Forfatter |
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modtog for nogen dage siden et sæt Klipsch Reference RB-81 stander højttalere og er reelt overrasket over hvor meget god lyd der kommer ud af dem. Man hører jo rigtig mange fordomme om Klipsch og "Klipsch lyden" men efter jeg nu selv er kommet i besiddelse af et sæt Klipsch højttalere kan jeg ikke helt se hvorfor så mange mennesker ikke bryder sig om dem, bare fordi de har horn.
De er helt utroligt detaljeret og "rene" i lyden ift. alm højttalere med dome diskanter, jeg hører detaljer i diskanten jeg aldrig har hørt før. Bassen er nu heller ikke dårlig, selvom bassen bliver gengivet af en konventionel 8" enhed lyder det kanon godt og med samme gode detaljering som i diskanter, der kan jeg lige også pludselig høre nye sider af f.eks. en bas guitar. Bassen går selvfølgelig ikke helt i kælderen, vi snakker jo også kun om en enkelt 8" Bas men den klarer det fortrinligt og de fleste ville kunne leve med den bas de gengiver. Dynamikken er en anden ting ved dem der er rigtig god, har sikkert noget med den høje følsomhed at gøre.
Min reference, Heco Audio Celan 800, en stor højttaler med 1" Diskant, 6,5" Mellemtone og 3 x 6,5" Basser som der står til 16.000 DKK i Danmark og som har vunnet utallige tests i Tyskland, ikke bare for lyd og finish men også Value for money må se sig slået. Det billige Klipsch sæt til kun lige knap 5000 DKK slår Celan 800 med flere længder, kun i basdybde og bastryk har de en fordel.
Jeg er mildest talt imponeret over vellyden.
Byggekaliteten er for prisklassen rigtig god, solidt afstivet kabinet, god indre dæmpning af kabinetsider og en vægt på 13,5 Kg stykket taler sit tydelige sprog. Eneste anke er den lidt kedelige kirsebær vinyl finish, men den er samlet godt, uden synlige samlinger.
Kan man leve med en stor(48,5 cm høj) stander højttaler og sætter pris på, detaljeret, "ren" og dynamisk lyd så er Klipsch RB-81 et super køb.
Drop fordommene og lyt!
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bassøe
Kan kun give dig ret i dine betragtninger. Det er virkelig knald på dynamikken når man sammenligner med andre højttalere i prisklassen. Jeg var rystet over kvaliteten af mine små børneskotøjsæske RB 10 til 1995,-. Dome-højttalere i den prisklasse lyder normalt som om nogen har tabt en dyne hen over og glemt at fjerne den igen!
Floe: Jeg har bånddiskanter på mine stuehøjttalere, og nej, dem kan RB 10erens horndiskant ikke slå, men den kommer rystende tæt på, når man tager prisforskellen i betragtning.
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
Nu har jeg aldrig hørt Klipsch... Jeg synes nu sagtens at silk domes kan være særdeles velopløste.
Har du nogensinde lagt ører til en bånddiskant?
|
|
|
Nu snakker vi altså også om et sæt højttalere til kun 5.000 DKK og sammenlignet med mine tidligere højttalere med dome diskant til 16.000 DKK sættet og som har vunnet utallige tyske tests så er de nye betydeligt mere detaljerede. Det udelukker selvfølgelig ikke at der er masser af dome diskanter der er utroligt velopløste men så snakker vi nok også om en helt anden pris.
Var bare meget overrasket over at de var så meget bedre end mine gamle højttalere og at man kunne få en højttaler med så detaljeret en diskant og så stor detaljegrad i det hele taget til så latterlig lav en pris.
Men diskant hornet giver jo den fordel at man får mere af lyden direkte, uden en pokkers masse reflektioner der når at sløre/spolere/ødelægge en del af lyden inden den når til ørerne.
Har ikke hørt bånddiskanter endnu.
