Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Problemer med Rega P5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Jeg begynder at tro at der er noget galt med min P5 siden at jeg med to nye plader oplever en væmmelig harsk lyd. Jeg har købt Metallica's Ride the Lightning og den lyder som om den har været spillet med en synål - det er underligt, da den er helt ny - men lyden er bare elendig - det er meget slemt. På Red Hot Chilli Peppers Californication er lyden dog langt bedre, men der er stadig lidt skrat ind i mellem - specielt i støjende/komplicerede afsnit af numrene. De fleste af mine andre plader lyder som de skal - både forholdsvis nye og brugte plader. Har jeg været uheldig at få nogle "beskidte" plader der sådan set bare skal en tur i en rensemaskine eller kan det være et justeringsproblem? Jeg er ved at blive lidt frustreret efterhånden, må jeg indrømme.

Jeg har kigget i manualen for at se om der er noget der er justeret forkert. Om anti-skating står der at der er to hakker, hvor man fra den yderste position skal presse ind til det første hak for 1g og til det andet hak for 2g. Jeg kan kun se ét hak, når den er trukket helt ud. Når jeg trykker på den er det som der er mange små hakker. Jeg er meget forvirret hvad det angår - nogle der kan forklare mig hvad jeg skal gøre her? I øvrigt ville det være rart atvide hvilke lydmæssige forskelle der kommer når man justerer antiskating, generelt.

Jeg håber der er nogle der kan give mig nogle ideer til hvad der kan være galt - og hvordan jeg indstiller antiskating korrekt. Det er en Rega Exact-pickup, der sidder på.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hvis det kun er 2 plader ud af din samling kunne man godt forledes til at tro at der ikke er noget galt med pladespilleren?

Der bliver desværre sjusket med en del nye presninger - det er ikke meget usædvanligt.

Jeg har ikke selv Ride the Lightning men da det er en tidlig Metallica plade skulle det da ikke chokere mig hvis lyden ikke just er topklasse.

Californication har heller ikke det bedste ry. Jeg har den på CD og den er mildest talt pænt komprimeret og flad i lyden. Om LP'en skulle have fået en bedre behandling ved jeg ikke.

En RHCP vinyl der skulle lyde helt fantastisk er den meget dyre særudgave af Stadium Arcadium som har været under kærlig særbehandling af dygtige hr. Steve Hoffman.

Kan du ikke se disse 2 hakker på dit "bias-aggregat"?

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2008 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret.

Det er præcis samme tegning som i min manual, men det ser ud som om jeg kun har ét stort hak (for oven og for neden på tegningen) - ikke de 2 små på siden - lige gyldigt hvordan jeg vender og drejer den. Jeg forstår det ikke...

Ang. metallicapladen så er det en af den type plader hvor man ikke rigtig kan se rillerne - så "dataene" ligger meget gnidret ser det ud til. Man kunne fristes til at tro at rillerne ligger ekstremt tæt og dermed er lydkvaliteten ekstrem dårlig. Jeg kan dog ikke forstå at man kan sælge en ny plade til 150 kr. som ikke i det mindste bare er af almindelig fornuftig kvalitet. Jeg føler mig snydt - jeg ved ikke om jeg kan få pengene tilbage da den nu er uplomberet og afspillet et par gange. Jeg vil prøve nogle af de skrappere rensemidler (trælim) som jeg har haft meget god erfaring med. Jeg har dog på fornemmelsen at det ikke hjælper. Ang. Californication er det kun engang i mellem der er problemer - så det er helt sikkert noget skidt fra presningen der har sat sig fast eller lign. Så den håber jeg kan "reddes". Generelt synes jeg at mange nye plader er lidt "beskidte" i lyden indtil de er blevet renset eller hørt et par gange - men den Metallica-plade er bare så dirty konstant så det er værre end det mest slidte kassettebånd man kan finde - dog er lyden ikke ulden - den er bare harsk, skinger, knasende og ja... bare ganske forfærdelig. Der er ingen dybde i musikken og i forhold til de fleste andre plader jeg har skal der skrues højere op for at få en normal lydstyrke. Så et eller andet er der altså galt med den plade. Følgende to numre står på coveret: LC 01633 og 0600753085332. Hvis der er andre der har denne plade vil jeg meget gerne høre om det bare er mig der er noget galt med.

Ang. antiskatingproblemet ønsker jeg stadig respons. Er det en fejl i min P5 at de to hakker mangler og/eller er der andre der har en Rega-pladespiller med det samme problem? Jeg er efterhånden både frusteret og forvirret - det er meningen at min pladespiller skal være det analoge fristed hvor man kan slappe helt af fra den moderne overdigitaliserede verden - det skal ikke være en problemkilde. Jeg håber nogle kan hjælpe - ellers må jeg jo spørge min forhandler.

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Aha... måske er mærkene siderne i det store hak... jeg troede at det var nogle små hakker eller dupper - sådan har jeg ikke tænkt på det før. Hvis det er rigtigt føler jeg mig ekstremt dum  det burde jeg have opdaget... hvor pinligt 

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Rega gør det så nemt at det bliver svært!

Enjoy your sanctuary.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes