Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Problem med analoge kilder (og mere) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Maj 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hej gutter

Jeg har et problem med min forstærker Marantz SR4300. Den har gennem noget tid gået i safe-mode, når der blev skruet for højt op. Jeg troede det skyldtes venstre højttaler, men efterhånden er jeg usikker på, hvad der egentlig er galt.

Jeg prøvede for lidt siden at tilslutte en gammel Mitsubishi pladespiller. Den spillede kun meget, meget lavt i den ene højttaler, så jeg tænkte, at den måske var defekt. Jeg har gennem noget tid ikke haft analoge kilder til, så jeg prøvede at tilslutte en ældre Sony CD afspiller med analog. Det samme skete. Der kommer kun meget svag lyd ud af højre højttaler. Sony CD afspilleren virker fint med digital tilslutning.

Fejlene består således i:
 - Analoge kilder spiller kun meget lavt i højre HT
 - Forstærkeren slår fra, når der spilles over -16 (ikke konsekvent, men når lyden er høj)
 - Venstre højttaler får også en Harman Kardon til at slå i safe-mode

Kan disse ting have noget med hinanden at gøre? Kan forstærkerens fejl med volumen have noget med et analogt kredsløb at gøre? Kan dette have ødelagt den ene højttaler?

Det er en forvirrende, og ganske irriterende situation.

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at have nogle andre HT på Marantz'en?

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Har du prøvet at have nogle andre HT på Marantz'en?

Eller bare bytte om på ledningerne til højre/venstre, folger problemet med er det marentzen der er syg.
Men tror nu nok det er den, for du siger at der ikke er problemer ved digitale signaler, check evt. alle kabler for brud-knæk og kortslutninger.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Maj 2008 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er 99.8% sikker på det er ingangs ic´en der sidder i den. Det er et mindre indgreb.
Har du haft en pc tilsluttet på noget tidspunkt der ikke var jordet?
Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Maj 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:

- Venstre højttaler får også en Harman Kardon til at slå i safe-mode

Det forvirre lidt at du skriver venstre, er du sikker på at det ikke er højre.

Det er muligt at det er en indgangs forstærker der er syg, men som jeg har forstået det er det alle analoge indgange der er syge??

og igen hvis det er tilfældet så skulle problemet ikke være der med den H/K

Der kan selvfølgelig være flere fejl i systemet.
både højttalere og marentzen.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Maj 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:

Det er muligt at det er en indgangs forstærker der er syg, men som jeg har forstået det er det alle analoge indgange der er syge??

Den omtalte IC i indgangen er ikke en forstærker men en elektronisk funktionsomskifter. Signalet fra de analoge indgange føres til forskellige ben på IC´en og tages derefter ud på et andet ben. Hvis IC´en er defekt kan det altså godt gå ud over alle indgangene.

Finn29 skrev:

og igen hvis det er tilfældet så skulle problemet ikke være der med den H/K

Ja, desværre. Årsagen til at IC´en ryger er som nævnt ved sammenkobling med en pc, eller hvis man tilslutter andre apparater uden at slukke alle apparater først. Det kan medføre DC-fejl eller voldsomme mislyde, som kan have ødelagt en højttaler.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 26 Maj 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar.

Ja, jeg har prøvet at tilslutte to Mission højttalere. De slår ikke fra ved høj lydsstyrke, men de analoge indgange på forstærkeren virker stadig ikke.
Kablerne er ligeledes skiftet ud og tjekket. Jeg har dog bemærket, at nogle - lidt dyrere kabler - får forstærkeren til at gå i safe-mode ved lavere lydstyrke.

Citér:
Det forvirre lidt at du skriver venstre, er du sikker på at det ikke er højre

Der skulle have stået venstre i første linje. Det er rettet nu. Så det er altså den venstre højttaler der får forstærkeren til at slå fra. Den højre virker.

Citér:
Har du haft en pc tilsluttet på noget tidspunkt der ikke var jordet?

Yes, det har jeg. Endda i et ret betragteligt omfang, og der har også været strømsvigt op til flere gange. De har aldrig været foresaget af lynnedslag eller lignende, men blot som følge af DONG strømsvigt.
Den har dog altid været tilsluttet med et digitalt, koaksial kabel.

Citér:

Ja, alle analoge indgange driller. Jeg har prøvet med forskellige kabler og forskellige apparater, og resultatet er det samme. Kun højre højttaler får lyd igennem - og den er meget, meget svag. Ved pladespilleren kan jeg næsten høre diamantshovedets afspilning på skiven højere end højttaleren.

Citér:

Ja det frygter jeg også. Det lader til at det er både forstærker og venstre højttaler der driller i dette setup.

Stanley: Du vil altså vurdere det til at være en fejl på IC'en? Kan denne i givet fald udskiftes og hvad vil det koste på denne Marantz forstærker?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:

Stanley: Du vil altså vurdere det til at være en fejl på IC'en? Kan denne i givet fald udskiftes og hvad vil det koste på denne Marantz forstærker?

Ja, den kan sagtens udskiftes på et radioværksted. Priser på den slags kan jo variere meget, så det bliver et meget løst gæt på 700,-kr til 1000,-kr.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 26 Maj 2008 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Tak for dit bud, Stanley.

Det eneste jeg undrer mig over lige nu, er hvorvidt det er forstærkeren der har gjort skade på højttaleren eller højttaleren der har beskadiget forstærken.
Hvis jeg reparerer forstærkeren, vil den så kunne tage skade af at spille på den nuværende højttaler, som lige nu får min forstærker til at gå i safe-mode?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:

Det eneste jeg undrer mig over lige nu, er hvorvidt det er forstærkeren der har gjort skade på højttaleren eller højttaleren der har beskadiget forstærken.

Da det er indgangsdelen i forstærkeren der er defekt, kan man sige helt sikkert at det ikke er højttaleren der har ødelagt forstærkeren. Derimod kan det godt være forstærkeren der har ødelagt højttaleren i forbindelse med IC´en er brændt af.

Rasmus Larsen skrev:

Hvis jeg reparerer forstærkeren, vil den så kunne tage skade af at spille på den nuværende højttaler, som lige nu får min forstærker til at gå i safe-mode?

En defekt højttaler kan ødelægge udgangen i forstærkeren. Sikringskredsløbet er der for at undgå at det sker og det har jo virket hidtil. Hvis uheldet er ude, kan det dog gå galt alligevel.

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Maj 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Kender du en der(på forsvarlig vis) kan håndtere en loddekolbe?
- Så få ham til at kigge delefiltrene i dine højttalere (dem med den venstre) efter...
Det kunne være defekte kondensatorer i disse der får amp'en til at gå i protecet-mode!
Og det med de dyrere kabler kan provokere fejlen frem før dine normale. Det kan sagtens lade sig gøre, hvis de har en lavere modstand.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes