Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Stereo til ca 10.000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har planer om at investere i et par DLS R55 mkII og skal derfor finde noget at spænde dem sammen med. Jeg havde tænkt på at lægge 10k til side for forstærker og cd-afspiller.

Hvad vil i anbefale? Det må gerne være brugt.

Jeg lytter mest til pop/rock. Klangen må gerne hælde sig til den varme side uden at blive for mørk. Lad os kalde det neutral/varm.

Det er vigtigt at forstærkeren har mulighed for at kobles til en surroundreceiver da jeg senere skal udvide til surround.

pft

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Holfi skulle eftersigende være varmt lydende. Jeg har desværre aldrig selv haft fornøjelsen at lytte til det, men jeg ville helt sikkert give det et lyt.

Ellers evt. noget Rega, her er dynamikken og perspektivet i orden, ihvertfald på det anlæg jeg lagde øre til (det spillede med klipsch som ht'ere og de er som bekendt ultra dynamiske)

Ellers lyder Xindak interessant pga. nogle af modellernes kl.A drift.

Du kunne også se på rør, men jeg ved ikke om det er givrigt med DLS.

Alle forstærkere kan kobles til en ss reciever. Du sætter preout fra ss'eren til en line indgang på din forstærker. Når du så indstiller lydniveauet på alle højttalerne sørger du for at forstærkeren står til at spille højere end du vil spille i surround(f.eks. klokken 11). Når lyden så er indstillet sætter du bare din forstærker til at spille på klokken 11 og styre vol. fra din ss reciever. Bare husk at skrue ned for din forstærker når du er færdig med at se film så der ikke sker uheld

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. De mærker vil jeg kigge nærmere på. Holfi har jeg engang lagt øre til for en del år siden og husker dem også som varme.

Jeg har også kigget lidt på Atoll IN 100, Cayin 153B og Nad S300. Nogle der har erfaringer med dem???

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller selv med DLS R55, sammen med en blanding af Atoll (AM200) og Xindak (XA8300 og DAC5). Jeg syntes kombinationen atoll, Xindak og DLS Lyder kanon godt  Setupet før mit nuværende bestod af et rent Atoll setup, men her syntes jeg at lyden havde tendens til at blive lidt skinger/skærene i toppen. Så jeg vil klart anbefale dig at kombinere eks. en Xindak CD-afspiller med en Atoll IN 100 eller hvis du kan finde den brugt, en IN200. Så får du en varm, behagelig lyd, uden at gå på kompromis med detaljer osv.
Til top Vis TC25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TC25

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Cayin 153B anbefales herfra!
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Køb noget der kan holde i mange år frem i tiden. Prøv at finde f.eks Denons dyrere serier, de er vellydende og utrolig stabile. Jeg har haft først denon pma 920 og dcd 1290 i ca. 15 år og er nu skiftet til pma 1500 / dcd 1450, alt har hele tiden virket perfekt og det har aldrig haft nogen fejl.

Mærker som Holfi og thule har et blakket ry for holdbarhed, Nad er givetvis bedre, men er det lige så godt og vellydende som Denon, det er ikke min erfaring. Jeg har hørt en del Nad. Personligt prioriterer jeg ikke at anlægget kan spille voldsom højt, men snarere at det har dynamik og detaljeret og naturlig lyd. Jeg regner med at beholde det jeg har nu i de næste måske 10 år eller mere, og så bruge pengene på musikken. Det er langt det billigste i længden.

Du kan relativt let finde de gode Denon modeller second hand

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

TC25:

Men vil det så sige at Atoll hælder sig til det lyse? Jeg havde ellers den opfattelse af hvad jeg har læst, at Atoll var mere til den varme side.

Virious:

Den har jeg også læst godt om, men svjv har den ikke dual mono, men det har måske ikke betydning? Og hvordan er klangen?

Hermann:

Den eneste erfaring jeg har med denon er deres surroundreceivere. Klangmæssigt synes jeg godt nok at de er lyse og har hørt at man skal op i en høj pris før man for man får noget der er ordentligt strømstærkt, men igen tvivl om at de er alsidigt bygget.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Nad s300 tror jeg helt sikkert også er en god mulighed, det kan ihvertfald afprøves for det er en god konstruktion.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Nad s300 tror jeg helt sikkert også er en god mulighed, det kan ihvertfald afprøves for det er en god konstruktion.

Jaa. Jeg har luret den på dba med tilsvarende cd-afspiller (S500). De fleste bliver dog solgt i jylland, så har ikke mulighed for at lytte til det, medmindre jeg er sikker på køb. Prisen giver mit budget sidestik, men jeg har kraftigt overvejet den kombination.

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

TC25:

Men vil det så sige at Atoll hælder sig til det lyse? Jeg havde ellers den opfattelse af hvad jeg har læst, at Atoll var mere til den varme side.

Nej ! Atoll hælder en smule til den varme side, men det ændre desværre ikke på at et rent Atoll setup efter min mening har en lidt for pågående top, som til tider (eks. ved katie Maleu, og andre kvindelige sangere), kan skære noget i ørene. Jeg råder dig ihvertfald til at tage et godt lydt på Atollen, hvis du bestemmer dig for et rent Atoll setup. Hvis man derimod kombinere Xindaks lidt tilbagelænet lyd med Atollens lidt fremhævet øvre mellemtone, syntes jeg man rammer en rigtig god lyd til alle musik genre. Man får en lyd, som gør at man kan lytte til musik i mange timer i træk, uden at blive træt i ørene (Hvilket jeg værdsætter meget højt). Samtidig har man stadig en god kontant bas, og en rigtig god stemmegengivelse

Til top Vis TC25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TC25

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Både Atoll og Cayin 153B kan anbefales til R55. Atoll har dog en lidt varmere spillestil hvor Cayin hælder mod det neutrale. Cayin er efter min mening mere homogen over hele spektret hvor ingen dele af frekvensspektret prøver at fremhæve sig på bekostning af de andre. Atoll er måske mere munter at lytte til hvis man kan lide spillestilen.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Cayin 153B er ret neutral, måske en promille til den varme side...

Stram og veldefineret bas og mellemtone er aldeles neutral og behagelig. Diskanten flyver ingen steder...slet ikke skarp og skinger...
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Lars.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke bare købe en af de større Denon surround recivere.. eks en brugt 3805 Den kan du også kører bi-amp med! ganske fornuftigt.. også til stereo!

Derefter en brugt multiafspiller.. Denon 2910 spiller det hele! og det gør den godt.

Du har fuld mulighed for at køre Pure direkt! dvs alle forstyrrende kredsløb slået fra

Hilsen Lars

Til top Vis Lars.S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars.S

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

En surround reciever ville desværre aldrig kunne spille ligeså godt stereo som en stereoreciever til samme pris, uagtet at der kommer en effektblok på.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Køb en brugt Onkyo A-G10 (3-4k) og en brugt Denon DVD-2900 (2k) som du så modificerer med en dexa-clock (1.5k) og et zapfilter (1.5k) som du får en prof til at sætte i (0.5 - 1k).

Så er du meget tæt på high-end lyd, med den karakter du ønsker, for ca. 10k.

Spiller som en drøm.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Lars.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Mastervol]En surround reciever ville desværre aldrig kunne spille ligeså godt stereo som en stereoreciever til samme pris, uagtet at der kommer en effektblok på.

Svar til Mastervol:

Hej. Ja den løsning har jeg selv brugt i mange år først en Audiolab 8000p. Derefter en eAR 202..(framragende) Nu et sæt eAR 1001. Lækkert

Hilsen Lars

Til top Vis Lars.S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars.S

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Lars.S

Jeg har selv en Denon avr 3803 (forgængeren til3805) og den kan på ingen måde styrer mine B&W 604s3. Heller ikke i pure direct. Den øvre mellemtone er god, men det er sådan set det eneste. Diskanten er skinger og bassen er for sløv.

Nu er b&w'erne også tunge at drive, men DLS r55 er heller ikke helt nemme.

Truthspinner

Jeg har faktisk en Denon dvd 2900 og jeg synes at den gør det hæderligt i stereo, men har været meget i tænkeboksen mht at lade den blive eller udskifte den.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jannick,

I forhold til modifikation har den ekstremt meget potentiale. Den benytter en fremragende DAC og godt opbygget med rimelig plads i kabinettet.

Tro mig - den kommer kun herfra i en kiste :-)
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Jannick,

I forhold til modifikation har den ekstremt meget potentiale. Den benytter en fremragende DAC og godt opbygget med rimelig plads i kabinettet.

Tro mig - den kommer kun herfra i en kiste :-)

Hvor kan jeg få den modificeret? Og hvad gør den helt præcis?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Ja, DLS R55 er faktisk mere besværlige at drive end man lige umiddelbart skulle tro. Jeg har oplevet at min 400 watts Meridian 557 har haft lettere åndenød ved højere lydstyrker. Og det er altså en 25 kg's basse med 200 k uF og 1600 va trafo...

Lige for the record, så har jeg fået at vide at et zap filter skulle være meget uheldigt konstrueret. Ham jeg kender kunne i hvert fald kun fraråde det, så jeg ville nok kalde den løsning et sats.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes