pladerne, silikone har det med at slippe især på sugende overflader. Et ordentlig klister rundt i kanten og et stort kryds på midten, så er hele pladen bundet ordentligt til det grove tæppe, lad evt. limen tørre/suge ind i 5 minutter for pladen lægges. Gulvet kommer ikke til at svinge med, og der kan efterfølgende dæmpes med løse tæpper. |
|
|
Det ender nok med at jeg bruger noget trælim, som du har foreslået. Jeg skal igang med projektet i morgen. Det bliver spændende om mine ti tommelfingre kan finde ud af det.  __________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
Til top |
|
|