Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Skærmning af rørforstærker/højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ecoit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er ny bruger af dette forum og har virkelig brug for hjælp!!!!

Hvordan skærmer jeg min forstærker / højtalere mod højfrekvente lyde.

For 14 dage siden kom der høje umotiverede lyde ud af begge højtalere når jeg spillede, og troede at fejlen var i forstærkeren så jeg sendte den til rep hos Lennart Andersen i Ålborg ( LA-Audio) og han skiftede et par rør i forforstærkeredelen og sikrede den mod højfrekvente lyde.

Lyden og den er virkelig for vildt høj kommer når jeg spiller både cd og plade

Nu er problemet kommet igen efter rep med garenti fra lennart om at forstærkeren er ok.

Men mine overboer( måske er jeg paranoid) er jeg overbeviste om at de sender disse højfrekvente signaler til mig når det ikke passer dem at jeg spiller musik. Han er overmontør i et elfirma og jeg har ladet mig fortælle at det ikke er noget problem at lave sådan et produkt, hvis man kender lidt til elektronik....håber at jeg tager fejl men tror det ikke.

Så hjælp tak.... men helst ingen forslag om yderlige cikane af dem ,da jeg ikke ønsker at optrappe nabostriden ,men bare lytte til den fede musik ,som jeg ikke kan eller vil undvære.

jeg er ikke teknisk anlagt så jeg kan ikke lodde m.m selv og dialog med overboen er ikke mulig.

Til orientering er mine højtalere følsomme ca 98 dB Hørning Horn og forstærkeren er en integreret rørforstærker fra LA-Audio...rørerne er forholdsvis nye.

På forhånd tak

Til top Vis Ecoit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ecoit

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Ecoit skrev:

Hej.

Jeg er ny bruger af dette forum og har virkelig brug for hjælp!!!!

Hvordan skærmer jeg min forstærker / højtalere mod højfrekvente lyde.

For 14 dage siden kom der høje umotiverede lyde ud af begge højtalere når jeg spillede, og troede at fejlen var i forstærkeren så jeg sendte den til rep hos Lennart Andersen i Ålborg ( LA-Audio) og han skiftede et par rør i forforstærkeredelen og sikrede den mod højfrekvente lyde.

Lyden og den er virkelig for vildt høj kommer når jeg spiller både cd og plade

Nu er problemet kommet igen efter rep med garenti fra lennart om at forstærkeren er ok.

Men mine overboer( måske er jeg paranoid) er jeg overbeviste om at de sender disse højfrekvente signaler til mig når det ikke passer dem at jeg spiller musik. Han er overmontør i et elfirma og jeg har ladet mig fortælle at det ikke er noget problem at lave sådan et produkt, hvis man kender lidt til elektronik....håber at jeg tager fejl men tror det ikke.

Så hjælp tak.... men helst ingen forslag om yderlige cikane af dem ,da jeg ikke ønsker at optrappe nabostriden ,men bare lytte til den fede musik ,som jeg ikke kan eller vil undvære.

jeg er ikke teknisk anlagt så jeg kan ikke lodde m.m selv og dialog med overboen er ikke mulig.

Til orientering er mine højtalere følsomme ca 98 dB Hørning Horn og forstærkeren er en integreret rørforstærker fra LA-Audio...rørerne er forholdsvis nye.

På forhånd tak

Jeg tror næppe at din overbo sender disse lyde. Jeg er sikker på at din forstærker går i selvsving, dette kan skyldes en ny opstået fejl, eller dine nye rør.

Jeg går udfra at de nye rør er nyproduceret, altå ikke de gode gamle rør, fra den tid de virkelig kunne lave rør, mange af de rør du kan købe i dag er noget L**T.

Sidder der ecc88 rør i din forstærker, så kan de i sig selv være oversagen til dit problem.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Ecoit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej Torben.

Tak for dit svar.

Jeg har talt med LA-Audio i dag og berettet lidt for ham...han er 100 % sikker i sin sag og jeg er desværre stadig 99,9 % sikker da jeg kun oplever lydene når overboen er hjemme....ved det lyder helt hend i hegnet. jeg må fejlfinde ved at tage forstærkeren med ud til en kammerat for 100 % at eliminere at det er den.

Det er forholdsvis let at lave obstruerende støj fortæller La-Audio hvis man har disse hensigter.

Der er ingen Ecc 88 rør i forstærkeren....4 stk 6550 udgang og 2 stk Ecc83 og 2 stk Ecc 82 i forforstærkerdelen.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Ecoit skrev:

Hej Torben.

Tak for dit svar.