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Blå Fisk skrev:
Hej Bassøe
Kan kun give dig ret i dine betragtninger. Det er virkelig knald på dynamikken når man sammenligner med andre højttalere i prisklassen. Jeg var rystet over kvaliteten af mine små børneskotøjsæske RB 10 til 1995,-. Dome-højttalere i den prisklasse lyder normalt som om nogen har tabt en dyne hen over og glemt at fjerne den igen!
Floe: Jeg har bånddiskanter på mine stuehøjttalere, og nej, dem kan RB 10erens horndiskant ikke slå, men den kommer rystende tæt på, når man tager prisforskellen i betragtning.
|
|
|
Dine er endda fra den gamle reference serie, de nye skulle være bedre ifølge de amerikanske hifi-blade og Kliposch ejere, samme detaljegrad men ikke så skarp i lyden og mere "raffineret".
Klipsch har trods alt 60 års erfaring med horn og de ville være afgået ved døden for mange år siden hvis ideen med horn ikke duede. Idag er de så vidt jeg ved verdens største producent af højttalree.
Ikke sagt at horn er den hellige gral men til prisen så er det overraskende godt og alle pengene værd.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Maj 2008 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Modtog for nogen dage siden et sæt Klipsch Reference RB-81 stander højttalere og er reelt overrasket over hvor meget god lyd der kommer ud af dem. Man hører jo rigtig mange fordomme om Klipsch og "Klipsch lyden" men efter jeg nu selv er kommet i besiddelse af et sæt Klipsch højttalere kan jeg ikke helt se hvorfor så mange mennesker ikke bryder sig om dem, bare fordi de har horn.
Drop fordommene og lyt!
|
|
|
Har indtrykket af, at der er lidt for mange herinde, der kommenterer hovedløst på noget de ikke har hørt. Det er en skam, hvis disse menneskers fordomme står i vejen for at andre går ud og hører det.
Det kan ikke siges tit nok, at uanset hvad I måtte læse om diverse mærker på denne ellers udemærkede side, så gå ud og lyt på skidtet selv og dan jeres egen mening. Vis lidt selvstændighed og initiativ!
Tilbage til Klipsch, vil jeg bare gentage, at de efter min ringe mening kan noget dome-højttalere i den prisklasse ikke kan.
Den generelt negative holdning til mærket herinde, fik mig til at skrive en anmeldelse af skidtet. Det ville være at snyde sig selv, hvis nogle brugere på forhånd fravælger Klipsch, bare p.g.a. holdningen til dem på H4A.
Som Bassøe skriver: Drop fordommene og lyt!
|
Til top |
|
|
CosworthDriver Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
Sendt: 21 Maj 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er det dejlig læsning! Klipsch er efter min mening også et af de mest oversete højttalermærker herhjemme......og hvor er det bare en skam! Klipsch er stadig blandt de højttalere som har imponeret mig mest.....uanset pris!! Et sæt Klipsch RF35 virkede ligeså imponerende på mig som et sæt Martin Logan Summit rent lydmæssigt!!
Mine næste højttalere bliver med 99% sikkerhed et sæt Klipsch RF63......har hørt RF83 og var økonomien til det, så var det blevet dem! For de lyder ganske enkelt bare for suverænt godt!! Uanset om man sammenligner med bånddiskanter, domediskanter eller hvad man kan finde på, så får de uhyggeligt svært ved at matche Klipsch RF83, hvis man sammenligner indenfor samme prisklasse! __________________ Mvh
CosworthDriver
- "If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
|
Til top |
|
|
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 21 Maj 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kun hørt nogle af de små modeller, men de har også overasket mig.....jeg har også fornemmelsen af at de er noget undervurderede af hifisnobberne 
Men to ting er vigtige. De skal motioneres en del og så er de ikke letdrevne...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Maj 2008 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio skrev:
Jeg har kun hørt nogle af de små modeller, men de har også overasket mig.....jeg har også fornemmelsen af at de er noget undervurderede af hifisnobberne 
Men to ting er vigtige. De skal motioneres en del og så er de ikke letdrevne...
|
|
|
Jeg kan slet ikke genkende problemet med, at de skulle være svære at trække. I forhold til størrelsen spillede mine forbløffende højt på mit forhenværende kontoranlæg opgivet til 2x30 Watt i 6 Ohm.
Motioneres? Anbefaler du, at man går tur med dem? 
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
Sendt: 21 Maj 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fået mine Klipsch RF-63 og kan også tilslutte mig at de er fremragende. Mine små forstærkere (2 x 2 x 10 Watt) giver masser af punch, så jeg kan heller ikke genkende at de skulle være effekthungrende. Jeg har ikke hørt noget i prisklassen der er i nærheden. Især på parametrene "lyst til at lytte" og "medlevelse", som jeg synes er blandt de vigtigste. Thumbs up herfra.
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Idag har jeg fået lyttet til en masse musik, nu damen har sent fri og må sige det bliver bedre og bedre. Transatlantic og Dream Theater lyder bare kanon godt, Myungs bas har aldrig lydt bedre og må sige de klarer bas rigtig godt, der er både godt med hug og dybde fra stortrommen.
EDIT : Guns n' Roses på Klipsch er en kanon oplevelse, November Rain for fuld udblæsning, ja tak. 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Maj 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Idag har jeg fået lyttet til en masse musik, nu damen har sent fri og må sige det bliver bedre og bedre. Transatlantic og Dream Theater lyder bare kanon godt, Myungs bas har aldrig lydt bedre og må sige de klarer bas rigtig godt, der er både godt med hug og dybde fra stortrommen.
EDIT : Guns n' Roses på Klipsch er en kanon oplevelse, November Rain for fuld udblæsning, ja tak. 
|
|
|
Næste gang damen har sent fri må du have fat i Joe Satrianis New Blues. Der er noget seriøs tromme på og lydbilledet er stort.
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 22 Maj 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Blå Fisk skrev:
Bassøe skrev:
|
|
|
Næste gang damen har sent fri må du have fat i Joe Satrianis New Blues. Der er noget seriøs tromme på og lydbilledet er stort.
|
|
|
Tak for forslaget men efter jeg har hørt en smags prøve af det nummer på nettet så er det ikke lige min smag. Trommer eller ej. 
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 22 Maj 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio skrev:
jeg har også fornemmelsen af at de er noget undervurderede af hifisnobberne  |
|
|
Ja hvis et hifi-mærke ikke er "godkendt" af Hifisnobeliten, så har det ikke en kinamands chance.
Klipsch højtaler er meget fede, og var det ikke fordi jeg bygger selv, så havde jeg om gud og husets finansministerinde ville, disse ht'er stående:

Klipsch high-end Palladium P-39F floorstander!
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 22 Maj 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sku dejligt at se andre der også synes Klipsch er undervurderet og helt ufortjent stemplet som noget dårligt. 
I DK idag, skal det næsten være Dali, B&W, Martin Logan eller Vienna Acoustics før det bliver anset som godt. Det er ihvertfald sådan som jeg opfatter efter et par år her på H4A. 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring med de små Klipsch, er at kvaliteten af dem kan svinge meget afhængig af hvad de bliver spændt for. Har folk hørt dem på en dårlig kombination, kan jeg godt forstå de synes, det er elendigt.
Hvor følsomme de større og nyere modeller er, mht. anlæg tør jeg ikke udtale mig om.
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Skorpio skrev:
jeg har også fornemmelsen af at de er noget undervurderede af hifisnobberne  |
|
|
Ja hvis et hifi-mærke ikke er "godkendt" af Hifisnobeliten, så har det ikke en kinamands chance.
Klipsch højtaler er meget fede, og var det ikke fordi jeg bygger selv, så havde jeg om gud og husets finansministerinde ville, disse ht'er stående:

Klipsch high-end Palladium P-39F floorstander!
|
|
|
ja de er mege seje 
og skulle være rigtig gode ... især på dynamik og i basområdet .. men gerelt fuld smæk på hele vejen
kun i 3D høster de ik topkarakter ... men resten skulle være virkelig super
3D/lydbillede er "desværre" en af de ting jeg sætter højt
men 120.000 er jo os en slags penge
|
Til top |
|
|