| Forfatter |
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Er der nogen der kan udtale sig om denne store subwoofer? 
Det lader til at man får meget sub med Dali SWA-15 - men er det god sub? Den går ned til 23 Hz på papiret - hvad med virkelighedens verden? og evt. i et hjørne etc.? Kan den overhovedet bruges til stereo, eller er den for stor og sløv til det? Er den fed til surround-brug? Jeg har en stue på 32m2. og savner en sub der går dybt. Har tidl. haft en B&W AS6 - en stor 12" ventileret sag - undermotoriseret hvis jeg skal sige noget. den gik ikke meget længere end til 30 Hz.. Savner BAS - dyb og høj bas - mest til film. (Mine b&w 602 s2 har 7" kevlar enhed og går til 52Hz +/-3dB så til musik er det kun den dybeste bunde der evt. mangler.. men kun hvis subben er rimelig... ellers er det bedre uden.) Erfaringer ønskes fra alle jer derude der har erfariger med den ovennævnte Dali Bamse.. Kan den stadig være god efter feks. 8 år? de er jo udgået som model..Hvor længe holder enhederne, kantophæng etc.? Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er helt fin, men du skal have et MEGET Stort rum, før den gør nytte!...
Jeg brugte min på 20kvm, og jeg kunne ikke mærke den overhovedet!..Jeg kunne faktisk kun høre den, hvilket jeg godt ved, at det lyder mærkeligt, men det var nu tilfældet!..
Så du skal en stor stue/rum, hvor den har plads til at flytte en masse luft, ellers kan det være ligegyldigt!...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for indlægget Zirio. Gad vide om mine 4 x 8 meter (32 m2) er "stort"? Jeg har bio på den korte led i den ene ende. Min gamle sub spillede på langs af stuen, lige omkring venstre front. Dvs. den spiller på den led der er 8 meeter lang og ender i en kæmpe bogreol der dækk erhele bagvæggen - side til side, og gulv til 20 cm. fra loftet. (Sådan en slags studenter-basfælde?!)  Flere indspark? - anybody  Offcourse
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vil ikke kunne mærke en sub bedre jo større rummet er, det er helt modsat, jo mindre volum den skal sætte under tryk, jo bedre vil du kunne føle den.
Når en sub ikke kan føles så er det fordi den enten ikke kan gengive de dybeste frekvensene, eller at den er placeret uheldigt sådan at de dybeste frekvensene ikke gengives i lyttepositionen.
Om dit budget er omkring det som en brugt SWA15 koster kan det nok ikke gøres så meget bedre. Selv om den pga dens konstruktion som en lukket 15" med kort slaglængde ikke vil være noget monster i de aller dybeste frekvensene om du sammenligner den med subs som feks SVS PB10 og PB12NSD. De koster så også ca det dobbelte og er så sjældne som brugte at jeg ikke ville vente på at en kom for salg. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en stående, men fik på grund af underboer ikke brugt den så meget (og så HØJT) som jeg kunne have ønsket mig. De få gange jeg har haft fyret ordentligt op under den har den dog gjort det rigtig godt...
Om 14 dage bliver den stillet op i min nyinstandsatte stue der er omtrent samme størrelse som din og så må jeg se hvad der sker, nu er de nærmeste jeg kan irritere jo så NABOER, men mon ikke det også kan lade sig gøre... __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
| Til top |
|
| |
Iron Man Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
Den er helt fin, men du skal have et MEGET Stort rum, før den gør nytte!...
Jeg brugte min på 20kvm, og jeg kunne ikke mærke den overhovedet!..Jeg kunne faktisk kun høre den, hvilket jeg godt ved, at det lyder mærkeligt, men det var nu tilfældet!..
|
|
|
Jeg har haft de præcis samme oplevelser. Da jeg boede hjemme hos mine forældre på et 12kvm værelse købte jeg mig B&W's topmodel ASW4000. En stor subwoofer på 60*60*60, 75kg, 15", 400 watts forstærker og 4" voice coil.
Jeg kunne skrue fuldstændigt op for den, og der var stort set ingen fysisk fornemmelse selvom enheden hoppede frem og tilbage som en sindsyg. Jeg kunne i øvrigt heller ikke høre ret meget bass. Jeg ved ikke om man oplever destruktiv interferens eller hvad det hedder i sådan et lille lokale??
Jeg har så tilgengæld hørt ASW4000 hos Hi-Fi Klubben i et lokale som var dobbelt så stort som mit eget, og der buldrede og rystede det hele selvom enheden slet ikke bevægede sig. Jeg husker stadigt oplevelsen. Filmen vi testede med var The Haunting, jeg på det tidspunkt ret uerfaren og jeg var chokeret over, hvor meget mere bass der var i et større lokalel.
Nu har jeg så igen fået en stor subwoofere og her i lejligheden skal den stor set ikke lave noget, før det hele et ved at falde sammen i modsætning til da jeg boede hjemme.
Jeg har godt hørt en SWA-15, og jeg synes egentlig ikke den er noget specielt. Jeg kan huske at Hi-Fi Klubben i sin tid skrev, at den kunne flytte rundt på ens møbler, og det synes jeg bestemt ikke den kunne.
Den ser større ud end den lyder.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for indsparkene "so far" - godt med nogle nuancerede versioner af virkeligheden. Måske er jeg så heldig at min stue er stor nok til at den får "luft nok" at rive i. Desværre betyder et par tusinde til eller fra en del lige i øjeblikket - men en gang kunne jeg godt tænke mig en SVS - det ville være spas. Min bror har en sunfire 2x12" sub med auto-eq. Den er vild - og fylder ingenting.. Men til 25K er det helt vild.. Har set på en SVS PB10 NSD til ca 4K, men trasnporten er dyr da den står i den gale ende af landet - så lander jeg omkring 4700 - hvilket er nypris på samme model..  Søger stor og dyb performance - uden stor pris = ældre, stor model.... Nogen der kan huske om SWA15 kan spille dybt med OK dB? - jeg ved ikke helt hvordan jeg skal tolke 23Hz +/- 3dB - lyder jo OK på papiret, hvis den som fx. en SVS dykker 3-5 Hz når den placeres i et rum, evt. et hjørne - så er vi jo nede ved de 20 Hz hvor tingene begynder at kunne mærkes. Mvh Offcourse
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har sket meget med subs indenfor de seneste år, og der er ikke helt riktig nogle gamle modeller der kan det som de bedste på markedet i dag kan når der kommer til dyb bas. Det er også helt naturligt, den gang da SWA15 var ny strak lydeffekterene i film ikke længere ned end til ca 40hz hvor de i dag ligger omkring de 20.
SWA15 vil ikke kunne al verden i de dybeste frekvenserne. Jeg kender ikke dens slaglængde, men efterfølgeren S1.5 havde en slaglængde på 20mm og dermed vil den kunne flytte mindre luft end det 10" elementet der står i en PB10 som har en slaglængde på ca 50mm. PB10 har så i tillæg porten og i det dybeste vil den overkøre SWA15 mens SWA15 nok vil kunne mere i de øvre frekvensene hvor coneareal er viktigere end slaglængde.
Når det gjelder rumstørrelse så vil den påvirke en lille og en stor sub på precis samme måde, men et stort rum kræver at der flyttes mere luft for at det skal kunne sættes under tryk. Det der kan ske i et lille rum er at roommodes der pga små mål ligger højt oppe i frekvens bliver dominerende, og dermed overdøver de dybeste effektene. Det kan kurereres vha en billlig EQ fra Behringer. Men for det meste er det kun tale om at subben er uheldigt placeret og man sidder i et nul.
Har du pengene til det så køb en PB12-NSD og se din bror græde når en sub til 6k gengiver lydeffekter hans til 25k ikke kan røre. Er den for dyr så tror jeg ikke du kan gøre de så voldsomt meget bedre end SWA15 til ca 2,5k, jeg kan i det mindste ikke komme på noget __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm... vente lidt og købe nyere svs.. eller købe nu, hvor jeg ingen anden sub har.... den gamle er allerede ude af stuen. Måske skal jeg købe nu, og håbe jeg kan sælge igen om ½ år - eller hvor længe der skal til at der igen er 5-6K på bio-kontoen... Pokkers som mere vil have mere.. Den gamle sub var god nok - lige indtil jeg opgraderede min receiver....      MAN FINDER ALTID SVAGESTE LED.... lader det til.. i en evighed...  /  Offcourse.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 04 Juni 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var inde og høre denne sub og lillebroren da jeg for et par år siden skulle have ny sub. Jeg syntes begge spille meget unaturligt, og de kunne ikke spille dybt nok. Og speciel swa-15 var en tand for langsom og virkede ikke særligt kontrolleret.
Alle mine andre højttalere i mit 5,1 system er Dali, men det stoppede så her. De var meget skuffende begge to. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 07 Juni 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt Dali SWA-15, og var bestemt ikke imponeret! Den manglede punch og kraft. Har selv en Dali S1.5 er den er jeg heller ikke specielt imponeret over.
Efter hvad jeg har hørt rundt omkring, skal man gå efter noget JBL-Pro udstyr hvis man virkelig vil have fornuftig bas. Men så løber prisen jo nok også lidt over budget.
|
| Til top |
|
| |