Jeg har talt med LA-Audio i dag og berettet lidt for ham...han er 100 % sikker i sin sag og jeg er desværre stadig 99,9 % sikker da jeg kun oplever lydene når overboen er hjemme....ved det lyder helt hend i hegnet. jeg må fejlfinde ved at tage forstærkeren med ud til en kammerat for 100 % at eliminere at det er den.

Det er forholdsvis let at lave obstruerende støj fortæller La-Audio hvis man har disse hensigter.

Der er ingen Ecc 88 rør i forstærkeren....4 stk 6550 udgang og 2 stk Ecc83 og 2 stk Ecc 82 i forforstærkerdelen.

Hmmmm ja det lyder sgu godt nok mærkeligt, du må prøve at lytte på den et andet sted, som du selv er inde på.

Har du en gammel-radio, som kan tage alle AM bånd, så prøv at tænde den når der opstår lyde fra dit anlæg, du burde kunne høre det i den også, såfremt der sendes noget støj.

Ecoit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Har desværre ikke en gammel radio...men hvordan forholder det sig hvis man skærmer med evt netstik m.m fra evt Subra....jeg har ikke jord på udtagene på væggen...ville det mon hjælpe....prøver også at sætte  en anden forstærker til hjemme for at teste det.

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hmm, måske vi lige skulle lægge vore hoveder i blød, har vi en ide om hvor støjen præcis kommer fra?

Kommer den via netstrømmen eller har han en "scrambler" stående ovenpå der sender støj-signaler gennem bygningen?

Han skal da knægtes hvis han ikke er til at tale med... Prøv med et netfilter og byt dig et faraday-bur...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

McFrede skrev:
Kommer den via netstrømmen eller har han en "scrambler" stående ovenpå der sender støj-signaler gennem bygningen?

Skulle han have sådan en scrambler... Det er da ikke lovligt at udsende støjsignaler der forstyrrer andres elektronik?

Men ja, få konstateret om problemet opstår på andre lokationer (en kammerat) også - det virker dog lidt underligt hvis der ikke altid er støj på den normale plads.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke på at det hjælper med et skærmet netkabel, ej heller et netstøjs-filter. Skulle han sende det omtalte signal gennem strøm-nettet burde der være mange flere der bliver forstyrret, det burde også være tilfældet, såfremt der benyttes en sender af en slags.

Som McFrede så rigtig nok skriver, er der virkelig tale om en sender, så er den eneste udvej et faraday-bur, som skal laves af et meget finmasket metalnet, men så skal alle dine vægge samt gulv og loft også dækkes.

Hvis du stadigvæk er overbevist om at det er din nabo der er skyld i dine støjproblemer, må det eneste rigtige være at kontakte Post & telegrafvæsnet, som så kan komme og måle på dit fænomen.

Mvh

Torben

Ecoit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Super fedt at i kommer med input/forslag!!!!!

støjen kommer massivt og er ikke konstant(sikkert kun når det passer ham overboen) og lyden kommer ud gennem højlaleren(selvfølgelig) massivt....en hyletone som er ekstremt høj og som ikke er bestemt af volumen på mit anlæg....samtidig må jeg slukke lige med det samme for det er ekstremt højt!!!!!

Hvad er en scrambler og kan jeg mod scrambler ham...

Overboen er ikke til musik ....det er hr og fru sovs på 25 år som kun kigger tv.

Kan jeg på nogen måde konstaterer om han har sådan en scrambler eller andet...jeg kan jo ikke gå ovenpå og spørge direkte

LA-Audio fortalte i dag at det godt kan ødelægge forstærkeren og selvfølgelig mine højtalere og har p.t betalt et par tusinde i rep af forstærkeren som LA Audio ikke kunne afkræfte at komme fra overboens udsending af støj.

Ecoit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Hvad kan Post & Telegrafvæsnet mon gøre lyder interresant ....det er jo problemet at han sikkert kun tænder for scrambler(hvis det er sådan en) når det passer ham ...men en mulighed som jeg helt sikkert vil overveje.

Det lyder ikke som en realistisk ide med sådan et bur hvis det passer at alle vægge m.m skal dækkes af...det kan jeg ikke.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Er dine ny indkøbte rør af en ring kvalitet, så kan de være skyld i dit problem, som jeg skrev tidligere, så er de ikke af en kvalitet, som kan sammenlignes med gamle frabrikater.

Du må da kunne finde udaf hvornår dine naboer ikke er hjemme, for så at se om problemet stadigvæk opstår, men som sagt tror jeg ikke det er dine naboer.

mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

At en forstærker er befængt med selvsving, betyder ikke at den altid vil udsende grimme lyde, da selvsvinget kan opstå periodisk.

Ecoit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Jeg håber så meget du har ret Torben at det ikke kan henføres til naboen!!!!!!

jeg har købt rørerne af en her på Hi fi 4 all af en der hedder Wikke som har garenteret for dem.

Det er hvad han skrev ved handlen :Hej Jakob - ca.80-100timer.Ja prisen er fast, de koster normalt 350,- pr.stk. (Jeg betaler forsendelse)Det er rigtigt gode rør, især i Gryo- kvaliteten. Du kan læse om det påwww.Watfordvalves.commvh Helmuth

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Ecoit skrev:

Jeg håber så meget du har ret Torben at det ikke kan henføres til naboen!!!!!!

jeg har købt rørerne af en her på Hi fi 4 all af en der hedder Wikke som har garenteret for dem.

Det er hvad han skrev ved handlen :Hej Jakob - ca.80-100timer.Ja prisen er fast, de koster normalt 350,- pr.stk. (Jeg betaler forsendelse)Det er rigtigt gode rør, især i Gryo- kvaliteten. Du kan læse om det påwww.Watfordvalves.commvh Helmuth

Det at de har været frosset ned for så langsomt at blive tøet op igen er ikke en garanti for kvaliteten, af dine ny indkøbte rør, jeg har arbejdet med rør de sidste 25år, så tro mig jeg har set mange slemme tilfælde af dårlige rør.

Mvh

Torben

Ecoit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

HMMM for for at begrunde min mistanke yderligere så kom lydene for vildt i går da overboen var hjemme og jeg hørte musik ved normal styrke...det bankede på døren flere gange men jeg ignorerede det for jeg ved at det er overboen som lige vil påpege at han kunne høre musik og be mig om at skrue ned...jeg orkede ikke at åbne for sidst bad jeg ham om at kontakte politiet og ikke mig mere....jeg spiller aldrig efter kl 22.00 i hverdagen men ellers som det passer mig og varsler dem ved fest.

Og umiddelbart efter kom lydene men nu høre jeg musik og de er ikke hjemme og det spiller fint

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Det at lave et rør med et perfekt vacum tager mange timer, mange fabrikanter i dag nøjes med at pumpe røret luft-tomt på en halv time, dette er slet ikke nok såfremt vacummet skal være ok, derfor er der mange rør i dag der ikke kan holde til de opgivene spændninger KT88 6550 osv.

For at et rør har har et ordenligt vacum kræver det at der kun er 1 milionende-del tilbage i røret. af det asmosfærisketryk, som omgiver os til dagligt.

Ecoit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

ok.....hvad skal jeg så købe mon og hvor...det er noget af en jungle og da jeg er novice på området kan jo kun tro på folk

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Ecoit skrev:

HMMM for for at begrunde min mistanke yderligere så kom lydene for vildt i går da overboen var hjemme og jeg hørte musik ved normal styrke...det bankede på døren flere gange men jeg ignorerede det for jeg ved at det er overboen som lige vil påpege at han kunne høre musik og be mig om at skrue ned...jeg orkede ikke at åbne for sidst bad jeg ham om at kontakte politiet og ikke mig mere....jeg spiller aldrig efter kl 22.00 i hverdagen men ellers som det passer mig og varsler dem ved fest.

Og umiddelbart efter kom lydene men nu høre jeg musik og de er ikke hjemme og det spiller fint

Hmmmm, det lyder sgu godt nok som det er dem. Du må lige bruge lidt mere tid på at finde ud af det.

Måske du skulle tage lidt mere hensyn til dine naboer, at bo i lejlighed forpligter med hvordan man geberter sig, husk på at et tyndt gulv/loft er det eneste mellem jer.

Ecoit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Ja det har du fuldstændig ret i at det forpligter....men jeg mener at jeg tager et stort hensyn da jeg aldrig bare fyrer op på uhensigtsmæssige tidspunkter...jeg vil mene at en fredag eftermiddag kan den godt få lidt gas og det er aldrig i længere tid ad gangen for det kan jeg heller ikke selv holde ud...vil mene at max en plade med lidt øre er ok!!!!! og jeg mener bestemt at det er 100% obstruerende at de skal sætte standarden her i ejendommen...de er næsten lige flyttet ind og jeg har aldrig haft problemer med andre i ejendommen!!!!!

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hvis det er helt ad helvede til så må du forbi head-fi sektionen, så skulle du kunne lytte lige så højt du vil uden indblanding... Jeg husker pludselig hvorfor jeg er så glad for at være flyttet i hus...

Her er en hel del elektronikkyndige så det undrer mig lidt at ingen har meldt sig på banen, om ikke andet så enten med en be- eller afkræftelse på om han kan lave den slags...

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes